VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Äntligen på gång!  (läst 6618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tiger72

Äntligen på gång!
« skrivet: augusti 28, 2010, 10:19:25:25 »
Så då var äntligen poolen beställd, det blev en Pool-8 från rubinpool (4,20x6,50x1,50)
Vi kommer att lägga upp bilder från 1:a spadtaget tills allt är klart, detta ska bli häftigt.

Vi tar tacksamt emot tipps & idéer under byggets gång. O0

//Jonny

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Äntligen på gång!
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2010, 10:42:23:23 »
Grattis!

Här kanske ni får några råd på vägen om du läser mina inlägg... http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5431.0

Om ni tänker isolera under poolen så se till att lägga i U-balken först och mäta av på stödbenen så de kommer 1,5 meter ovanför stenmjöl (om ni inte gjuter). Att lägga i U-balken efter (den ska ligga nästan 30 cm under poolbotten) är jobbigt och man "förstör" bottenytan... tro mig, jag vet...  >ohno>

Strunta i dyr bottenmatta från leverantör, köp ofärgad (ljusgrå) nålfiltsmatta från Bauhaus... Fundera i förväg var ni ska ha pumprum och gräv färdigt för det och se till att ev. grävfirma tar med sig cement säckarna. För oss gick det åt ca. 70 säckar till återfyllningen...

Och tveka inte att fråga om hjälp här!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad tiger72

SV: Äntligen på gång!
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2010, 19:53:37:37 »
Poolen beräknas levereras under V36-37 så det vi ska göra innan dess är att gräva en "liten" grop & med det allt runt omkring som ska göras.
Det som vi har påbörjat är 1/3 del av vår altan som ska kopplas samman med poolen, Altanen byggs av tryckt virke med "brun" räfflad trall 28x145
Poolens placering blir mitt framför uterummet. Fler bilder kommer.

//Jonny
« Senast ändrad: augusti 31, 2010, 20:02:54:54 av tiger72 »

Utloggad dennis 26

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Äntligen på gång!
« Svar #3 skrivet: september 02, 2010, 22:10:05:05 »
Grattis till i mitt tycke en klockren pool,samt val av leverantör O0.Hoppas att allt går smärtfritt både, när det gäller bygget samt i affärslivet ;D.
Mvh
Dennis 26

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Äntligen på gång!
« Svar #4 skrivet: september 03, 2010, 15:40:46:46 »
Det skall bli spännande att följa ert bygge!
Jag ser att ert staket är av typen "klättringsbart"(fast snyggt)!
Det betyder väl att ni måste ha säkerhetstäcke över poolen så snart ni lämnar den utan uppsikt?
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad tiger72

SV: Äntligen på gång!
« Svar #5 skrivet: september 04, 2010, 11:17:31:31 »
En fråga

Vi har två meter hög häck in till en av grannarna, 150 cm hög häck till andra och ett staket som är 180 cm högt till tredje grannen. Mellan garage och hus har vi en låst port och på andra sidan har vi en låsbar grind (110 cm hög går ej att klättra på) mellan häck och  hus. alltså ingen som kan komma in på baksidan i vår trädgård.

 Måste man då ha ett staket (som ej går att klättra på) runt hela poolen med grind?
« Senast ändrad: september 04, 2010, 11:23:58:58 av tiger72 »

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Äntligen på gång!
« Svar #6 skrivet: september 04, 2010, 13:05:33:33 »
En fråga

Vi har två meter hög häck in till en av grannarna, 150 cm hög häck till andra och ett staket som är 180 cm högt till tredje grannen. Mellan garage och hus har vi en låst port och på andra sidan har vi en låsbar grind (110 cm hög går ej att klättra på) mellan häck och  hus. alltså ingen som kan komma in på baksidan i vår trädgård.

 Måste man då ha ett staket (som ej går att klättra på) runt hela poolen med grind?
Du som alla vi andra har säkert läst på om Boverkets tvingande grunddirektiv
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-bygganmalan/Detta-galler-for-pooler/
och jag har liknande situation som du, dvs. täta häckar (3-4 met. hög cypresshäck), "riskbedömda" att inte kunna tränga igenom, och i övrigt runt poolytterområdet lärkplank på 2,5 met. höjd (kräver grannars medgivande) - i mitt fall rådgjorde jag med kommunen om min situation och fick deras åsikt om att det ansågs som fullgott uppfyllt skydd med häck och plank - därmed har jag inget ytterligare skydd runt/över poolen.
Handlar i slutänden om sund logik - kan man inte ta sig igenom och in till poolen enkelt och, inte minst viktigt, känner sig garanterat säker och trygg på att inga små eller stora kan förrirra sig in är kraven uppfyllda.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad tiger72

SV: Äntligen på gång! POOLBYGGE I HÖST!!
« Svar #7 skrivet: oktober 03, 2010, 14:41:16:16 »
Så äntligen på gång igen..

Dag 1. 2/10 vid 11.00 så dök grabbarna grus upp....(svärfar) :)

Lite planering inför första spadtaget, sen var det full rulle. färdiga med grävningen 17.30
Snabba ryck!
Inga problem alls med grävningen, knappt något grundvatten..Bifogar lite bilder från grävningen.

//Jonny

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan