Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmepump kyler med högt flöde?  (läst 2469 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Igel

  • Gäst
Igel
Värmepump kyler med högt flöde?
« skrivet: juli 02, 2018, 20:37:59:59 »
Hej.
Har en Intex 366x76. Den filterar dygnet runt med en sandfilterpump. Efter pumpen sitter en värmepump.
Temp jag ligger kring 27 grader med måltemp på 30.
I helgen var pumpen delvis igensatt med skit, och gissningsvis halva flödet. Märkte när jag skulle dammsuga att den inte bet på samma vis. Dock låg poolvärmen uppe på måltempen för första gången sen jag köpte allt för 2 veckor sen. Är det så att jag har för högt flöde och måste sätta bypass? Det är 2 gr i skillnad in/ut ur pumpen vilket ska vara ok enl tillverkarens hemsida. Även när jag pratade med säljaren av värmepumpen så sa han att flödesmässigt ska det stämma bra mot deras pump och att bypass inte behövdes.
Kör pumparna dygnet runt.

Kan avslutningsvis rek båda produkter gällande buller för intresserade.

Produkter:
https://www.jemfix.se/sandfilterpump-pro-classic/2125/9037871/
http://primastarpool.se/poolvarmepump/primastar-8-poolvarmepump-0-15-kbm-676.html

Tacksam för svar.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Värmepump kyler med högt flöde?
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2018, 21:32:16:16 »
1-2 grader skillnad före/efter värmepump är den vanliga rekommendationen. Har du det utan bypass så behöver du ingen bypass. I anslutning till bypass är det vanligt att ha avstängningsventiler så att man kan koppla bort VP utan att påverka cirkulationen i övrigt. Det är bekvämt i vissa lägen men inte nödvändigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Igel

  • Gäst
Igel
SV: Värmepump kyler med högt flöde?
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2018, 21:57:14:14 »
Tack för svar.
Det va ungefär va retailern sa med. Men hur kan vi förklara att den klarar upp i temp med begränsat flöde? Mkt märkligt.
Ev har en vän ett set bypass liggandes, om så är fallet är jag sugen på att testa. Om jag läst rätt så ska in till pumpen strypas till den larmar för lågt flöde, därefter öka på liiiite.

Utloggad TommyC

SV: Värmepump kyler med högt flöde?
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2018, 22:10:24:24 »
Vad är problemet? Får du inte upp vattentemperaturen så högt som önskat eller? Har du poolen övertäckt när du inte använder den? Speciellt är det viktigt att täcka på nätterna och helst även så ofta som möjligt när poolen inte används om man vill upp i 30+ grader.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Igel

  • Gäst
Igel
SV: Värmepump kyler med högt flöde?
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2018, 22:36:20:20 »
Japp jag vill gärna uppåt 29 typ. Den har sån där bubbelplast som överdrag på natten. Värmepumpen är speccad för 15m2 så det kan fasen inte va underkapacitet. Och när den dessutom gick upp i rätt temp när flödet minskade så kände jag för att konsultera nån annan.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmepump kyler med högt flöde?
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2018, 23:39:01:01 »
Så för att förstå.

Du har pumpen utan bypass. Du har den inställd på 30, men du har bara 27 i poolen.

Häromdagen så blev filtret igensatt, så flödet minskade totalt. Då helt plötsligt fick du 30 i poolen.

Känns ju lite konstigt faktiskt. Jag har ingen förklaring.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepump kyler med högt flöde?
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2018, 06:08:00:00 »
Tror inte din slutsats stämmer Erik.
Utgående temperaturen steg när flödet minskade, vilket är helt normalt.
Om man tillför en viss effekt, säg 5 kW, och halverar flödet så kommer skillnaden mellan ingående temperatur och utgående temperatur att dubbleras, om deltaT innan flödet minskade var 1.5 grader så blir det 3 grader med halverat flöde.

Allt gott så, problemet är bara att du tillför exakt samma effekt till poolen, så pooltemperaturen kommer inte att bli högre.
I ditt fall finns det några alternativ för att få varmare i poolen.

1. En bättre pooltäckning som är TORR på ytan, kombinera gärna din bubbelplast med en billig presenning från närmaste lågprisvaruhus, och se till att den är torr när ni lägger på den.
Varje form av avdunstning från vattenytan, oavsett om det är direkt från vattenytan, vatten som ligger på bubbelplasten, eller t.ex regnvatten som hamnar ovanpå en presenning som används för att täcka poolen kommer att suga värme ur poolen i samma takt som du tillför den.

2. Byt värmepump till en större.

3. Komplettera med solfångare.

4. Isolera poolen utvändigt och/eller under.

Att mixtra med flödet kommer INTE att hjälpa.
OM NÅGOT så ger värmepumpen högre uteffekt med så högt flöde som möjligt, detta förklaras av att en värmepump har högre verkningsgrad ju kallare vatten den får arbeta emot, i just en poolvärmepump är det så små skillnader att det i princip saknar betydelse, men rent teoretiskt så kanske du kan få ut liiite mer effekt om du kör högt flöde men som sagt, det saknar i princip betydelse.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmepump kyler med högt flöde?
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2018, 10:24:58:58 »
Försökte bara förstå vad han skrev i första inlägget, och skrev kortfattat. Men jag missförstod nog. Annars skulle han ha en otroligt annorlunda värmepump.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Igel

  • Gäst
Igel
SV: Värmepump kyler med högt flöde?
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2018, 17:13:22:22 »
Tjo.
Verkligen tacksam för alla svar.

Idag låg poolen på 29/30 och värmepumpen hade stannat. Noterade åter att flödet är lite mer strypt. Får köra en till backwash på sandfilterpumpen (men inte idag).
Det är verkligen konstigt att den når måltemp med mindre flöde.

En vän har ev ett set bypass liggandes. Jag är nyfiken att prova isåfall. Om inte det ger skillnad så är det ju bara att stänga den delen.

Pratade med retailern och han som det skrivs ovan, säger att flödet inte ska betydelse, men man kan inte heller bortse från fakta. Som han sa, har du ventiler kan du ju prova för det kostar inget.
Tar gärna emot mer förslag på varför den når temp med mindre flöde. Gissar halverad styrka, ca 11 000l/h


Tanten hade tom badat när jag kom hem! Så jag lyfte försiktigt långsiktigt planen att vi kanske skulle gräva ner en glasfiberpool nästa år eller så... ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepump kyler med högt flöde?
« Svar #9 skrivet: juli 04, 2018, 08:10:01:01 »
Det kan ju ha med vädret att göra, blir det 2 grader högre dygnsmedeltemp ute så tiger tempen i poolen med ca 2 grader.
Skiner dessutom solen så värmer ju solen direkt på både poolstomme och vattenytan.
Flödet ska det i alla fall inte kunna bero på, COP och uteffekt ska enligt all kylteori stiga med ökat flöde/lägre temp.
Om inte kan jag inte tolka det på annat sätt än att det är nåt fel på värmepumpen, vad det felet kan vara i så fall övergår både mitt förstånd och mina kunskaper.
Alla fel i en värmepump brukar nämligen innebära lägre COP och lägre uteffekt.

När du skriver att temperaturen stigit, är det faktiska pooltemperaturen, eller är det värdet som visas på värmepumpens display?
OM det är värdet på displayen, visar den inkommande eller utgående temp?
Med lägre flöde kommer ju utgående temp att stiga, så man skulle kunna luras att tro att det blivit varmare vatten i poolen om man litar blint på vad som visas på värmepumpens display (om den visar utgående temp).
Visar displayen inkommande temp så visar den ju den faktiska pooltempen, alltså temperaturen på vattnet som lämnar poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan