VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?  (läst 12415 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger7

  • Gäst
Greger7
Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« skrivet: juni 28, 2012, 20:56:11:11 »
Hejsan,

Behöver lite råd om fördelar, nackdelar gällande följande spabad:

Sundance Constance (Poolkungen Select Constance)
D1 Amore Bay (Folkpool Amore Bay)
D1@home Sojourn (Folkpool @home Sojourn)

Kvalitet över tid, pris/prestanda, underhåll, unika funktioner utanför skrytet från leverantörerna.

Prismässigt letar jag ett bra spabad mellan 80-160000 SEK men ligger helst runt 100K.

Poolgiganten

Utloggad Matt_S

SV: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2012, 09:56:43:43 »
Både Sundance och D1 är stora välkända märken och kvalitet på dessa är förmodligen likvärdig. Köp ett stort bad, tror inte det finns någon som har köpt för stort. Cirkulationspump är ett måste. Belysning likaså i detta mörka land. Liggplats gillar jag. Tänk på att antalet platser ska man ta med en nypa salt. 7 stycken i Sojourn som är 211 x 211, det blir trångt...

Har du kollat på http://artesianspas.se/?

Greger7

  • Gäst
Greger7
SV: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2012, 17:32:08:08 »
Var på Poolkungen och kollade lite. Varit på Folkpool redan och kollat.

Det känns som Amore Bay är lite gammal från 2008 och inser att den är lite väl stor där jag tänkt ha mitt spabad. tror att max runt 230*230 är optimalt för min terrass/layout. Betyder att Amore Bay som kostar runt 160K är bortvald.

Sojourn känns som en klart prisvärt spabad för ca 90K. Man sitter bra med 5-6 personer skulle jag säga. 7 är med en på cooldownplatsen så enig om att 7 är lite "med mycket vilja".

På Poolkungen och tyckte att select constance inte kändes helt optimal. Trodde den skulle vara snyggare. Inte helt valt bort den men för lite stålar till får jag en Sundance i 8-serien vilket är mer Spabad för pengarna om man tittar på massage, filter, värmare etc. Ett snäpp bättre kvalitet än select.

Så just nu linger nog tanken mellan en Sojourn eller en Constance Optima. Priset är för @home Sojourn är 90K och Sundance Optima 130K... Frågan är om en Optima är värd 40K mer...

Bara snabbtittat på artesianspa. Tycket websidan var lite dålig och fick inte den där bra känslan. Går jag bara på hur proffsig webben är så skulle de väljas bort direkt men inser att det är som att välja en bil pgr av snygg katalog. ;-) Vad är bra hos dem i prisklassen 90l-130K? Vill inte ha någon liggdel. Flyter mest omkring och gillar inte det. Mer platser är mer prio för mig.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2012, 18:08:50:50 »
I den prislassen har Artesian många varianter att välja bland
Grand Cayman 62
Captiva 52 bland annat

Vill du har något extra så kanske du kan pruta eller hitta demo kar i Platinum elite klassen och då Piper Glen varianten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2012, 18:36:51:51 »
Själv har jag bara "klämt och känt" på folkpools sortiment så detta kan anses vara partiskt men jag är EJ en återförsäljare så har inga som helst intressen av försäljning av deras kar. Jobbar som fristående poolmontör åt nämnda företag så jag beblandar mig inte med spabaden då jag har fullt upp med poolerna.
Hur som helst, det jag ville säga är att du borde kolla in D1 Nautique om du är inne på Sojourn-spåret.'

Hade det varit jag personligen som skulle köpa ett kar hade jag velat mellan just Nautique och Chairman II då dom enligt mig verkar vara mest kar för pengarna (inom det sortimentet).

Som sagt, jag kan nog anses vara partisk inom detta men vill ändå dela mina tankar om saken.

Greger7

  • Gäst
Greger7
SV: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2012, 11:37:55:55 »
Funderat lite till.

Sundance Optima eller Dimension One Nautilus. Båda ligger runt 120-130K.

Sundance känns lite bättre kvalitetsmässigt när man är i butiken men ingen susning om hur det blir om 5 år... Någon som har erfarenheter? Garantierna på Sundance är bara två är men längre på Dimension One. Vad säger Era erfarenheter?

Folkpool finns på orten men Poolkungen i Stockholm som iofs är en timme bort med bil.

Prioriterar fler platser vs liggplats. Så kommer inte välja någon med liggdel om det inte är ett stort bad som Dimension One Amore Bay.

Utloggad Matt_S

SV: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2012, 02:04:07:07 »
Bara snabbtittat på artesianspa. Tycket websidan var lite dålig och fick inte den där bra känslan. Går jag bara på hur proffsig webben är så skulle de väljas bort direkt men inser att det är som att välja en bil pgr av snygg katalog. ;-) Vad är bra hos dem i prisklassen 90l-130K? Vill inte ha någon liggdel. Flyter mest omkring och gillar inte det. Mer platser är mer prio för mig.

Kolla på amerikanska sidan istället! Angående liggdel, man flyter ingenting i den. Bland vuxna badare är det den helt klart populäraste platsen i vårat spa. Går jag ut ensam så tar jag direkt liggplats. Hur många gånger är man 6 pers i ett spa? Det händer, men kanske inte varje dag.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2012, 09:04:57:57 »
Kolla på amerikanska sidan istället! Angående liggdel, man flyter ingenting i den.
Det där beror nog på person. Frugan kan ligga raklång i poolen och bara flyta utan problem. Inte vifta på ett finger. Jag sjunker som en sten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Matt_S

SV: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2012, 09:48:57:57 »
Så är det nog i en pool men i ett spa med sitt eller liggplatser har jag inte sett vuxna människor flyta omkring  :)

Greger7

  • Gäst
Greger7
SV: Sundance Constance, D1 Amore Bay eller D1@home Sojourn?
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2012, 11:06:27:27 »
Jag har badat i spabad med liggdel och nej jag gillar det inte. Smaken är som baken. Jag prioriterar sittplatser och är inte ensam om det. Vi har alla olika prioriteringar så den delen behöver vi inte diskutera i min tråd. ;-)

Det jag frågat om och uppskattar är erfarenheter av Sundance och Dimension One. Gärna över längre tid. Bra/dåligt.  880 serien av Sundance och Reflection av D1. Även @home Sojourn är intressant om någon har en.

Om du hade pengarna och skulle välja ett nytt Spabad av de ovan vilket skulle du välja och varför? (utan liggdel)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag