Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny vad gör man?  (läst 2423 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mecklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Helt ny vad gör man?
« skrivet: augusti 20, 2020, 23:58:13:13 »
Hej alla!

Är helt ny både på forumet och i denna "poolvärld"
Har efter påtryckningar från min kära familj tagit beslutet att bygga en pool.
Nu är det så att jag är expert på bostäder, men kan absolut NOLL om pooler.  ;)

I vilken ände ska jag börja? Har begränsad yta att bygga på så en 3x6m kommer det att bli.

Antar att frågan jag ställer är ungefär som att fråga hur mkt en sten väger, men är helt lost och jag hoppas att någon vänlig själ här har lust att dela med er om tankar och funderingar.

Tipset jag har fått är att bygga en Thermoblocks pool, men vill ändå höra mig för vad ni tycker och tänker.

Tacksam för svar

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2020, 06:28:35:35 »
Hej och välkommen,

Jo precis, hur mycket väger en sten? Om du nu är expert på bostäder, så kan din expertis utnyttjas.

Precis som om du ska bygga ut ditt hus behöver du en budget. Den avgör dina val, sedan kan du ta in offerter på material och arbete du inte vill göra själv.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2020, 08:51:49:49 »
Hej!
Som Leonard säger börja alltid med en budget så ska vi se vad du kan få för dom pengarna.
Thermopool är ett väldigt bra och hållbart alternativ men smakar det så kostar det som alltid.

Dom flesta här inne förespråkar just nog den pool de har som ett bra/bästa alternativet, så mitt tips till dig är kolla av din budget och känn efter vad som verkar passa dig och din familj bäst. det finns en massa byggtrådar här inne som kan ge det otrolig kunskap och känsla för vad du ska bygga.

Börja där och återkom när du har lite mer ingående frågor så hjälper vi dig gärna till ett bra val för dig.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad 62ragtop

SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2020, 11:33:39:39 »
Nu vet vi förvisso inte vad du menar med att du är expert på bostäder...

Men inläggen ovan är ju rätt. Precis som att bygga en bostad, ett göra en utbyggnad så börjar det med en budget eller en "peng". Sen kan den vara tumme-pekfinger till en början.

Om du ser på strukturen på detta forum, så kan det också ge en vägledning; Nedgrävd pool? Ovan-mark? Pooltäckning? Teknik (manuella moment? automatik? Klor? Salt?) Uppvärmning?

Så redan där kan du göra dina val eller fundera på val, och börja skissa på en budget.

Grävning, schakt, markarbeten
El-arbeten
Pool-område (pooldäck/altan)

Själva poolen:

Bygga med "bygg-element", vad krävs då?
Köpa en "balja", vad innebär det?
Färg och form? Inbyggd trappa?


Sen, som vid alla "husprojekt" - vad kan jag göra själv? vad måste/vill jag leja bort? Har jag eventuella kontakter som kan nyttjas? Tids-linje (när starta? när vara klar?)




Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2020, 11:35:47:47 »
Sundsvall..., kommer du behöva spränga berg?
Vill ni ha marksten runt, eller skall den sticka upp en bit ovan mark med trall runt poolen?
Färdig liner eller platssvetsad?
Termoblock är säkert bra, men det finns billigare metoder som inte kräver lika stor arbetsinsats.
Som sagt, en budget och någon sorts målbild vad du vill få ut av bygget.

Om jag skulle bygga nytt idag och inte ville bry mig så mycket kanske jag skulle titta på en PP-pool, färdig balja med inbyggd trapp och sittytor.
Mycket mindre som kan gå fel i ett sånt projekt. 3 X 6 meter är bra storlek för den typen av pooler dessutom.
Å andra sidan kan det vara svårt att reparera en sådan stomme OM något går fel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mecklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2020, 00:44:51:51 »
Hej igen!

Stort tack för att ni alla tagit er tid att svara.
Till en början så vill jag säga att jag jobbar som ”mecklare”
Därav bra kunskap om fastigheter 😉

Det är bara lera där jag bor, så ingen sprängning behövs.
Kommer ansluta poolen till befintlig bergvärmeanläggning.
Drömmen är att kunna bygga en trall som ansluter mot själva poolen.

Har ingen direkt uppfattning vad saker och ting kostar i ”den här världen”, så har därför lite svårt att uppskatta en budget.

Tanken är 3x6 meter (har även sett att det finns 3,5m)
Men vi säger att jag skulle kunna tänka mig att lägga mellan 200-250k Hur långt räcker det?

Finns det några ”no go zone” fabrikat/leverantörer?

Utloggad TommyC

SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2020, 07:23:17:17 »
Läs gärna mina bästa tips från 2018 här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14669.msg108616#msg108616

Skulle jag bygga pool idag så blev det Thermoblock eller Tjälldén. Troligen skulle jag svetsa den tjocka armerade linern typ Alkorplan men möjligen skulle jag plasta. Pooltak är nödvändigt är vår erfarenhet. Bergvärme blir nog bra.

Ska man leja för hela arbetet kan budgeten leda till någon lösning som är enklare att montera. Det finns ju pooler från Folkpool som hållit i 50 år trots trä i marken. Dräneringen måste fungera bra och man måste ha koll på gummipackningarna som kommer att läcka förr eller senare. Rutten trästomme är inte kul. Rostig plåtstomme är inte heller kul. Jag brukar förespråka att limma gummipackningar med t ex silikon.

Läs massor av byggtrådar och fråga här om det är något som är oklart!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2020, 09:15:35:35 »
Förstår jag rätt nu.
Jag har aldrig hört talas om yrket "mecklare" eller är det dialektalt i Sundsvall för mäklare?
Är det så att du vill köpa hela arbetet med? Om så har jag svårt att tro att 250k räcker.

Först behöver det grävas och packas med dränerande material. Här varierar priset kraftigt. Någonstans mellan 20k-200k. Det beror på hur lätt det är att komma åt platsen det ska grävas på, vem som gräver, hur mycket grävmaskinisterna har att göra nu och hur din mark ser ut. Bäst är om du känner någon som kan.
Sedan behöver du materialet till själva poolen och utrustningen. Med thermopool 3x6, trappa och tak samt utrustning för rening av vattnet ca 150k-200k. Precis som med andra jobb på en fastighet brukar arbetet, om du lejer bort det, kosta ungefär lika som materialet, dvs 150k-200k till, utan att påstå att priset är skäligt. Thermopool behöver även gjutas i två omgångar. Uppskattningsvis 10k-60k beroende på hur lätt/svårt det är att komma åt platsen där poolen ska vara.

Så du kan komma undan med 160k om du har en grävmaskin, gör allt jobb själv och betongblien kan parkera lätt bredvid poolen samt vänder på varje krona och köper varje detalj där du kan få den till bäst pris.
Det kan också kosta 660k om du inte gör något själv och har sämre förutsättningar.
Obs dessa priser inkluderar inte alla häftiga tillbehör man kan ha men enligt mig en helt ok nivå. Det i går inte heller något trädäck eller miljö i övrigt. Jag vet om flera som har betalat runt en miljon. Men då är är det med extra allt.

Bergvärme är jättebra, jag använder det med. Men, du bör försäkra dig om att din energibrunn är dimensionerad för detta. Annars blir det elpatron när kylan kommer.

Hoppas jag inte avskräcker nu, vill bara ge en realistisk bild. Annars är det klart du ska ha pool ;)
« Senast ändrad: augusti 22, 2020, 09:34:13:13 av leonard »
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Mecklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2020, 14:31:49:49 »
Tack igen för bra svar 🙏
Mecklare = Mäklare (kommer från Kjelle Berqvist succé Mecklarna på SVT) 😉

Jag har bra kontakter på grävning, betong, och el.

Är det ”bättre” att gjuta en thermopool? (in the long run)

Sett några olika fabrikat och är alla lika eller är nåt bättre eller sämre.

När det gäller trapp, rekommenderar ni det framför stege?

Har försökt att läsa mig till ang färdiga baljor som man ställer ner. Vi har ju B.la en känd leverantör här i Sundsvall som heter Miamipool.

Kommer göra mkt av miljöjobbet själv när det kommer till trallen mm.

Är min budget fortfarande för snäv då och behöver jag sälja av några av mina inre organ för att få råd tror ni? 😂

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2020, 16:37:59:59 »
Ok, jag har missat den serien.

Jag har thermopool och tycker det är bäst. Det finns säkert andra som har annat och tycker det är bäst. Mina argument är att en gjuten konstruktion är en stabil sådan den kommer att stå i många år. Den är helt självbärande dvs om du skulle tömma ut allt vatten så behöver du inte stötta upp den och vara rädd att den skulle gå sönder. Man kan också utan problem ta sats med benen från en vägg mm. Jag har inte jämfört alla modeller som finns men vågar ändå påstå att thermopoolen är bäst isolerad som standard.

Gällande trappa eller stege är trappa ett självklart val för mig. Det är riktigt skönt att sitta i trappan mot solen och slappa.
De viktigaste tillvalet enligt mig är trappa och skjutbart tak.

Om din kontakter är såpass goda vänner att de kan jobba för en platta öl och om dina förutsättningar på tomten inte är allt för komplicerade så kan din budget hålla. Men du bör lägga lite tid på att jämföra priser mellan olika butiker och din poolmiljö får färdigställas säsongen efter.

Annars kan väl du värdera upp fin egen fastighet och belåna mer :D
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag