VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lutning Bestway pool  (läst 3823 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delia76

Lutning Bestway pool
« skrivet: juni 01, 2020, 17:54:32:32 »
Hej alla, har en 305 diameter pool som även användes förra året på samma plats på gräset. Det lutade lite även då - vattnet stod högre i ena delen av poolen. I år ryckte vi bort grästorvorna under och jämnade lite med toppdress.
Har inte fyllt upp poolen mer än till hälften men vågar inte fylla mer pga nivåskillnaden. Det skiljer ca 6,5 cm i vattennivån från ena sidan till andra. Ja väldigt korkat av mig att inte göra rätt från början men ville fråga nu - hur gör jag för att lösa detta på bästa sätt ? Mvh glad amatör 😁

Poolgiganten

Utloggad Snorlars

SV: Lutning Bestway pool
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2020, 19:46:37:37 »
Leva med nivåskillnaden i en säsong alternativt tömma den och justera i våg. :(

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Lutning Bestway pool
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2020, 07:43:13:13 »
Hej!
Jag vill inte vara negativ och förstöra för dig nu när det är så fint väder.
men ska du göra det rätt ska du tömma den på vatten, gäva bort under och jämna till med stenmjöl och sen en mjukare matta över.
toppdress räcker inte det sjunker bara, du måste ha en hårdgjord yta under för att minimera risken för sättningar. finns såklart fler sätt att göra detta på men som sagt att fylla med toppdress är ej rätt.

Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad henrik79

SV: Lutning Bestway pool
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2020, 08:28:44:44 »
Hej alla, har en 305 diameter pool som även användes förra året på samma plats på gräset. Det lutade lite även då - vattnet stod högre i ena delen av poolen. I år ryckte vi bort grästorvorna under och jämnade lite med toppdress.
Har inte fyllt upp poolen mer än till hälften men vågar inte fylla mer pga nivåskillnaden. Det skiljer ca 6,5 cm i vattennivån från ena sidan till andra. Ja väldigt korkat av mig att inte göra rätt från början men ville fråga nu - hur gör jag för att lösa detta på bästa sätt ? Mvh glad amatör 😁

Eftersom det är X antal tons tryck räcker det inte med topress (som ofta är främst torvmull utblandat med några sandkorn. Det måste till ett riktigt bärlager eller någon annan konstruktion t.ex rejält stabil altan, betongplatta, vibrerad makadam/stenmjöl etc. Stödbenen ska alltid via på trädgårdsplattor eller annat stenhårt. Underlaget får inte röra sig ens en centimeter, då kommer poolkanterna att bli ojämna. Allt måste vara perfekt i våg.

/H

Utloggad Delia76

SV: Lutning Bestway pool
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2020, 10:06:42:42 »
Tack för svar :) ja jag får göra om och göra rätt - är livrädd för att poolen ska brista och allt vatten rasa ur - gräva ur och stenmjöl sen något mjukt alltså. Är det svårt att få bort stenmjölet om man skulle vilja odla upp gräs på ytan igen ? Finns det annat alternativ som är bättre som grund om man vill odla efter ?
Tack 😊

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Lutning Bestway pool
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2020, 10:23:59:59 »
En spade, handkraft och tid är det enda som krävs för att få bort stenmjölet om du vill återställa senare. och sen i med jord på nytt och så.
Gräver du ut extra nu och inte fyller hela vägen upp med stenmjöl och sen vibbrar så kan du ju alltid fylla upp med jord över stenmjölet och sen så på oxå men då blir det jobbigare att gräva nu. så du får välja på att gräva extra nu eller gräva bort sen.
Tyvärr finns det inga genvägar om man ska ha bra resultat.
Och som Henrik skriver så bör/ska det vara extra under benen tex trädgårdsplattor
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Delia76

SV: Lutning Bestway pool
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2020, 10:48:17:17 »
Tack :) Har utsågade träplank-bitar under benen - foten på benet är nedspikat i plankan och marken.
Är det alltid så att man bör/ måste padda efter stenmjölet. Någon som vet vad pris är för att hyra en sådan ?

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Lutning Bestway pool
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2020, 12:12:44:44 »
Det korta svaret är ja du måste padda så det blir ordentligt kompakt. som sagt gör det rätt en gång så slipper du göra om det senare.

En padda kan du hyra för några hundringar över en helg. hyr fredag och lämna tidigt måndag morgon så brukar man får betala endast för en dag ofta.

lite beror på var du bor förstås
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Lutning Bestway pool
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2020, 13:37:58:58 »
Detta är ett ganska intressant ämne.
Det pratas mycket om utgrävning, dränering, markisolering, stenmjöl, paddor osv.

Markisolering är helt over-kill ur isoleringssynpunkt. Att det däremot är skönare att gå på kan så vara.
Satsa på ett bra pooltäcke. Den mesta av all värme går uppåt - det är därför mamma tjatat om mössa i alla år.
(även sidorna kyls av i en ovanmarkspool vid blåst, och jag tror att som byggt in sina ovanmark eller har ovanmark med timrad trästomme kan styrka detta.) 

Jag har själv en intex ultra som är uppe för 8e året
Vi slängde ut lite markduk och sen stenmjöl på det - mest för att slippa få stenmjöl i gräsmattan den dag man vill ta bort eller flytta "poolplattan" - stenmjölet för att jämna av och efter det trumlade vi det med en trädgårdsvält, ca 90kg.
Ovanpå detta en presenning och sen en grön konstgräsmatta från Bauhaus av billigaste modell.

-Nej du behöver inte gräva bort gräsmattan före - det kommer inte lukta apa om inte poolen står i ett surhål.
Gräset torkar och dör under markduken.

Är det mjukt i backen eller du avjämnat med mycket stenmjöl så kör lite plattor/ marksten under benen.
Jag har inga plattor nu och har provat båda varianterna.

Tänk på att troligen står 95% av alla enklare ovanmarkspooler direkt på någon gräsmatta utan varken större tanke eller kärlek lagts ner på projektet och det fungerar även det för dom flesta - även om det är bättre att höra saker ordentligt.





Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Delia76

SV: Lutning Bestway pool
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2020, 11:12:34:34 »
Tack för svar - pooltäcke var något jag lyckades göra rätt förra åter - beställde från ett presseningsföretag specialgjort pga jag ville ha ett skydd som är riktigt säkert ifall djur eller barn skulle få för sig att hoppa i och det klarar en vuxen persons vikt så 1 rätt gjorde jag iallafall 😂 jag får tömma ut - har direkt inget gräs under så markduk och stenmjöl sen vågar jag nog fylla upp igen. Ja det är intressant med allas olika lösningar och många kanske inte skulle bry sig om 6,5 cm lutning men jag kan inte släppa det så jag måste bara göra om och rätt så jag kan slippa oroa mig konstant att hela poolen spricker och vatten forsar ut till mig och grannen 😱

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan