CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Behövs cirkulation dygnet runt?  (läst 2058 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreas30

Behövs cirkulation dygnet runt?
« skrivet: juli 21, 2023, 09:40:24:24 »
Ja behöver man egentligen cirkulation dygnet runt av vattnet i poolen?
I mitt spabad t.ex så har jag cirkulation 12 av 24h.

Hur har ni i era pooler?

Poolgiganten

Utloggad Stompen

SV: Behövs cirkulation dygnet runt?
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2023, 15:10:08:08 »
Förr när elpriserna inte var tyska körde jag 24h, nu har jag gått ned på 12h. Kör mest under dagtid och i princip inget på nätterna.  Jag kan inte märka någon skillnad på vattnet. Funderar även på frekvensomriktare, dock blev businesscaset lite sämre när jag bara kör halvtid 😀

Utloggad nyburjare

SV: Behövs cirkulation dygnet runt?
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2023, 19:09:40:40 »
Från Poolklubben :

En tumregel för hur mycket pumpen skall vara igång är att den volym vatten du har i poolen skall filtreras 3 ggr per dygn. Detta brukar motsvara en drifttid på 6-8 timmar per dygn. Minst 3 % av vattnet bör bytas ut varje vecka mot färskvatten. Oftast sköts detta genom påfyllning då vatten dunstar från poolen och att vatten försvinner när du backspolar sandfiltret.

Utloggad Erica

SV: Behövs cirkulation dygnet runt?
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2023, 20:56:23:23 »
Från Poolklubben :

En tumregel för hur mycket pumpen skall vara igång är att den volym vatten du har i poolen skall filtreras 3 ggr per dygn. Detta brukar motsvara en drifttid på 6-8 timmar per dygn. Minst 3 % av vattnet bör bytas ut varje vecka mot färskvatten. Oftast sköts detta genom påfyllning då vatten dunstar från poolen och att vatten försvinner när du backspolar sandfiltret.

Jag har hört siffran 4 gånger per dygn som normalt, men mycket hänger ju på hur mycket det badas i poolen. Att byta ut vattnet ? Tja, varför ? Det kan ju vara aktuellt om du fått något som inte filtreras bort eller förbrukas, t.ex. om du använder cyanursyra ("pool stabilizer") eller klorpuckar med cyanursyra i så anrikas detta i vattnet och få du för hög halt kan du få klorblockering (kloret finns där men är inaktivt). Men oftast räcker nog det vattenbyte som du får vid vintersänkning och sedan återfyllning på våren. Avdunstningen från en pool är mycket låg om du täcker den när det inte badas, annars beror den på hur pass vindutsatt som läget är. Backspolningarna tar givetvis vatten från alla pooler, hur ofta man behöver backspola varierar starkt med hur poolen ligger, hur mycket skräp (typ pollen, växtdelar etc) som hamnar i den och givetvis också på hur mycket det badas.

Vi har en inomhuspool och då bör man inte använda cyanursyra. Den behövs heller inte inomhus, dess uppgift är att minska den takt som kloret bryts ned av solen, alltså ett slags solskydd för kloret. I en inomhuspool som man täcker vid icke-bad så är avdunstningen mycket liten. Vi har kört samma vatten flera år, men givetvis får vi även här en viss omsättning när vi backspolar, även om en inomhuspool får mycket mindre skräp i sig och den behöver alltså inte backspolas lika ofta som en pool i trädgården.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Behövs cirkulation dygnet runt?
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2023, 09:01:39:39 »
Jag ska i alla fall erkänna att jag märkte en klar skillnad på dygnet runt-drift och 12-timmarsdrift av cirkpumpen.
Man kan känna att det blir lite slemmigt på botten i hörnen längst bort från insprutarna - vilket är ett klart tecken på att det antingen behövs mer klor, eller kontinuerlig drift av cirkulationspumpen.
Min syn på detta är alltså att man visst kan köra cirkpumpen bara delar av tiden, men att man då måste ha lite mer klor än om man kör pumpen kontinuerligt.
Får man inga problem med vattnet om man stänger av cirkulationen 12 timmar/dygn så har man troligen "onödigt" hög klorhalt i sin pool.
Klor är billigare än el, så rent ekonomiskt kanske det är sunt att bara köra cirkpumpen delar av tiden.
Är man "rädd" för klor kanske det är bättre att köra cirkulationen dygnet runt och ha i lite mindre klor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stompen

SV: Behövs cirkulation dygnet runt?
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2023, 09:34:45:45 »
Intressant, jag kör automatik på klor så vet inte om det gör skillnad. Eller det gör väl det, den lär ju pytsa i så den blir nöjd. Som du säger måste du säkert köra lite större dosering när pumpen körs så dygnsdosen blir rätt.

Jag ska i alla fall erkänna att jag märkte en klar skillnad på dygnet runt-drift och 12-timmarsdrift av cirkpumpen.
Man kan känna att det blir lite slemmigt på botten i hörnen längst bort från insprutarna - vilket är ett klart tecken på att det antingen behövs mer klor, eller kontinuerlig drift av cirkulationspumpen.
Min syn på detta är alltså att man visst kan köra cirkpumpen bara delar av tiden, men att man då måste ha lite mer klor än om man kör pumpen kontinuerligt.
Får man inga problem med vattnet om man stänger av cirkulationen 12 timmar/dygn så har man troligen "onödigt" hög klorhalt i sin pool.
Klor är billigare än el, så rent ekonomiskt kanske det är sunt att bara köra cirkpumpen delar av tiden.
Är man "rädd" för klor kanske det är bättre att köra cirkulationen dygnet runt och ha i lite mindre klor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag