CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tak över utespa?  (läst 23891 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
Tak över utespa?
« skrivet: maj 12, 2009, 15:48:10:10 »
Har tänkt bygga ett tak över mitt blivande utesspa (mot regn o snö..).. Ni som redan badar, har ni taklösningar?
Synpunkter för o nackdelar, tips på bra färdiga eller hembyggda tak? Bilder?
mvh
Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Poolgiganten

Utloggad macman

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har spabad, Hydropool Serenity 5000
    • Visa profil
SV: Tak över utespa?
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2009, 19:18:14:14 »
Själv föredrar jag att kunna titta på stjärnorna.(de man ser trots gatubelysningen).
Min favvo är att på vintern ligga själv och flyta i det varma vattnet med pumpar och belysning avslagna och titta på stjärnhimlen. Det är också mysigt att bada när det snöar och är kallt. Man doppar huvudet och sätter sig upp, håret fryser till is, doppar huvudet  o s v.

Vill du underlätta snöproblemet på vintern så lägg en press över karet som du drar bort när du ska bada.

Utloggad William

SV: Tak över utespa?
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2009, 19:31:45:45 »
Har badat en gång i SPA på vintern.
Det var uppe i Hemavan när vi åkte skidor (är/har varit, bra på utförsåkning).
Gör aldrig om det, för det var verkligen kallt om huvudet. Minns jag inte fel, var det 38° i vattnet och minus 5° i luften.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Tak över utespa?
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2009, 23:11:16:16 »
hmm, kanske bäst att fixa något som går att flytta lätt, ifall man vill titta på stjärnor..  :)
Tänkte att det även skulle kunna funka som solskydd om solen ligger på för hårt, men det kanske räcker med en
enkel altanpergola..
/Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad K-G

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Höga kusten
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Tak över utespa?
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2009, 08:10:03:03 »
Hej Patrik

Viket sammanträffande!
Vi har ´funderat på att bygga en bastu, med ett litet inglasat uterum, vid poolen. Men igår fick jag en (som jag tyckte) fantastisk ide. Istället för bastu, kan man ju göra ett större uterum, och ställa in ett spa. jag var i extas hela kvällen, och bläddrade i Spa kataloger. Jag har inte sett någon som gjort så här på forumet, men efter kommentaren om stjärnorna så förstår jag. Fast ändå....visst vore det fint att kunna bada utan att förfrysa huvudet, eller kanske i värsta snöovädret...
Nja, vi får nog fundera på detta ett tag till. finns det verkligen ingen som har ett spa i ett inglasat uterum? det kanske blir för fuktigt?


 
Storpool 9,1x4,5 från J&F,  med värmepump SPF138 från Svenska poolfabriken och Chlorinator LM3-24 från directpoolsupplies.

Utloggad 40grader4life

SV: Tak över utespa?
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2009, 11:05:36:36 »
vi har vårt spa stående i våran inglasade altan. är det riktigt kallt ute så får man öppna upp ganska mycket annars blir det rejält immigt.
men det är så skönt o kunna kliva upp ur badet utan blåst o snö :)
nu har tjejen andra planer så det var därför jag fick investera i ett gazebo.

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: Tak över utespa?
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2009, 23:45:47:47 »
Hade också planer på att ställa spat i en inglasad del, men när jag tittade närmre på det visade det sig att spat skulle ta för stor plats då jag tänkt mig en inglasning på max 15 kvm. (tänkte även ha lite relaxmöbler i den inglasade delen)
K-G rapportera gärna vad ni kommer fram till..  :)
Börjar bygga altan i helgen, bilder kommer..
/Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad oby1

SV: Tak över utespa?
« Svar #7 skrivet: juli 24, 2009, 16:38:02:02 »
Tja, vi har funderat lite på ett tak faktiskt. -Men det har mest varit i form av enklare skydd, inte inglasat eller på annat sätt inbyggt.

Nu har vi vårt spa inbyggt i verandan, men insynsskydd och vindskydd mot vägen och våra grannar. Man MÅSTE ju inte tvunget bada när det ösregnar eller snöar - eller???

Fast hur mycket det blåser och regnar är förstås olika i olika delar av landet. Hade vi haft råd, hade vi eg velat glasa in hela trädgården på 1200 kvadrat - och planterat exotiska växter och palmer. :-)

Ett tips om man vill bada på vintern, är att köpa IKEA tofflor (andra tofflor duger säkert lika bra) så man slipper bli kall på väg till eller från badet. En handduk om nacken är också klart att rekommendera. Blir man kall om kroppen, speciellt efter spabadet, så får man lätt motsatt effekt (man har mer ont i kroppen efter än innan man badar)...

Nu har jag ju lite problem med nacke, axlar och rygg - så det kanske inte gäller helt friska personer. Men behöver man annars då verkligen ett spabad?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tak över utespa?
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2009, 22:38:55:55 »
Något av dessa har faktiskt lockat mig, tror inte att stjärnglansen överväger känslan av att ha det lite ombonat, och stjärnorna ser man ju även om man tittar lite snett åt sidan...

http://www.poolfixaren.se/Spahus/
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 40grader4life

SV: Tak över utespa?
« Svar #9 skrivet: juli 24, 2009, 22:52:24:24 »
Något av dessa har faktiskt lockat mig, tror inte att stjärnglansen överväger känslan av att ha det lite ombonat, och stjärnorna ser man ju även om man tittar lite snett åt sidan...

http://www.poolfixaren.se/Spahus/
är ungefär samma som jag har köpt,är takfönster så man kan faktiskt se stjärnorna oxå :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag