CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?  (läst 5665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tmjensen

Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« skrivet: augusti 07, 2010, 19:37:38:38 »
Hej på er,

Stort tack till alla bra projettråder i detta forum har läst mycket senaste året!!

Är i gång med er stort pool projekt (bilder och detaljer kommar snart) men har en fundering?. Om man byggar pool med lamellöverdrag och använder pool robot, behövs då ett breddavlopp?

Jag tänker så här. När poolen är stångd täcker lamelöverdragit helt poolen och breaddavloppet fundera ändå inte. När det är öppet används ofta poolroboten efter, till at städa båda i ytan och på bottnen.

Har lite trångt med plats i väggen där jag skulle ha det och gärna undvika breddavlopp om det går.

Istället tänkar jag at ha tre "utlop" och två "inlop".

Tacksam för inspel och synpunkter

Mvh

thomas

Ursäkta dansk/svensk blandningen  :o

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2010, 19:56:56:56 »
Om du vill ha någon form av ytvattenrening så skall du ha bräddavlopp. Lamellöverdraget kommer inte att skydda helt emot att du får löv, insekter, pollen etc. i poolen. Din poolrobot städar väggarna och vattenlinjen, men inte själva ytan. Cirkulationen i privatpooler bygger normalt på ytflödesprincipen till skillnad från t ex offentliga pooler som normalt använder sig av totalflödesprincipen.

Vad har du för mått att spela med? Har du kollat att du inte får plats med ett bräddavlopp med kortare hals? Finns ju dem som bara bygger 270 mm.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2010, 22:31:58:58 »
En pool utan ytskimmer? Mjae... den idén bör du nog genast göra dig av med. Precis som tidigare sagt så får du ingen märkvärd ytrening utan det.
Du behöver dock inte sätta den på kortsidan, kan sätta den på en långsida lika gärna om det är utrymmet du oroar dig för. Sätt den lite närmare det bortre hörnet bara sett ifrån inloppen.

Utloggad tmjensen

SV: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2010, 20:15:35:35 »
Stort tack till er båda. Hör vad ni sågar.....men ;-)

Lamellöverdragit gör jo att vattnet i ytan ändå inte kan flyta in i breaddavloppet de 95% av tiden som poolen är stängd. Förstår att där kommer komma löv ock linkande i vattnet, men tror inte att breddavloppet kan städa det med lamellerna stängd. Eller tänkar jag här fel?

Orsaken till problem är att jag gärna vill ha en snygg small (~20cm) kant rund hela poolen som sticker 10 cm över trädäcket. Men ett bredavlopp så måste jag nytt.

tack,

/Thomas

Utloggad Fia

SV: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2010, 20:26:16:16 »
Kan även berätta att när man badar så faller en hel del skräp ned i poolen från luften, ex små flygfän, just nu- björkpollen,etc.
Om man inte har breddavlopp när poolen är avtäckt så kommer detta att flyta omkring i poolen o det känns inte fräscht.
Jag glömde nämligen, en sen kväll förra året när vi skulle ta ett nattbad, att slå på cirkulationen.
Det vart mycket skräp/flyfän som flöt på ytan då. Då först märkte man vilken nytta man har av breddavloppet!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2010, 20:38:04:04 »
små bassänger har ju inget bräddavlopp

nu ska ju TS bara använda poolen 1gång/vecka och ha den täckt mellan.

Stänger man av cirkulationen dagen innan baddagen och kör poolroboten så kanske det kunde funka.

Finns det inget möjlighet att eftermontera skimmer så blir fastigheten osäljbar.

Fattar fortfarande inte hur en kant runt poolen kan hindra att sätta dit ett bräddavlopp

Utloggad Steffe

SV: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2010, 20:57:19:19 »
Allt skräp som inte hamnar i poolen när du har överdraget stängt hamnar på lamellerna. Vad tar det vägen sen om inte i poolen (dvs. när du skall öppna poolen). Min svåger som har ett lamellöverdrag har bräddavloppet på samma sida som upprullaren så allt som kommer i poolen hamnar där borta sen när det rullas in. I ditt fall hade det hamnat i poolen.

Givetvis så kan man göra som föregående författare skrev, dvs. att du stänger av cirkulationen och låter all skit sedimentera. Jag antar dock att du kommer lägga ut ganska mycket pengar på ditt projekt då du ändå så skall skaffa ett lamelltäcke som inte är helt gratis och då borde du väl försöka unna dig ett så bra cirkulationssystem som möjligt. :)

Vad är det för poolkonstruktion du arbetar med? Om det är en platsbyggd variant så kanske du skulle kunna göra en bräddavloppsränna själv som inte bygger lika mycket.

Utloggad tmjensen

SV: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2010, 23:52:01:01 »
Jag ger mig :-) Ändra planerna

Steffe, skal fundera på "bräddavloppsränna". Kunna vara ett bra alternativ. Och ja, ett bra cirkulationssystem är absolut viktigt. Har mycket energi när det kommer till att bygga, men inte till att underhålla :-)

Nimajneb, tanken med kanten var att den skulle stick upp från däcket, så vattennivån var på samma nivå som terrassen. Då kanten bara var 20 cm blev det trångt med ett traditionellt bräddavlopp

Men nu skal jag fundera lite. Återkommer

Stort tack för alla inspel. Skal försöka få lagt ut bilder och ritningar under veckan på hela projektet.

Mvh
/Thomas

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2010, 16:16:38:38 »
Bräddavloppet skulle jag inte vilja vara utan. :(
20cm är inte mycketplats för "skimmern". <hmm>
Kan du inte bygga en liten "låda" just för skimmern? <dontkn>
Se exempel nedan.
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad utopiazz

SV: Behövs Breddavlopp om man har robot och lamell överdrag?
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2010, 16:24:57:57 »
Lamellöverdragit gör jo att vattnet i ytan ändå inte kan flyta in i breaddavloppet de 95% av tiden som poolen är stängd. Förstår att där kommer komma löv ock linkande i vattnet, men tror inte att breddavloppet kan städa det med lamellerna stängd. Eller tänkar jag här fel?

Du tänker både rätt och fel här. Förvisso kan inte det skräp som hamnar på lammellerna åka in i skimmer när det poolen är stängd, så långt allt rätt. Men så fort du öppnar poolen så kommer skimmern fylla sin funktion. Det mesta av skräpet som ligger på överdraget kommer att hamna i vattnet när det rullas upp (pollen, löv, insekter mm. Mycket av dessa "föroreningar" kommer att hamna i den del av poolen som upprullningen sker så breddavloppet kanske ska sitta i den änden.

Sen är det ju så att skimmern kommer att fungera som utlopp från poolen även om överdraget är på. En stor del av skimmern liogger ju ändå under vattnet. Sen är ju frågan hur tätt ett lamellöverdrag är, vart tar det fina skräpet vägen bär det regnar?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag