CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Salt eller Klor?  (läst 24626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trollmann

SV: Salt eller Klor?
« Svar #30 skrivet: juni 27, 2012, 13:59:26:26 »
Frågan är då om pooldetaljer (ink pumpar) är tillverkade i A4. Så här skriver tex pahlens:

Vid användning av klorinator bör alla komponenter i poolen vara tillverkade av titan eller plast för att undvika korrosion.
Men då bara komponenter som kommer i kontakt med vattnet antar jag. Jag antar dock att alla pumpar på marknaden klarar salt. I mitt system har jag bara 12 skruvar som håller skimmern samt VP'n som är av metall i systemet. VP'n är växlaren av titan samt skruvarna verkar vara A4. Dock så är det ju inte bara salt som är korrosivt, även klor är det och en felbalanserad pool är helt klart det.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Salt eller Klor?
« Svar #31 skrivet: juni 27, 2012, 14:24:40:40 »
Nu vet jag inte vad det motsvarar för klass, men på en direkt fråga till Pahlen så fick jag veta att deras rostfria material tål  <150mg/l salthalt.

Och man ska ha betydligt mer för att en klorgenerator ska fungera.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Salt eller Klor?
« Svar #32 skrivet: juni 27, 2012, 14:41:13:13 »
Då saltvatten är korrosivare än klorerat vatten så är det önskvärt att merparten av de vätskeberörda delarna är tillverkade i t ex plast eller titan. I alla fall om det kommer till material som man inte kan (eller inte orkar) kontrollera/inspektera och underhålla.

Syrafast rostfritt (SIS2348/A4) kan med viss försiktighet användas under vattenlinjen i saltvatten. Men, en båt kan man ta upp på land och underhålla (man skall också skilja på syrafast rostfritt och offshore rostfritt), men det är ju svårt med t ex ingjutningsgods i pooler etc. Skruvar till klämringar är enkla att byta (och inspektera om man så önskar).

När det gäller pumpar så är de vätskeberörda delarna normalt i plast eller brons vilket båda fungerar för saltvatten. Titan används väl inte till pumpar när det gäller pooler, men det finns och används till havsvattenanläggningar. Till offentliga anläggningar så används även gjutjärnspumpar, men där epoxibehandlas alla vätskeberörda delar. En pump är ju ganska enkel att laga också och innebär inte samma moment som utifall det skulle vara problem med ingjutningsgods.

Peppepepp

  • Gäst
Peppepepp
SV: Salt eller Klor?
« Svar #33 skrivet: juli 03, 2012, 19:21:35:35 »
Själv använder jag ett klorfritt system, nämligen Baquasil, som vi är nöjda med

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Salt eller Klor?
« Svar #34 skrivet: juli 05, 2012, 10:21:56:56 »
Men då bara komponenter som kommer i kontakt med vattnet antar jag. Jag antar dock att alla pumpar på marknaden klarar salt.

Nej ..Alla pumpar är inte gjorda för att klara saltet. 
Jag fick byta ut min pump till en som klarar saltet, denna är även kraftigare.
Så kolla med just din pump vad som gäller.
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag