CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Berg som botten i pool??  (läst 8981 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NicklasJ

  • Gäst
NicklasJ
Berg som botten i pool??
« skrivet: juni 09, 2014, 22:56:11:11 »
Hej, helt färsk på detta och har väldigt dålig koll på hur man bygger pool. Vi har ett sluttande berg som skulle bli en perfekt poolbotten (tror jag). Jag och min familj skulle vilja ha en pool som nyttjar berget som botten och väggarna blir i gjuten betong. Poolen ska vara en infinity-pool med utsikt över havet. Det jag undrar dock är vem man kan kontakta för hjälp med detta? Finns det något företag man kan ringa till som har en helhetslösning och kan hjälpa till med hela projektet samt komma och titta på det och komma med förslag? Hade tänkt att värma poolen med en separat luftvärmepump. Vore tacksam för tips. mvh/Nicklas

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Berg som botten i pool??
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2014, 08:38:12:12 »
Här kanske du kan få inspiration eller tips av den som byggt sin pool med berg som botten.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=796.0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Robert Kooijman

SV: Berg som botten i pool??
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2014, 14:30:14:14 »
Har byggt en baddamm (eller eko-pool) med berg som botten, och lecablock + EPDM gummiduk vid sidarna som ligger under vatten.

Just nu är den inte av "infinity" typ, men förbered för detta.
Viktigt för ett bra infinity upplevelse är kontinuerlig tillgång till vatten. Vanliga infinity pooler använder oftast någon stor buffert tank, i kombination med et råna som samlar 'spill' vatten.

Själv tänkte jag istället att ha en 'sekundär' damm / pool som ligger ca 30 cm under och bakom infinity dammen.
Det finns mycket att tänka på och att skriva om när det gäller detta :)

Det finns båda nackdelar och fördelar med baddamm vs. pool.
Vi har tex berget som lutar sakta ner, detta gör det hela relativ barnsäker, och dammens grunda delen värmer upp vatten rätt mycket på soliga dagar.
Detta året har vi hittills knappast problem med alger, kanske beroende av att vass i filter delen växer bra.

Du kan läsa lite mer här:
http://www.byggahus.se/forum/pool/235187-var-baddamm.html



« Senast ändrad: juni 26, 2014, 14:34:20:20 av Robert Kooijman »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag