CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Salt eller Klor?  (läst 24625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingvar

SV: Salt eller Klor?
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2012, 13:37:28:28 »
En fördel med att utvinna kloret ur salt, är att mycket av kloret endast är aktivt under en kort stund, för att sedan återförenas med natrium tillbaka till salt. I och med detta  kretslopp kan en hög och effektiv reningsprocess baserad på klor hållas i och omedelbart efter generatorns elektrolyscell, medan klorhalten samtidigt kan hållas avsevärt mycket lägre i själva poolen. För vår egen del håller vi med utmärkt resultat ofta så pass låg klorhalt i poolen att den inte är mätbar.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Salt eller Klor?
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2012, 14:03:41:41 »
Mmm, och på sätt är den nog jämförbar med dosering av flytande klor som också primärt gör sitt jobb redan innan det kommit ut i poolen.
Fast klorfritt är det ändå inte, för de som är överkänsliga mot klor kanske det är bättre med annat.
Däremot brukar ju saltvatten vara bra för de som är "allergiska av sig", alltså om man har allergier och känslig hud brukar ju saltvattenbad ordineras.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Salt eller Klor?
« Svar #12 skrivet: juni 25, 2012, 15:46:18:18 »
Richard, hur menar du när du säger att flytande klor resulterar i en nästan klorfri pool samt att kloret gör jobbet "innan det kommit ut i poolen".

Om vi antar att vi siktar på 1ppm klor i poolen så har man väl det oavsett hur man doserar eller på vilket sätt man tillför/producerar klor?

Jag förstår att det med vissa doseringsmetoder periodvis och lokalt i poolen kan vara avsevärt högre nivåer och att en autodosering med flytande klor skulle kunna undvika detta, men jag förstår inte hur kloret kan göra jobbet redan innan det kommer till poolen? Doseringen sitter ju precis före inloppen och eftersom det inte doseras kontinuerligt måste ju rimligtvis kloret "göra jobbet" i poolen.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Doj69

SV: Salt eller Klor?
« Svar #13 skrivet: juni 25, 2012, 20:57:15:15 »
Japp, jag är helt säker på att det finns de i min familj som reagerat på klor i simhallar och även i spabad. Jag är osäker på vad som gör skillnaden mellan det klor som saltklorinatorn gör och det klor som man tillsätter själv. Kanske att det fungerat med flytande klor? Men det vet jag ju inte då jag aldrig provat det. Däremot så är jag helt säker på att saltklorinator fungerar för oss och att jag tycker det är ett smidigt sätt för mig och min familj att få sköna bad i fräscht vatten.

Mvh Dennis

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Salt eller Klor?
« Svar #14 skrivet: juni 26, 2012, 08:48:29:29 »
Richard, hur menar du när du säger att flytande klor resulterar i en nästan klorfri pool samt att kloret gör jobbet "innan det kommit ut i poolen".

Om vi antar att vi siktar på 1ppm klor i poolen så har man väl det oavsett hur man doserar eller på vilket sätt man tillför/producerar klor?

Jag förstår att det med vissa doseringsmetoder periodvis och lokalt i poolen kan vara avsevärt högre nivåer och att en autodosering med flytande klor skulle kunna undvika detta, men jag förstår inte hur kloret kan göra jobbet redan innan det kommer till poolen? Doseringen sitter ju precis före inloppen och eftersom det inte doseras kontinuerligt måste ju rimligtvis kloret "göra jobbet" i poolen.

När jag körde med flytande klor så hällde jag i ca 0.6 liter/dygn i vår pool (43 m3) på kvällen.
Mätstickorna indikerade då chockkloreringsnivåer, typ 10 ppm.
Morgonen därpå gick det knappt utläsa någon klornivå alls på stickorna.
För att ha en stabil nivå på 1 ppm med flytande klor måste man nog dosera kontinuerligt.

Om man doserar med pump så kan det väl skilja var man doserar, men i mitt fall skulle jag nog dosera efter sandfilter och värmeväxlare, vilket innebär att kloret skulle ha 10 meter rörledning att reagera med smutsen i.
Då natriumhypoklorit är mer aggresivt så reagerar det snabbt, och bryts även ned snabbt, så jag misstänker att man kan ha väldigt låga klornivåer i poolen, men ändå ha bra vatten tack vare att delar av reaktionen sker redan inne i rörledningarna.
Vill dock göra tydligt att detta är spekulationer från min sida, som dock grundar sig på vissa fakta, och egna erfarenheter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Salt eller Klor?
« Svar #15 skrivet: juni 26, 2012, 10:02:04:04 »
Ok.

Jag får återkomma med en rapport senare i sommar, när systemet är igång. Doseringen ska ske sist i teknikrummet eftersom man inte vill belasta utrustningen med koncentrerade kemikalier.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Salt eller Klor?
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2012, 11:07:08:08 »
Vi använder ju flytande klor till vår pool (natriumhypoklorit) men vi har inte märkt att det skulle försvinna omedelbart. Vi håller en konstant nivå på 1.0 med autodosersystemet, men när vi körde igång poolen var det systemet inte driftklart och då hällde vi hypokloriten direkt i poolen och visst fanns den kvar även dagen efter. Fördelen med autodosersystemet är ju att vi kan hålla en konstant låg nivå, vilket fodrar fantastisk passning om man skall göra det manuellt.

Blandas den med syra så avges ju däremot kloret i gasform omedelbart och även om det i och för sig genast löses i vattnet är det nog en fördel att undvika detta. Vi sprutar därför in hypokloriten i ledningen till det ena inloppsmunstycket, saltsyran i ledningen till det andra. När vi någon gång kontrollmäter med tabletter/testset så brukar värdena alltid ligga bra, 1.0 för klor, 7.6 för pH.

Utloggad Janne

SV: Salt eller Klor?
« Svar #17 skrivet: juni 26, 2012, 11:11:34:34 »
Japp, jag är helt säker på att det finns de i min familj som reagerat på klor i simhallar och även i spabad. Jag är osäker på vad som gör skillnaden mellan det klor som saltklorinatorn gör och det klor som man tillsätter själv. Kanske att det fungerat med flytande klor? Men det vet jag ju inte då jag aldrig provat det. Däremot så är jag helt säker på att saltklorinator fungerar för oss och att jag tycker det är ett smidigt sätt för mig och min familj att få sköna bad i fräscht vatten.

Mvh Dennis

"Allergi innebär att kroppen reagerar på ämnen i omgivningen som de flesta människor tål."

Det skulle kanske funka med låg klorhalt för er och precis som man skrivet förut så är inte klorhalten detsamma i privata pooler som publika. Så vitt jag vet så finns det bara en typ av klor och din saltgenerator tillverkar klor.

"Klor används vid tillverkning av kalciumhypoklorit (Ca(ClO)2) som används till klorering av simbassänger. I såväl simbassänger som kommunalt dricksvatten används även natriumhypoklorit (NaClO) som bakteriedödande medel."

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad MathiasS

SV: Salt eller Klor?
« Svar #18 skrivet: juni 26, 2012, 11:28:39:39 »
Vi använder ju flytande klor till vår pool (natriumhypoklorit) men vi har inte märkt att det skulle försvinna omedelbart. Vi håller en konstant nivå på 1.0 med autodosersystemet, men när vi körde igång poolen var det systemet inte driftklart och då hällde vi hypokloriten direkt i poolen och visst fanns den kvar även dagen efter. Fördelen med autodosersystemet är ju att vi kan hålla en konstant låg nivå, vilket fodrar fantastisk passning om man skall göra det manuellt.

Blandas den med syra så avges ju däremot kloret i gasform omedelbart och även om det i och för sig genast löses i vattnet är det nog en fördel att undvika detta. Vi sprutar därför in hypokloriten i ledningen till det ena inloppsmunstycket, saltsyran i ledningen till det andra. När vi någon gång kontrollmäter med tabletter/testset så brukar värdena alltid ligga bra, 1.0 för klor, 7.6 för pH.

Du har ju tidigare också vittnat om lite andra förbrukningssiffror än vad Richard upplevt - blir spännande att se hur det fungerar här hemma!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Salt eller Klor?
« Svar #19 skrivet: juni 26, 2012, 12:12:40:40 »
Erica har väl inomhuspool? En sak som bryter ner just hypokloriten är väl UV-ljus som väl kan anses vara försumbart inomhus. Det är väl därför man har klorpuckarna, som har en annan sorts klor som tål UV-ljus bättre.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag