CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lampbyte i trappan --> sänka vattenytan ???  (läst 6738 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Lampbyte i trappan --> sänka vattenytan ???
« Svar #10 skrivet: augusti 12, 2010, 17:27:17:17 »
Hej
Jag kan tipsa dig om att jag haft en del erfarenhet av dessa små 50w lampor i trappen.
Första kan jag säga som tips att sänk vattnet 1 cm under krom ringen ,
Det kommer rinna ur massa små kulor ur lamphuset som ligger där för att inte kabel ock kontak ska rosta sönder.
Problemet jag märkt är inte att lampan är trasig utan sockeln är sönder brännd av dålig kontakt mot lampan ( varmt )

Efter massor med putsande med små vassa saker liggandes på mage med benen i vädret så har jag nu
efter detta skaffat Philips 35w lampor med 30% mer ljus  som jag hoppas inte skall kräva lika mycket ström

För det kan inte vara en slump att båda mina kontakter såg ut som ski... när jag öppnade och lagade i våras.
Nu lyser dom med samma ljus som 50w, men jag är ganska osäker på hur länge.. sockeln kommer nog inte orka så länge till. ( och att byta den   ja ordet trångt får en ny innerbörd när man ligger där med tång och allt...  )  :o 

Men allt går ju   så lycka till   kan ju bara vara lampan med.   <sol>


Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lampbyte i trappan --> sänka vattenytan ???
« Svar #11 skrivet: augusti 12, 2010, 18:02:48:48 »
Hmm, tack för information.

Skall dessa kulor tebaks igen, eller struntade du idem?
Verkar ju vara en ganska EPA mässig konstruktion, och detta kunde ju ha nämnts i Pahléns dokumentation :(

Men som sagt det mesta går ju och att en lampa pajar efter 5 säsonger känns inte så jobbigt, hoppas jag har en annorlunda konstruktion :)

Tack !!

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Lampbyte i trappan --> sänka vattenytan ???
« Svar #12 skrivet: augusti 12, 2010, 23:29:04:04 »
Kulorna liksom rinner ner i poolen och är körda som "torrkulor" så dem åkte vid nästa bottensugning.
Vet ej om konstruktionen är olik din   
Köpte min Pool 2007 så ca 3 år är min modell.

Sedan verkar det vara ganska svårt att köpa 50w lampor på "MEAB" eller annan lamp grossist,den som hade var pool lev. men det slutade med 35w.

Så nu väntar jag bara på LED lampor som det är bra tryck i så skall jag löda in dem.... <antman>


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag