CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp mig att bli av med algerna  (läst 9120 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maria_j

Hjälp mig att bli av med algerna
« skrivet: juni 15, 2008, 21:36:36:36 »
Jag har problem men men pool. Först vart vattnet grönt sen fick jag massor med alger på hela botten. Nu har jag chockklorerat i två dagar, försökte damsuga upp det med den här dammsaugarn man fick med när man köpte poolen ( har en på 14000 liter från intex med patronfilter) men den är ju värdelös. Så jag stoppade i piasavakvasten och sopade runt algerna så de flöt upp i vattnet, tänkte att patronfiltret kanske tar det då. Men jag vet inte.
Är det nån som har en ide på hur jag ska lösa detta problemet?? Nu har jag chockklorerat en gång till och bytt filter, men är tveksam på om det kommer försvinna...Ska jag flocka?? Har ju patronfilter...

Tacksam för svar...

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hjälp mig att bli av med algerna
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2008, 23:02:43:43 »
Hej o välkommen. :)

Låt det gå några dagar o tvätta/byt filtret ofta, går visst bra att köra i diskmaskinen.
Se till så du har en hög klorhalt under tiden o rör om i poolen, precis som du gjort, så kommer de nog försvinna.
Har man riktigt mycket alger så tar det tid att få bort dem.
Har för mig att någon här på forumet kopplade en dränkbar pump o försöka pumpa/suga bort dem från botten med hyfsat resultat.

Flocka skulle jag inte göra nu, spara det till senare, (det är ju till för att binda metaller o mineraler) o var då noga så du köper rätt medel just för att du har patronfilter.
"Klar-i-max" heter det o finns, vad jag vet, hos www.miamipool.se, kanske finns hos någon annan också.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Maria_j

SV: Hjälp mig att bli av med algerna
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2008, 23:37:17:17 »
Jag har läst om klar i max tidigare och sett det på miamipools hemsida, men nu kan jag inte hitta det längre...Försökt och googla på det också men utan resultat...

Hur lång tid ska jag vänta och se om filtret tar bort algerna innan jag försöker med nåt annat??

Utloggad ll030302

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Hjälp mig att bli av med algerna
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2008, 08:22:37:37 »
Jag hade exakt samma problem som du i fjol. Det var jag som använde den dränkbara pumpen. Det funkade, men jisses vilket jobb det var. Ser ut som vi har likadana pooler... Förutom den dränkbara pumpen håvade/skrapade jag botten med en håv. Använde en sådan som barnen har att fånga insekter med (inköpspris ca 10 kr).

I år införskaffade vi ett sandfilter, vilket jag kan rekommendera - kanonfint vatten! Dessutom var jag så innerligt trött på dessa alger som inte ville ge sig förra året så i år använde jag även algmedel med mycket bra resultat.

Utloggad Maria_j

SV: Hjälp mig att bli av med algerna
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2008, 11:17:31:31 »
En fråga till dig som använde en pump för att få bort algerna...Flockade du innan???

Utloggad thomaslakers

SV: Hjälp mig att bli av med algerna
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2008, 14:59:14:14 »
Hej Maria J.

Vad har du för PH värde??
Finns många trådar om detta här, har du inte rätt PH kan du klora ihjäl dig utan att det hjälper, skall vara mellan 7,2-7,6.
Jag har själv varit ute för detta, hoppas att det löser sig, och flocka inte nu, det är bara att kasta pengarna i sjön.

Justera PH, Rengör filter, klora igen, vänta någon dag som Fia säger, sen skulle jag göra som ll030302, titta på ett sandfilter i förlängningen.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Fia

SV: Hjälp mig att bli av med algerna
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2008, 18:04:35:35 »
Jag har läst om klar i max tidigare och sett det på miamipools hemsida, men nu kan jag inte hitta det längre...Försökt och googla på det också men utan resultat...

Om du tittar under "Kemikalier" sen "Övriga produkter" o "SunFlock", där står att man ska använda det vi patronfilter så då måste de ju ha det. Du får nog ringa o beställa det.
http://www.poolbutiken.nu/default.asp
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Maria_j

SV: Hjälp mig att bli av med algerna
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2008, 18:09:47:47 »
Jag kollade värderna i poolen men blir inte riktigt klok på resultatet på stickorna.(intexstickor) Fritt klor ser det ut som att det kan vara en 1 men det kan lika gärna vara en 3. Och ph värdet är orange och den stämmer ju inte in nån stans...Är det nån mer som har svårt att läsa av stickorna??

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Hjälp mig att bli av med algerna
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2008, 18:39:20:20 »
Jag kollade värderna i poolen men blir inte riktigt klok på resultatet på stickorna.(intexstickor) Fritt klor ser det ut som att det kan vara en 1 men det kan lika gärna vara en 3. Och ph värdet är orange och den stämmer ju inte in nån stans...Är det nån mer som har svårt att läsa av stickorna??

Stickorna brukar inte vara någon höjdare, bättre med "tablett-mätvärde"

Utloggad ll030302

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Hjälp mig att bli av med algerna
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2008, 07:32:05:05 »
Ja, jag flockade innan jag använde den dränkbara pumpen. Offrade ett par patronfilter för att få bort algerna... :-\

Angående Intexstickorna så får jag också ett orange "svar" då jag mäter. Detta ligger dock mycket stabilt så det är inget jag oroat mig för. Prova att vänta några minuter efter det du har mätt så ska du se att stickan ändrar sig till den färg som motsvarar ph 7,4. Detta har jag rättat mig efter och det är inga badande som klagat, dessutom har jag fint och stabilt vatten så jag tror inte man behöver oroa sig alltför mycket om man märker att allt är ok. Det är ju trots allt en viss prisskillnad på stickor och tabletter.  <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag