VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flytta på pumpcentralen? Inomhus till utomhus?  (läst 2140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe_s

Flytta på pumpcentralen? Inomhus till utomhus?
« skrivet: juni 12, 2020, 20:15:28:28 »
Hej.
  Jag har en fastighet med ett poolhus, som jag skulle vilja försöka renovera. Såhär ser fastigheten ut.

Pumpcentralen för poolen är på bottenvåningen inne i huvudhuset, som är ett suterränghus. Rören till poolhuset går ut vid den röda pilen. Jag vet inte exakt dragning, att de går in i poolhuset ungefär vid den andra röda pilen är en gissning. Men förhoppningsvis inte under huvudhuset, utan runt det..

Pumpcentralen har elvärme, och - det som är problemet - rör till solfångare på taket av huvudhuset(det är fler än de på bild):


(väggen där rören kommer upp till vänster, se nästa bild)



Rören kommer upp på sydsidan av huset(så långt bort från poolhuset som man kan komma på tomten), maximalt med sol. De 2 rören till höger är till/tillbaka från solfångarna. Jag vet inte om rören bara är gamla, inte så UV-tåliga som de borde vara eller vad det är.. Men dom har nu spruckit där, på flera ställen. Så att köra pumpen nu ger en välvattnad rabatt/gräsmatta på sydsidan, men inte så mycket mer. Om man inte bara kör vattnet genom elvärmen, men det är ju inte så önskvärt.. Poolen är uppskattningsvis på ungefär 40 m3.

Så nu tänkte jag åtminstone lufta idén.. Skulle det vara möjligt att flytta pumpcentralen till nånstans närmare poolhuset? Frigöra utrymme inne i huset, slippa rör i taket genom flera rum till bortre husväggen från poolhuset sett? Det är andra grävarbeten inplanerade i sommar, så det skulle inte vara nåt stort problem.

Poolhuset ligger högre än garaget(åtminstone bräddavloppet, botten på poolen vet jag ärligt talat inte..), så skulle det kunna vara en möjlig placering att ha centralen där? (Garage till vänster, poolhus till höger, bör vara på ungefär samma höjd som centralen är inne i huvudhuset idag):



Jag tänker mig att man drar rör till den existerande "anslutningen" i poolhuset, och upp på huvudhusets tak till solfångarna där, med skillnaden att det blir från norr istället för från söder som nu. (Slippa det galna rörskelettet på söderväggen..) Men frågor dyker upp då också, så klart. Kan man bygga till en "låda" utanpå garaget för pumpcentralen, eller får man äta upp det till vintern då allting fryser(well, mälardalen, men ändå?)? Och hur drar man i så fall rör fram till pumpcentralen? Om rören är nergrävda sista biten så hamnar de ju lite lägre än centralen, dvs kan man få vatten kvar i rören över vintern då?

Sidosaker som att modernisera poolcentralen kan ju vara intressant också. Men där är ni experterna..

Det här är - än så länge - en väldigt lös idé, jag försöker få andra utlåtanden om huruvida det är är vettigt/möjligt. Arbetet för att få till det är ingen fara, det ska ändå dräneras grund så grävning blir det i vilket fall. Jag känner mest att det vore skönt att få till poolcentralen på nåt slags mera vettigt vis..

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Flytta på pumpcentralen? Inomhus till utomhus?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2020, 10:28:34:34 »
Jösses....tror du tänker rätt. Rör kors och tvärs och huset ser ut som hejhopp pga det.

Jag skulle, utan minsta lilla tvekan:

1. Ta bort solpanelerna och återställa taket.
2. Ta bort alla rör som går på huset.
3. Flyttta vattenpump och filter till någon plats närmare poolen. Om garaget passar dig, kör på det, där har du säkert el osv. Du lägger pem-slang 50mm mellan garage och poolhus. Om rören blir avsevärt kortare genom att placera detta utanför poolhuset kanske det är ett bättre alternativ?
3. Skaffa en värmepump - 10-15kkr och du har värme när du behöver det, inte när solen skiner.

Du harju alla möjligheter att göra något bra! Hur ser utrustning och pool ut? Kanske kan vara bra med lite bilder på det så du kan uppskatta omfattningen/kostnad för projektet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Flytta på pumpcentralen? Inomhus till utomhus?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2020, 11:23:30:30 »
Jag håller med Mathias. Riv bort skräpet och återställ huset. Värmepump att värma poolen med är oftast den bästa lösningen. Det enda undantaget är där fjärrvärme slumpas bort för 10-20 öre/kWh på sommaren.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad tobbe_s

SV: Flytta på pumpcentralen? Inomhus till utomhus?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2020, 13:31:32:32 »
Tack för svaren! Bara för säkerhets skull, så att jag är med: Värmepump är alltså en luftvärmepump? HAr inget med elpatronvärme att göra?

Pumpcentralen som nu är i källaren i huvudhuset ser ut såhär:



Pumpen är den guldfärgade i förgrunden i botten(det är gamla saker, jag har inga modell-nr eller så redo, men om det behövs så kan jag såklart försöka ta reda på info)
"Tuben" till vänster bakom den är en elpatron.
Det stora blå till höger är sandfiltret.
"Lådorna" ovanför är styrning av pump och el, och en timer. Det finns spår av nåt som verkar ha varit solrelaterad styrning, men föregående ägare har lämnat mer än en sladdstump..
Och diverse kranar/ventiler, för inkommande/utgående, upp till solpanelerna på taket eller inte..

Pumpen låter ganska rejält(enligt min lilla erfarenhet), men den fungerar. Mest irriterande problemet har varit när den verkar ha pumpat fortare än det kommit vatten från bräddavloppet, det är ungefär som att det kommit luft i rören. Jag är inte säker på att jag förstått den biten helt, men då har man fått "lufta systemet" vid pumpen för att få vattnet att börja rinna igen.

Att ha pumpcentralen vid just garaget är för att det ligger lägre än bräddavloppet, jag inbillar mig att flödet fungerar bättre då: Vattnet rinner neråt till pumpen, så att den slipper suga. Sen pumpar den igenom solpaneler, elpatron, filter, osv. Säg gärna till om jag tänker fel här, alla synpunkter välkomnas.

El finns, det är helt rätt, både i garaget och - teoretiskt - i poolhuset. Men för att få tillbaka elen i poolhuset så krävs förarbete.. I början när vi använde huset så började det nämligen lukta konstigt från elskåpet, kanske att det kom ljud också. Och när man sen tittar på elen i övrigt, helt normala utanpåliggande uttag en halvmeter från vattnet, och en långvägg med 16 doslock(det är 6 lampor och 2 fläktar i huset).. Sen dess så har elen varit avstängd där i väntan på åtgärd..



Ett av två inlopp synligt(?) nere i vattnet, och alltså ingjutna. Jag försökte utforska inloppen lite med rensband, men det var krökar ganska tidigt, för tidigt för att rören skulle räcka till utsidan av poolhuset(som vetter mot garaget). Så jag tror att rören svänger åt vänster och går ut i marken mellan poolhuset och huvudhuset.

Och vi gillar alltså inte algbad ;), utan vattnet är som det är för att solen nog gett en del hjälp och god stämning, och så har vattnet fått vara medan rören är trasiga. Klorpuckar och annat har fått vila..



Elskåpet är den grå rutan på väggen till höger om utgången. På poolens kortsida så sitter de två inloppen.

Mellan poolhuset och huvudhuset ser det ut såhär:



Dvs en del bök med att ta bort plattor väntar, men förhoppningsvis inget värre än så. (Om rören går *runt* huvudhuset och inte under det, som sagt.. Men då får man väl helt enkelt låta dom ligga kvar.) MathiasS, du skriver "Ta bort alla rör som går på huset". Var skulle du sätta solpanelerna sen då? Eller skulle du inte ha dom alls? Jag håller helt med om att flytta pump och filter så nära det dom används för som möjligt :), men som jag skrev ovan om att ha pumpen lägre än bräddavloppet, krävs det inte att man gräver ner pumpcentralen då? Eller tänker jag fel?

Poolens kortsida med bräddavloppet:




Utloggad TommyC

SV: Flytta på pumpcentralen? Inomhus till utomhus?
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2020, 14:00:22:22 »
Har du plats för sandfilter och cirkulationspump i garaget så är det en utmärkt placering. Jag menar att solfångare främst ger värme när den inte behövs. En värmepump värmer upp till inställd temperatur och sedan stänger den av sig. Att då få mer energi tillförd från solfångarna blir bara problem. Du vill troligen inte ha för varmt vatten. Var komfortgränsen går är individuellt. När det passerar 34 grader tycker vi att det blir för varmt. 31-33 grader är perfekt för oss.

Du behöver täcka poolen när den inte används om du värmer upp vattnet väsentligt över lufttemperaturen. Läs vad Erica här på forumet har skrivit om den saken.

Den vanligaste värmepumpen till pool är av typen luft-vatten d v s den tar energi ur omgivande luft och överför den till poolvattnet. Det förekommer även att man använder husets bergvärmepump till att värma poolen. Då måste borrhålet vara dimensionerat för det.

Din cirkulationspump påminner om en Pahlén bronspump, leta efter typskylten. En sån behöver inte ersättas utan kan renoveras vid behov. Är sandfiltret helt så finns förmodligen inget behov av att byta ut det heller. PVC-rör och kopplingar ser ut att vara hyfsat moderna. Ventilerna med ratt är kanske inte avsedda för pool och klorerat vatten?

Att det suger luft har att göra med för långa rör/slangar med för liten diameter i förhållande till avståndet. Eluttagen på väggen sitter för nära poolen. Tag bort dom.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Flytta på pumpcentralen? Inomhus till utomhus?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2020, 00:50:21:21 »
Nej rördragningen på fasaden ser ju inte så snygg ut, men givetvis går det att dra om rören så att de ligger betydligt bättre. Men skall det vara optimalt ur uppvärmningssynpunkt bör rören helst vara isolerade, violket gör rördragningen lite jobbigare. En lösning om du vill ha kvar solpanelerna på samma ställe som nu vore att ha en separat cirkulationspump för solpanelerna och inte låta sandfilterpumpen stå för den vattentransporten.

Poolen verkar vara utan övertäckning, vilket gör det svårt att både hålla en hög vattentemperatur och att inte få stor avdunstning eller alt. behöva ha extremt varmt i rummet (blir lite bastukänsla) och samtidigt få rimliga driftskostnader. Skillnaden mellan en inomhuspool som täcks när det inte badas och en som inte gör det är enorm. I ditt fall är poolen relativt stor i förhållande till poolrummet och då blir detta ändå viktigare. I vårt fall har vi en 8x4 m inomhuspool i ett poolrum på ca 100 m2, men effekterna märks direkt ändå.

Ja det kan mycket väl vara en Pahlens bronspump - var rädd om den - bättre pump finns knappt att köpa och de går bra att renovera - det finns reservdelar även till de äldre modellerna. Ventilerna som du har är av mässing, inte optimalt men de håller många år om du bara ser till att hålla bra pH i poolen.

Elen i poolrummet måste ses över så att den blir både säker och laglig. Vägguttag så nära en pool strider mot gällande bestämmelser (även om det skulle vara ett bättre kapslat uttag) och utgör en elsäkerhetsrisk. Kolla om det finns jordfelsbrytare till anläggningen - numera ett absolut krav för poolanläggningar.

Om du skall bygga ett nytt maskinrum så måste det ju vara ordentligt isolerat så att du inte får frysning vintertid och dessutom får du ha vettig ventilation i utrymmet så att inte pumpmotorn blir överhettad  - den alstrar ju en hel del värme själv och livslängden på motorn sjunker om det för för varmt i rummet.

Utloggad Erica

SV: Flytta på pumpcentralen? Inomhus till utomhus?
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2020, 01:20:39:39 »
Jag vill tillägga ett par saker: en av rekommendationerna ovan var att skaffa en poolvärmepump. Men detta är en inomhuspool och en vanlig poolvärmepump fungerar inte då, i vart fall inte om man skall kunna utnyttja poolen året runt, något som väl är ett av de främsta argumenten för en inomhusppol. En vanlig poolvärmepump är ett enhetsaggregat - vattnet från poolen går ut direkt till värmepumpen och tillbaka. Pumpen är dessutom anpassad efter drift sommartid. Men en poolvärmepump för inomhuspooler har inget vatten som går ut utomhus och som ju skulle kunna frysa vintertid. I stället är en sådan värmepump delad - du har en utomhusdel och en inomhus d:o. Mellan dem cirkulerar endast kylmedium, inte vatten. Dessutom är en sådan pump anpassad för året-runt-drift. Men tyvärr blir priset betydligt högre än för en vanlig poolvärmepump.

Om du skall behålla solpanelerna där de ligger och bara dra nya lite snyggare rör till dem så skulle du ta ned rören till höger i bild och in till maskinrummet och låta den vänstra ledningen gå tillbaka upp osynligt under takutsprånget. Om du har en separat cirkulationspump för solfångarna kan du acceptera att det blir lite mer vattenmotstånd med den lösningen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan