VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: *Extrem* nybörjarfråga: Renovera betongpool inne - hur görs anslutningar?  (läst 2030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TomasÖ

Vi har en betongpool i original från -66. Betongstomme som hänger ner under bottenplattan, kaklad med epoximålad botten. Golvklinkrarna närmast poolen och poolens översta kakelrad har lossnat mer eller mindre helt och hållet så dem har vi hackat bort. Svårt veta vad skadan beror på, bl. a. gick det en skjutdörr i ett spår i golvet där det nog stått en del vatten genom åren, eller så har det trängt genom golvklinkrets fogar, eller så är stommen eller bottenmålningen inte tät. Tycks ha läckt in en del vatten runt belysningsarmaturerna också. Hur som helst: renoveras måste det. Vi vill även passa på att dra helt nya rör då dessa ju är över 50 år gamla och ingjutna i vardagsrumsgolvet...

Vi är väldigt tidigt i planeringen. Helst vill vi ha kaklat och helst isolerat, så plan A är isolerblock/motsvarande med påmålad fuktspärr och kakel. Plan B - extremt dyr, men frän - är stålrenovering på plats. Plan C är liner efter att ha fixat till det som bilats bort. Plan D vore träpool med liner, men det har vi inte kollat så noga på än.

Befintliga poolen är ju ett väldigt stabilt underlag, och jag tror att vi skulle klara av att mura upp och kakla en ny pool själva.

MEN TILL SJÄLVA FRÅGAN: Trots mycket forumletande hittar jag inte hur det går till att dra in rör, skimmer, stege och belysningsarmaturer in till själva poolen. Alltså, hur de fästs på insidan, hur de fuktspärras från insidan osv. Om jag drar in rören genom den murade väggen, hur får jag på alla munstycken och grejor? Behöver jag välja hur långt rören ska sticka ut redan innan jag kaklar, vilket verkar svårt, eller kan jag fixa till det efteråt, hur fästs munstycken på rören och belysningsarmaturer mot murens urtag? Rördragningen "bakom" muren tror jag nog vi grejar, det är hur vi ska göra inuti poolen jag undrar.

Tips? Finns instruktioner på tillverkarnas hemsidor? Relevanta sökord för forumets sökfunktion? Någon tråd ni vet om där frågan besvaras? Är det svårt, är det enkelt? Andra tankar om bästa sättet att renovera en betongpool inne mottas förstås också tacksamt.

Hoppas på tips!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Det finns ju speciella pooldetaljer att köpa för betongpooler, inlopp, skimmer och lampor.
För att de skall passa i väggen måste du första välja vilka detaljer du skall använda, och sedan se till att det finns hål i betongen och kaklet som passar de detaljer du valt.
Dessa detaljer monteras sedan inifrån (med packning mellan vägg och detalj) så vitt jag kan förstå.
Det borde finnas instruktioner som medföljer dessa detaljer så att det blir rätt, borde finnas att ladda ned där man säljer prylarna.
Stegen sitter väl normalt bara fast vid sidan av poolen, så den kan vickas upp när man skall täcka poolen.

När det gäller materialval förstår jag inte riktigt hur du tänker, menar du att betongstommen skall vara kvar oavsett val av material i övrigt?

Personligen skulle jag nog ta bort allt kakel, spackla poolväggar och botten med ett adekvat spackel, och sedan sätta in en liner som tätskikt.
Tycker mig ha läst så pass mycket om läckande betongpooler att jag nog skulle fundera mer än en gång innan jag försökte mig på att kakla en gammal stomme som redan fått problem med lossnande kakel.
Andra skulle säkert göra på annat sätt, men så tänker i vart fall jag.
Vill du ha det extra stadigt så finns alternativet med plats-svetsad armerad liner som är dubbel så tjock som en försvetsad liner.
Det kostar förstås ca dubbelt så mycket, men håller också längre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TomasÖ

Tack Rickard för svar!

Nej, vi tänkte inte kakla direkt på stommen, har sett en del här på forumet som tycker det är bra, men också läst mycket annat om att vattentät betong "inte finns", så där tar vi det säkra före det osäkra. Dessutom verkar det inte som att det då skulle finnas något rimligt sätt att isolera. Nej, planen är att mura upp en helt ny pool inuti den gamla poolen, men eftersom vi har den gamla poolen som "underlag" tänker vi oss att vi slipper hålla på att strula med att motfylla osv. Men kanske blir det istället liner (i så fall platsbyggd) mot oisolerad betong. Vi får se, beror på de kostnadsförslag vi får.

Men det låter som att rätt instans att vända sig till för att få svar om infästningar osv är försäljare av poolprylar då, så det blir nästa steg.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
En inomhuspool behöver nog inte isoleras så mycket, det mesta av värmen stiger ju uppåt, och resten värmer väl främst golvet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan