CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mitt bad värmer inte  (läst 10757 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PoolJensa77

  • Gäst
PoolJensa77
Mitt bad värmer inte
« skrivet: januari 09, 2012, 16:02:03:03 »
Hej!

Jag har ett artic spa som har funkar bra tidigare, men nu funkar det inte. Det värmer inte. Det kommer bara upp 3 blinkande lampor i displayen och sedan hur många grader jag har i badet just nu. Har testat att starta om det, kört utan filter, kört en pump åt gången. Nu senast fick jag råd av en tekniker om att byta flödesvakt. Men det hjälper fortfarande inte. Är det någon som har något förslag på vad som är fel?

Poolgiganten

Utloggad Conny76

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vi har ett CalSpas Platinum 850PL
    • Visa profil
SV: Mitt bad värmer inte
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2012, 18:45:12:12 »
Hej!

Jag har ett artic spa som har funkar bra tidigare, men nu funkar det inte. Det värmer inte. Det kommer bara upp 3 blinkande lampor i displayen och sedan hur många grader jag har i badet just nu. Har testat att starta om det, kört utan filter, kört en pump åt gången. Nu senast fick jag råd av en tekniker om att byta flödesvakt. Men det hjälper fortfarande inte. Är det någon som har något förslag på vad som är fel?
Enligt återförsäljarens hemsida så skriver de följande:
"Kontrollpanelens felsökningsfunktion gör att karet är
enkelt att underhålla. I många fall kan faktiskt våra
servicetekniker identifiera och lösa problemet per
telefon." så testa att ring återförsäljaren http://www.nordiskspa.se/arcticspas
Har ett CalSpas Platinum 850PL

Pooljensa77

  • Gäst
Pooljensa77
SV: Mitt bad värmer inte
« Svar #2 skrivet: januari 09, 2012, 21:41:57:57 »
Jag skrev fel märke på mitt spa det skall vara la spa. Jag har varit i kontakt med deras tekniker utan att vi kunnat lösa detta. Allt annat funkar med badet så det borde inte vara något större fel.

Utloggad Johan Poolbyggarn Ekerö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm - Åre
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Jobbar med Spa och Pool sedan 2005
    • Visa profil
    • Poolbyggarn på Ekerö
SV: Mitt bad värmer inte
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2012, 21:02:47:47 »
Hej Jensa!

kan du säga något mer om vilken modell av LA du har, gärna om du vet vilket styrsystem du har i ditt bad?

Av din info om 3 blinkande prickar i displayen att döma skulle jag misstänka att det sitter ett Gecko system i ditt spa. Om vi utgår från att det är ett Gecko MSPA eller det lite enklare SSPA systemet så är de 3 blinkande dioderna mycket riktigt en felindikation. För det mesta en indikation på att sensorn/tryckvakten inte känner av tillräckligt va-flöde. För att skydda värmaren från överhettning slår den då ifrån spänningen dit och larmar genom blinkningen. Du hade kollat att ta bort filtren, kan du bekräfta att du har va-cirkulation? i.e pumpen går som den skall? Gör den det så är det oftast en av två orsaker, lite beroende på modell av Gecko system, antingen tryckvakten (som du tydligen bytt) och i det fall det är ett Gecko MSPA system så kan överhettningsvakten ha fått fnatt.

Utgår ifrån att du kollat att säkringar på kortet är OK? att du har med dig alla faser in på spänningsmatningen?

Det är enkelt att kolla tryckvaktens funktion med ett universalinstrument, cirkulationspump igång så skall det vara sluten kontakt, annars följdaktligen öppen. Tryckvakterna går i regel att justera, inget att rekomendera, men har du testat att skruva eller bara bytt ut den?

Måste få lite mer info för att kunna lämna ett bättre svar. Alltid svårt på distans, den här typen av fel brukar man annars rätt snabbt kunna hitta om man får mäta runt lite.

Oscar Matsson

  • Gäst
Oscar Matsson
SV: Mitt bad värmer inte
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2020, 21:42:27:27 »
Tjena!

Några år sen in i matchen....men hur gick det med felindikationen? Har nämligen tre lika dioder som blinkar för mig.

Mvh Oscar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag