VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckande sandfilterpump - läcker vatten från sexvägsventilen under drift  (läst 4577 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marjan

Har problem med läckande sexvägsventil vid uppstart av sandfilterpump.
Det är en modell från Harald-Nyborg.
Felet yttrar sig i att det läcker från "waste" munstycket under drift.
Har testat med en ny sexvägsventil men har samma problem.
Filtret är fyllt till cirka 3/4 med filtersand, trycket håller sig till 0.18 bar under drift.
Vad är det som ställer till det?

Poolgiganten

Utloggad Fredriksimon

Fick du någon ordning på detta? Jag har samma problem.

Utloggad Dimitris76

Trasig eller dåligt monterade diafragmapackning i ventilen. Reklamationsfall?

/Dimi

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Fredriksimon

Leverantören tycker jag ska montera på en vinterplugg i waste utloppet.  http://primastarpool.se/vinterpropp-returgenomforing-swimfun-1519.html

Men  jag tycker det känns fel borde inte rinna ut där ur om sexvägsventilen fungerar som den ska.



Utloggad TommyC

Leverantören tycker jag ska montera på en vinterplugg i waste utloppet.  http://primastarpool.se/vinterpropp-returgenomforing-swimfun-1519.html

Men  jag tycker det känns fel borde inte rinna ut där ur om sexvägsventilen fungerar som den ska.
Instämmer, utnyttja rätten att få det fixat på garantin (om det finns sådan kvar). Tycker de att du ska lossa pluggen varje gång du ska backspola, det är ju ingen kul lösning. Tvinga dom att ta tillbaka filtret och köp ett bättre om de ej löser problemet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

Ett nytt filter skall inte ha läckor - det bör vara ett solklart garantifall. Vi har ett Harald-Nyborg filter som reservfilterpump för att kunna göra service på vår ordinarie utrustning (Pahléns). Eftersom vi har inomhuspool och året-runt-säsong så blir det ju inget vinteruppehåll när man kan fixa till sådana saker. H-N filtret är väl inte toppkvalitet, inte alls att jämföra med Pahléns-utrustningen, men för det väldigt låga priset tycker jag ändå jag får anse det som klart godkänt. Det gör sitt jobb till en mycket rimlig kostnad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan