VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygling Balboa för 3-fas???  (läst 2375 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Putteman

Bygling Balboa för 3-fas???
« skrivet: juli 06, 2020, 17:49:43:43 »
Hej vänner

Jag är utbildad elektriker, så att jag kopplar själv är helt enligt regelboken vill jag först ha sagt.

Jag har skaffat ett spabad med Balboa (GS510DZ). Jag ska köra det som 3G16A "som vanligt". Enligt insidan på locket på Balboan så ska det då plockas bort två byglar, en blå och en vit. Dessa byglar går dock ej att finna på just dom plintar som är angivet?

Jag antar då att det bara är att köra att det är klart för 3-fas, men det går inte.

Jag har badet kopplat över en sk personskyddsautomat, det är en kombinerad säkring och jordfelsbrytare. När jag spänningssätter badet så går det igång, och ett vattenfall börjar rinna och display och belysning fungerar. Men så snart jag trycker på "blower", "jets1" eller "jets2" så löser personskyddsautomaten ut??

Någon som är duktig på Balboa och kan förstå vad som är fel?

Jag har hittat två andra byglar, en som är just vit och en som är blå, fast plint nr stämmer inte med kopplingsschemat. Har testat att ta bort dessa, men samma problem kvarstår.

Vad gör man nu? Nån som har koll?

Om inte, nån som vet någon vettig tekniker som kan titta på detta? Bor utanför Malmö.

Tack

/Putteman

Poolgiganten

Utloggad Vispen74

SV: Bygling Balboa för 3-fas???
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2020, 20:17:35:35 »
I bifogad PDF står hur man gör. Inte 3-fas, men likväl 2 faser. Har precis gjort det på mitt, funkar fin-fint. Det separerar pump från värmare på varsin fas.

Edit: Det är ju fel Balboa, detta är för GS501 (inte GS510), som levereras som 1-fas. Jaja, någon annan kanske har glädje av det, så låter det ligga kvar.

Utloggad hnittio

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Bygling Balboa för 3-fas???
« Svar #2 skrivet: oktober 15, 2020, 13:06:30:30 »
Det du vill göra är att ta bort vit kabel mellan J26 och J32/J25 + ta bort blå kabel mellan J28 och J58/J57.
Har du expanderkort i boxen så ska den svarta kabeln från detta (från J6) kopplas till J28.

Gällande felet med personskyddsautomaten så kan det bero på lite olika saker, lättast är att veta vad modellen heter och på så sätt följa manualen för hur den konfigurationen ska kopplas. Hade generellt börjat med att kontrollera säkringar, har du mer än 1 pump så kolla dessa genom att koppla ur och bara köra 1 pump åt gången, då får du snabbt reda på om det är någon av pumparna som bråkar.

Finns några killar runtom nere i söder som arbetar med bad, en snabb sökning på google borde ge dig ett telefonnummer..

Utloggad TommyC

SV: Bygling Balboa för 3-fas???
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2020, 12:42:37:37 »
Jag kan inget om spa men blev lite nyfiken och hittade den här manualen:
http://balboadirect.com/images/manuals/55415-01,%20GS5-GS510DZ-RCA-3.0.pdf
kan det möjligen vara rätt manual?

Om du inte har rätt manual så är det nog bäst att skaffa den rätta innan du börjar rycka kablar  <hmm>

Kolla DIP-switchar ser ut att vara lämpligt. Kanske värt att prova att återställa "non volatile memory" utifall DIP-switcharna har ändrats innan du fick tag i badet. I övrigt så är det nog lönt att noga gå igenom manualen (den rätta). Lycka till!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan