Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: funderingar kring pannvärme  (läst 2451 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad monne

funderingar kring pannvärme
« skrivet: september 17, 2007, 23:05:06:06 »
tjena.. har nu under vintern tänkt påbörja ett litet projekt, bygga en liten utomhuspool ca2m3 vatten. typ spaliknande pool
har nu kommit till uppvärmningen, eftersom jag ska använda poolen även vintertid s måste en vedpanna vara bästa lösningen, men ska man köpa en ren vedpanna eller en kombipanna.
vedpannan är ju bättre effektmäsgt. kombipannan kan man ju köra på el(underhålsvärme)
eller ställa ditt en dunk diesel ifall du inte e hemma o vill ha det varmt när du kommer hem.

vill inte ha en badtunnekammin så den går bort.
sen vilket e bäst köra pannan direkt mot pool via vvx eller köra mot acktank.

någon som har erfarenhet eller synpunkter på detta

Poolgiganten

Utloggad Johan123

SV: funderingar kring pannvärme
« Svar #1 skrivet: september 26, 2007, 09:30:26:26 »
Hej

Jag har inte några direkta svar på dina frågor men jag går delvis i samma tankar. Jag har en pool på 23 kubik som värms upp mha bergvärme. Det fungerar mycket bra men jag skulle vilja komplettera med veduppvärmning. Tanken är att kunna dra på lite extra då och då och för detta passar nog en effektiv vedpanna bäst.

Jag har tittat på värmare för badtunnor. De som sitter i tunnan är inte aktuella. Det finns dock några få typer som sitter utanpå. Enligt reklamen är de bra. Dock är de ganska dyra. Jag funderar på att köpa en gammal vedpanna som någon fått över efter att ha installerat bergvärme el. dyl och koppla in den. Har du några tankar i den riktningen?

När det gäller dina funderingar om acctank så tror jag inte att det behövs. Poolen är ju inte ngt slutet system som vattenradiatorer. Om värmen i poolen går upp med t.ex en grad för mycket är det bara att dra ner på eldandet lite.

Är det någon som har kopplat in en gammal vedpanna till sin pool eller som vet vart man kan få tag på en sådan?

MVH

Johan

Utloggad sigge

SV: funderingar kring pannvärme
« Svar #2 skrivet: september 28, 2007, 15:21:58:58 »
Jag värmer min pool med ren vedpanna +värmevxl fungerar väldigt bra men jag har ca 27 m3 i min pool. Ska du värma bara 2m3 behövs inte stor panna men du ska ha värmevxl inte nån acctank

Utloggad monne

SV: funderingar kring pannvärme
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2007, 21:02:24:24 »
hur mycket behöver du elda för att få upp tempen i vattnet samt att hålla den i temperartur.

har tänkt att använda en beg vedpanna alt kombipanna. vill inte ha något i eller runt poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag