CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?  (läst 70048 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #10 skrivet: juni 10, 2008, 23:06:11:11 »
jag vill oxå veta om såpa trall? Aldrig hört talas om detta?!!!!

Polnisse  8)
poolnisse :)

Poolgiganten

Utloggad Pake

SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #11 skrivet: juni 10, 2008, 23:32:18:18 »
Låter såpan torka in lika som när man oljar. Det verkar fungera rätt hyfsat tycker jag. Såpa golv innomhus har man ju gjort i rätt många år tillbaks i tiden för att få en "fet" yta som gör träytor mer fukt tåliga.

Jag fick förklarat att såpa är gjort av tallolja och man tydligen kan återföra den till ytan an plankorna på det här viset. Läste också att det inte är någon skillnad på grön och gulsåpa nuförtiden då båda sorterna är gjorda av tallolja. Kommer inte ihåg om det var på byggahus.se eller om jag googlade mej fram till den läsningen.

Fixar bild i morgon om jag kommer ihåg (det regnar just nu så blden skulle bli missvisande om jag gick ut nu).

Utloggad Pake

SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #12 skrivet: juni 10, 2008, 23:35:18:18 »
Nyansen på trallen synns i den här tråden, dock inga närbilder:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2437.30


Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #13 skrivet: juni 11, 2008, 00:39:32:32 »
Olja inte trallen. Den blir vackert grå med tiden om du skippar oljan, som för övrigt inte tillför något.

Högtryckstvätta vid behov.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Pake

SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #14 skrivet: juni 11, 2008, 07:51:43:43 »
Samses har väldigt rätt i det. Rötskyddet som trycks in i tryckimp försvinner ju inte bara för att det torkar. Olja används för att minska ytsprickor i trallen men binder också smuts så trallen blir svart efter några år.

Utloggad Octavia

SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #15 skrivet: juni 11, 2008, 11:05:20:20 »
Hej

Kolla denna länken. http://www.sioo.se/ jag har själv köpt detta men inte provat ännu, låter väldigt underhållsfritt ialla fall. Fick tipset av en farbror som hade gjort sin trall.
 :P

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #16 skrivet: juni 11, 2008, 15:39:56:56 »
Det ser bra ut, men om trallen är tryckimpregnerad så behöver den inget skydd för att stå emot eventuella fuktskador. Däremot kan man ju få påväxt av alger, men de försvinner ju när högtryckstvättar. Jag tvättar däcket på våren samt nu när allt pollen nedfall bör vara färdigt. Därefter tvättar jag någon gång under sommaren och slutligen vid höststängning.

Olja eller andra preparat kan motverka sprickor i träet, men som jag uppfattar det så är det marginell effekt vi talar om.

Jag gillar trallen när den åldrats till grått, men detta är en smaksak. Jag har även låtit min teakmöbler bli gråa, vilket vissa gillar medan andra tycker att jag är galen som inte oljar dem för att behålla den bruna teakfärgen.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad pooleraren

SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #17 skrivet: juli 10, 2008, 11:14:17:17 »
Jag har lagt 1km tralldäck runt min pool och tänker enbart inpregnera med typ boracol, vill ej olja däcket pga att det svartnar med åren.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #18 skrivet: juli 20, 2008, 13:21:28:28 »
Låter såpan torka in lika som när man oljar. Det verkar fungera rätt hyfsat tycker jag. Såpa golv innomhus har man ju gjort i rätt många år tillbaks i tiden för att få en "fet" yta som gör träytor mer fukt tåliga.

Jag fick förklarat att såpa är gjort av tallolja och man tydligen kan återföra den till ytan an plankorna på det här viset. Läste också att det inte är någon skillnad på grön och gulsåpa nuförtiden då båda sorterna är gjorda av tallolja. Kommer inte ihåg om det var på byggahus.se eller om jag googlade mej fram till den läsningen.

Fixar bild i morgon om jag kommer ihåg (det regnar just nu så blden skulle bli missvisande om jag gick ut nu).
hej igen pake
hur lång tid tar det innan den blir grå?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Olja tryckimpregnerad trall eller inte?
« Svar #19 skrivet: juli 23, 2008, 13:57:04:04 »
Lyfter tråden, den börjar kännas aktuell igen.

Vi har i 3 år använt såpa på altanen som jag byggde för lika länge seden. Resultatet är åt silverhållet, det har inte blivit så mycket sprickor heller. Ytan blir sammetsmjuk, skön att gå på. Blandningen vi använder är 1 del såpa, 3 delar vatten. Kör på 2 strykningar per tillfälle med skurmopp och 2-3ggr per säsong. Den blir inte halare än den oljade lillaltanen när det regnar.
Jag läste om detta på ett annat forum (byggahus.se) för 3 år sedan och tyckte att det var värt att prova.

Den lilla altanen håller jag på att bygga om till pooldäck, trallvirket ska bytas och poolens sidor ska få altan runt sej. Jag funderar på att ytbehandla den på samma sätt (med såpa) men är lite osäker på om det kommer att fungera. Någon som har erfarenhet av "såpat" pooldäck? Eller är det olja som gäller?

/Pake
Nyansen på trallen synns i den här tråden, dock inga närbilder:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2437.30


hej igen Pake
Har nu gjort rent en gammal trall minst 20 år gammal har legat 3 dm ovanför backen och är helfrisk.
Tänkte nu använda din metod att såpa enligt din beskrivning.
Min fråga vad gör du år 2 rengör du med tralltvätt eller rengör du med såpa och såpar en gång till?
Hur lång tid tar det innan trallen blir grå?
Hoppas du kan svara på detta
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag