VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markpool, isolering  (läst 8724 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool-nyfiken

Markpool, isolering
« skrivet: juli 28, 2008, 23:25:21:21 »
Hej! Jag har också påbörjat ett poolbygge i 25cm leca på betongplatta. Har beställt grejer från Poolkungen. Nu är jag på gång att isolera runtom från utsidan innan jag återfyller och undrar om någon vet exakt hur man skall gå till vägar? Först lägga platonmatta och sedan 100mm cellplast? Räcker det med 100mm cellplast? Bör man ha platonmatta?   <hmm>

Tack för hjälpen!

Poolgiganten

Utloggad Drogen

SV: Markpool, isolering
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2008, 08:31:45:45 »
Ska du motfylla runt om? Min övertygelse är att Lecan isolerar hyfsat av sig själv så länge den är torr. Med Platon närmast så räcker säkert 100mm cellplast utanpå. Jag använde 100mm Isodrän och det verkar fungera mycket bra. Jag fick dock ett bra pris tack vare ett överblivet parti på den lokala bygghandeln.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Pea

SV: Markpool, isolering
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2008, 09:53:02:02 »
25cm leca isolerar lika bra som 10cm cellplast, du kan skippa isoleringen men var noga med platonmattan så lecan håller sig torr, den är känslig för frostsprängning.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Pool-nyfiken

SV: Markpool, isolering
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2008, 19:19:23:23 »
Hej,

Tack Drogen och Pea!  <love> då skall jag lägga platonmattan. Cellplasten är redan levererad så den skall jag nog inte skippa. Det kanske blir trots allt några sparade slantar på uppvärmningen?  :P

Sedan tänkte jag anlita en proffs för att lägga linern. Det lär gå på ca 10 000, men det är kanske lika bra. Någon som har erfarenhet att lägga linern själv (det är en sådan vanlig med snap-in list)? Jag vet inte om jag vågar  :-\

Utloggad Drogen

SV: Markpool, isolering
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2008, 19:26:57:57 »
Har du en måttanpassad liner med snap-in så är det inte särskilt svårt att sätta den. Se till att hörnen kommer rätt, fyll i någon centimeter vatten, justera, fyll upp. Ta hjälp av några goda vänner så har du 10 000.- till annat. Frugan och jag satte en sexkantig liner själva på ett par timmar.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Pool-nyfiken

SV: Markpool, isolering
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2008, 20:14:04:04 »
 :D Klarar man också skära för lampor och in- utlopp själv? Tankbilen med vatten måste också stå där hela tiden medan man håller på, eller kan den komma när man är klar med läggningen?

Utloggad Fia

SV: Markpool, isolering
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2008, 20:33:45:45 »
Varför användet du inte vattenslangen? Då har du tid att montera grejorna i takt med att vattnet stiger.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Drogen

SV: Markpool, isolering
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2008, 20:45:35:35 »
Inte ens min gode vän brandchefen fyllde med "tankbil" vid första fyllningen just för att det är skönt att ha möjlighet att hinna justera, göra hål, kolla läck m.m. under tiden man fyller utan att någon står och gasar på gatan och vill iväg. Du ska fylla till strax under varje genomföring innan håltagning för att duken ska sträcka och forma sig med vattentrycket. Annars är risken stor att hålet kommer på ett annat ställe när vattnet kommer i.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Pool-nyfiken

SV: Markpool, isolering
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2008, 08:36:34:34 »
 O0 Tackar, det låter bra! Jag trodde nämligen att linern förstörs om man inte fyller med vattnet omedelbums.

Sedan har jag funderat om det där med platonmatta - har någon hört om det inte är bättre att lägga cellplasten först runt om och sedan platonmatta? (Min markpool skall motfyllas/ återfyllas helt).

Utloggad Pea

SV: Markpool, isolering
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2008, 10:06:12:12 »
att sätta liner med snapinlist är busenkelt, bara att vara noga när du lägger ut den så att bottendelen är riktigt centrerad innan du börjar snäppa dit väggarna, har du beställt en liner från fabrik så är den gjord med lite undermått för att den ska töja sig, tyvärr så töjer den sig inte riktigt hela vägen ut i vägghörnen men det blir ok iaf, men några veck behöver du inte oroa dig för. du skall vänta med att skära ut för lampa m.m. tills vattnet är några cm under resp del för att linern skall töja sig.

lecan skall hållas torr och platonmattan är till för att ev fukt skall kunna ventileras bort, därför skall du sätta platonmattan först och isoleringen sen. men jag hade lämnat tillbaka/sålt isoleringen för den behövs inte.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan