CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Salt eller Klor?  (läst 24608 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtibadet

Salt eller Klor?
« skrivet: juni 21, 2012, 15:54:42:42 »

Vilket reningssystem är att föredra för en 17.000L Intex-pool - Salt eller Klor?
Intex egna saltklorinatorer (eller vad det heter) verkar användare här ha positiva saker att säga om, det är billigare, slipper klorets negativa effekter, vattnet känns renare/klarare och framförallt så enkelt att sköta.

Poolen kommer främst att användas för barn i åldrarna 4-8år - spelar detta roll?

Nackdelar med salt?

ps. jag är inte ute efter att starta ett krig a'la iPhone vs Android ds.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Salt eller Klor?
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2012, 19:43:28:28 »
Jag använder båda och pga av saltet så behöver jag inte så hög klorhalt.
Sedan förstår jag inte vad du menar med dom negativa effekter.
En klorgenerator tillverkar ju klor.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Varmtibadet

SV: Salt eller Klor?
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2012, 21:09:20:20 »
Saltgenerator är nog ordet jag letade efter, inte saltklorinator... ?

Klorets negativa effekter är väl röda/kliiga ögon, missfärgat hår, dyrt och halvkrångligt.
Men när man har en saltgenerator, har man även i klor då??

Utloggad MathiasS

SV: Salt eller Klor?
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2012, 21:12:27:27 »
Ja, det är bara ett annat sätt att producera klor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Salt eller Klor?
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2012, 21:28:00:00 »
Nackdelen med saltklorinator är väl främst att den ställer höga krav på korrosionsbeständighet hos allting eftersom saltvatten är mycket mera aggresivt. Metalldelar bör helst inte finnas alls och om de finns skall det vara syrafast rostfritt stål alternativt titan. Fördelen är väl främst att man just slipper att köpa klor. En del personer föredrar dessutom saltvatten att bada i, men det är ju individuellt.

Utloggad Janne

SV: Salt eller Klor?
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2012, 10:45:48:48 »
Saltgenerator är nog ordet jag letade efter, inte saltklorinator... ?

Klorets negativa effekter är väl röda/kliiga ögon, missfärgat hår, dyrt och halvkrångligt.
Men när man har en saltgenerator, har man även i klor då??

Röda, kiliiga ögon och missfärgat hår beror på hur hög klorhalt du har, inget vi har märkt av. Min uppfattning är om du har dessa problem har du för hög klorhalt, eller problem med vattnet.
Dyrt och halvkrångligt, nej tvärtom. Jag har en klorautomat och jag fyller på klor 1 gång i månaden som högst, fortfarnade så måste du kolla vattnet en gång i veckan. Det är billigast som finns på marknaden och det som är längst används.

Nej du tillsätter inte klor om du har en saltgenerator utan saltgeneratorn producerar klor av saltvatten.
Min erfarnhet är att det är svårare att hålla en jämn klorhalt med salgenerator än att tillsätta det manuelt.
Igen för hög klorhalt så får du ovan problem med ögon och hår.
Nu var det några år sedan jag hade saltgenerator så det kan ha hänt lite på den fronten.

Janne
« Senast ändrad: juni 23, 2012, 18:01:56:56 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Erica

SV: Salt eller Klor?
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2012, 11:06:41:41 »
Röda ögon m.m. är väl ofta en kombination av för lågt pH och högt klorvärde. Vi har aldrig haft några problem med ögonirritation trots att vi använder klor.

Utloggad Doj69

SV: Salt eller Klor?
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2012, 09:44:34:34 »
Hej.

Jag har haft Intex pool och Intex saltklorinator sedan 2008, vi saltklorinator pga överkänslighet mot klor och för att många på detta forum rekommenderade det.
Inga problem med röda ögon eller annat har hänt på dessa 5 säsonger, Vattenkvaliteten har varit bra hela tiden. Skönt om man varit borta och systemet ändå sköter sig självt. Vad det gäller korrosion så har jag inte märkt något på de delar jag haft i min pool, men det har bara varit de delar som Intex har med i paketet. (Stege, pump o.s.v)
Jag kör pumpen per automatik (tidur) mellan 09:00-18:00 (soltid, genom elnino solmattor) varje dag. Saltmaskinen går i 4 utav dessa timmar. Vid behov kör jag den extra över natten, men då utan att gå igenom solmattorna ;-).

För vår familj har detta fungerat utmärkt.

Mvh Dennis

Utloggad Steffe

SV: Salt eller Klor?
« Svar #8 skrivet: juni 25, 2012, 10:08:32:32 »
Hej.

Jag har haft Intex pool och Intex saltklorinator sedan 2008, vi saltklorinator pga överkänslighet mot klor och för att många på detta forum rekommenderade det.
Inga problem med röda ögon eller annat har hänt på dessa 5 säsonger, Vattenkvaliteten har varit bra hela tiden. Skönt om man varit borta och systemet ändå sköter sig självt. Vad det gäller korrosion så har jag inte märkt något på de delar jag haft i min pool, men det har bara varit de delar som Intex har med i paketet. (Stege, pump o.s.v)
Jag kör pumpen per automatik (tidur) mellan 09:00-18:00 (soltid, genom elnino solmattor) varje dag. Saltmaskinen går i 4 utav dessa timmar. Vid behov kör jag den extra över natten, men då utan att gå igenom solmattorna ;-).

För vår familj har detta fungerat utmärkt.

Mvh Dennis

Är ni säkra på att ni är överkänsliga mot klor? Saltklorinatorn tillverkar klor så alltså har du klor som din desinficering i din pool. Skillnaden är bara hur man tillsätter den.

I övrigt har jag aldrig haft problem med röda ögon i min pool. Svidande röda ögon fås genom väldigt lågt pH och/eller högt bundet klor. Det senaste är nog mest vanligt i dåligt dimensionerade offentliga anläggningar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Salt eller Klor?
« Svar #9 skrivet: juni 25, 2012, 10:29:39:39 »
Reaktioner på klor får man som regel bara i offentliga pooler och SPA-bad som har avsevärt högre klorhalter än man behöver i en privat anläggning.
Saltgenerator, saltvattenrening, klorgenerator (kärt barn har många namn) är INTE klorfria alternativ, precis som sagt är det bara ett annat sätt att generera det klor som skall desinficera vattnet.
Klorfria alternativ finns dock för de som är kloröverkänsliga, bland annat Baquasil, Aktivt syre/UV-ljus, Bioniser (koppar), Nicosil/Nicotop.
Det finns säkert fler men detta var de jag hittade lite snabbt.

Kan man tänka sig att använda klor (Natriumhypoklorit), som är flytande, och klorera varje kväll så är poolen i princip klorfri dagen därpå.
Det kan vara lite svårt att få tag i, och är lite farligt att använda, men fungerar också bra - används dock mest där man har doseringsutrustning, och i de fallen så har man en stabil, men relativt låg klorhalt.

Efter att ha provat Flytande klor, Klorpuckar och Baquasil så anser jag att de alla fungerar ungefär lika bra, men att Klorpuckar blir billigast.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag