CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frågor inkoppling spabad  (läst 13559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
Frågor inkoppling spabad
« skrivet: augusti 02, 2015, 11:54:35:35 »
Vi har ett Hydropool Serenity 8000 och enligt försäljaren så ska detta kopplas in med 2-fas. Vi (jag, och svågern som är elektriker) hittar dock bara kopplingsschema för 1 fas under Balboaboxen (se bifogad bild). Jag ska prata med återförsäljaren igen om detta, men tänkte ändå höra med någon här som kan förklara hur man kopplar.
Sen så undrar jag en sak till: Som det är nu så värmer inte spabadet om man kör på någon (eller båda) av pumparna på full effekt. Kör man någon av pumparna på lågfart så slår däremot värmaren på om det behövs. Är det normalt?
« Senast ändrad: augusti 02, 2015, 15:22:18:18 av Cantona »
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Frågor inkoppling spabad
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2015, 16:09:53:53 »
Hej, den modellen som du har kan bara kopplas in på 1 fas, det finns däremot 2 lägen på inkopplingen, 16 eller 32 A vilket i så fall innebär att du måste säkra upp din inkommande anslutning i fastigheten för att kunna nyttja den högra ampere anslutningen. Det är bara några microswitchar som ska ställas om.

I 16 A läget så kan inte värmaren köras när du kör pump på högfart , eller om det sitter 2 pumpar så går bara värmaren då pump 1 går i cirkulationsläge, inte då du slår på pump 2 eller pump 1 på högfart.

Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor inkoppling spabad
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2015, 18:12:07:07 »
Tack för ditt svar.
När jag pratade med försäljaren på Hydropool så sa han att den skulle kopplas på 2-fas. Får prata med honom igen och se vad han säger, men jag tror det är som du säger. Jag vet inte hur fort badet tappar värme på vintern när inte värmaren värmer, men jag kan tycka att man borde blivit upplyst om detta vid köpet. Är det vanligt bland spabad att värmaren inte värmer om man kör någon av pumparna på högfart?

Min svåger som är elektriker var här idag för andra gången och kunde inte förstå har man kopplar på 2-fas. Nu ändrade han i alla fall på nån switch så att jag kan köra med båda pumparna på högfart. Förut så kunde jag bara köra med en pump åt gången på högfart.

Jag har 16A som huvudsäkring i huset nu, men ska väl byta upp till 20A huvudsäkring innan vintern.
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Frågor inkoppling spabad
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2015, 19:33:31:31 »
I många fall levereras baden med värmaren avslagen i samband med Hi Speed pump från fabrik. Detta innebär att man måste ställa om switcharna vid installationen, får du badet installerat och levererat av en ÅF så brukar de flesta lösa det direkt.

Tyvärr så har BP 600 systemet som sitter i ditt bad bara möjlighet till 1 fas inkoppling så man får leva med att värmaren inte kan vara aktiverad när alla pumparna går på högfart.

Många tillverkare sätter därför istället in BP 2100 på baden som levereras till Europa som klarar av 3 faser och gör så att du kan nyttja värmaren med alla pumparna på högfart.

1 fas systemen är ju mer anpassade för den Amerikanska marknaden då de har betydligt mer Ampere att mata med.

Givetvis tappar badet värmen lite fortare om det inte får hjälp med att underhålla värmen under bad men det är ganska många bad som körs på det viset.

Har säljaren lovat att det ska funka så kan dom ju byta till ett BP 2100 istället då det jobbar med samma display m.m. Då får du 1 pump på, varje fas samt värmaren på en separat, då kommer du inte att belasta med mer än ca 12 A per fas som Max, med full funktionalitet .
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor inkoppling spabad
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2015, 16:45:26:26 »
Jag var och pratade med Hydropool idag och de sa att man kopplar in dem på 2-fas om man tar bort nån bygel. Min svåger nämnde nåt om nån bygel när han var här i helgen att det kunde vara nåt sätt också, men han vågade inte göra något innan han var säker.
Badet ska alltså kunna värma samtidigt som man har minst en av pumparna på högfart enligt Hydropool.
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Frågor inkoppling spabad
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2015, 18:25:58:58 »
Säger dom det så är det väl så, du får gärna dela med dig av infon vilka byglingar du tagit bort eller flyttat samt hur faserna läggs, då det inte finns någon sådan information på dekalen du visade på baksidan av locket.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor inkoppling spabad
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2015, 08:14:04:04 »
Jag har två pumpar på badet. Klart att jag inte skulle köpa ett bad om jag visste om att man inte kan ha igång allt samtidigt. Nu ska det ju dock inte vara så.

Sedan igår kväll så fungerar dock inte pump 2 alls. Inget händer när jag trycker på pump 2 på displayen.  :(
Spabad Hydropool Serenity 8000

Patric

  • Gäst
Patric
SV: Frågor inkoppling spabad
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2015, 20:01:28:28 »
Hej alla kunniga, jag arbetar själv på Hydropool och våra spabad går utmärkt att koppla på 2-fas (pumpar och värmare går samtidigt). Kontakta någon av våra butiker så får ni hjälp med inkopplingen. Hydropool NKPG 011-333 06 11 Hydropool STHLM 08-519 422 30

Med vänliga hälsningar,

Patric på Hydropool


Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Frågor inkoppling spabad
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2015, 22:32:25:25 »
Hej Patric

Tack för ditt svar. Jag har redan varit i kontakt med serviceavdelningen och ska få ett nytt kopplingsschema skickat till mig. Jag kan dock tycka att man borde fått det direkt när man köpte badet. Nu var det nästan av en slump att jag fick redan på att man inte ska koppla så som det står på insidan av Balboaboxen!
Spabad Hydropool Serenity 8000

Lagge

  • Gäst
Lagge
SV: Frågor inkoppling spabad
« Svar #9 skrivet: oktober 06, 2018, 12:47:09:09 »
Hej.
Har samma balboa elbox.
Hur kopplade du för att använda fler faser?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag