VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Angående eventuellt Läckage  (läst 10419 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolmicke

Angående eventuellt Läckage
« skrivet: juli 29, 2011, 19:56:48:48 »
Hejsan, jag har en utomhus pool som är cirka 13-14 år. Vi bytte nyligen liner och har märkt att vattennivån sjunker från maxnivå till botten av breddavloppet. Detta hände även före vi bytte liner. Det måste vara en vattenförlust någonstans, men frågan är var, jag har också solfångare på garagetaket, där har jag inte sett att något har läckt. Mina misstankar är att det kanske är rörsystemet som läcker.

Skulle uppskatta hjälp!

Mvh Micke

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2011, 20:54:24:24 »
Skillnad om pumpen går eller inte?
Har du bubblor i utblåset?
Hur lång tid tar det för vattnet att sjunka?

Utloggad Erica

SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2011, 23:41:11:11 »
Ett läckage i rörsystemet på trycksidan (alltså efter pump och filter, alternativt från filtret (t.ex. en läckande centralventil i filtret) skulle ju ge just denna effekt: vattnet sjunker tills det når botten på skimmern, sedan suger pumpen luft, det blir inget mer tryck och vattenförlusten upphör.

Gissning nummer ett om du inte ser några läckage är centralventilen. Kolla om det går vatten hela tiden till avloppet från filtret, alltså där det normalt bara skall komma vatten när man backspolar. I så fall läcker garanterat centralventilen. Vi fick detta fel en gång på vårat filter. I vårt fall upphörde läckan av sig självt, så det verkade som om något skräp bara hade kommit emellan och gjorde så att ventilens tätningsytor inte kom i kontakt. Har du ett betående fel i ventilen måste förstås detta åtgärdas.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2011, 14:42:18:18 »
Kapar in mig på denna tråd då jag har lite av samma problem. Har efter uteslutningsmetoden konstaterat att jag har läcka någonstans i röret från skimmer till pump. Denna sträcka är 14m rör under mark. Det läcker 25liter/timme när pumpen står still. 100l/timme om pumpen är igång.
Finns det någon som har tips på om det finns någon möjlighet att täta en sån här stor läcka utan att behöva upp hela pool området som har trallgolv och pooltak. Tacksam för någon respons. Är alltså säker på att trycksidan är tät eftersom det inte läcker då sugsidan är pluggad.   
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad Erica

SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2011, 15:27:24:24 »
Kapar in mig på denna tråd då jag har lite av samma problem. Har efter uteslutningsmetoden konstaterat att jag har läcka någonstans i röret från skimmer till pump. Denna sträcka är 14m rör under mark. Det läcker 25liter/timme när pumpen står still. 100l/timme om pumpen är igång.
Finns det någon som har tips på om det finns någon möjlighet att täta en sån här stor läcka utan att behöva upp hela pool området som har trallgolv och pooltak. Tacksam för någon respons. Är alltså säker på att trycksidan är tät eftersom det inte läcker då sugsidan är pluggad.   

Du kan knappast ha en läcka mellan skimmer och pool med de data du gav. Om jag förutsätter att ledningen i sin helhet ligger under skimmernivån så skulle det vid en läcka där läcka ut mer vatten när pumpen står still än när den går. Det blir ju undertryck i sugledningen, inte övertryck. OM du har en ledningsläcka och den ökar starkt efter att du startat pumpen så måste felet ligga EFTER pumpen. Första gissningen blir fel i centralventilen som jag skrev om ovan. Andra möjligheten är ledningen från filter till poolens inlopp. Kolla om det går vatten i avloppsledningen från filtret (d.v.s. den som vattnet kommer i när du backspolar). Rinner det vatten DÄR även när du inte backspolar så är felet i centralventilen.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2011, 15:31:27:27 »
Kapar in mig på denna tråd då jag har lite av samma problem. Har efter uteslutningsmetoden konstaterat att jag har läcka någonstans i röret från skimmer till pump. Denna sträcka är 14m rör under mark. Det läcker 25liter/timme när pumpen står still. 100l/timme om pumpen är igång.
Finns det någon som har tips på om det finns någon möjlighet att täta en sån här stor läcka utan att behöva upp hela pool området som har trallgolv och pooltak. Tacksam för någon respons. Är alltså säker på att trycksidan är tät eftersom det inte läcker då sugsidan är pluggad.   

Slang eller rör?
Du kommer inte åt att åla dig under trädäcket?
Hur gammal är installationen och vem gjorde VVS biten?

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2011, 15:49:30:30 »
Vi blev med pool i våras då vi flyttade till ett hus med pool. Poolen är en Folkpool från 1976. Poolen har inte varit i drift på över 15 år. Vi har bytt liner nu i vår o trodde att vi fått den otät  vid skimmer eller utloppen.
Låter ju faktiskt logiskt det du säger om tryck och sug. Borde ju faktiskt vara på trycksidan. Mina ledningar är av plast 50mm och är nedgrävda 50-60cm ner i backen under pooltak och trallgolv. Det hade varit underbart om det är på trycksidan för då är det bara 2-3m rör istället.
Det läcker definitivt inget inne i pumprummet så det kan jag utesluta.
   
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #7 skrivet: augusti 04, 2011, 17:57:31:31 »
Anledningen till att jag tror att det är på sugsidan (skimmer röret) är att om jag pluggar skimmern i botten så läcker det inte något alls. Men om jag tar bort pluggen i skimmern så börjar det läcka ca 25 liter i timmen. Startar jag pumpen så ökar läckaget till ca 100l/timme. Kan det vara så att om jag pluggar skimmern så blir det stopp även på trycksidan som gör att jag missleds att tro att felet är på sugsidan ? Är det någon som har tips om hur jag kan säkerställa var mitt läckage finns. Alltså på sug eller tryck sidan ? Tacksam för respons. 
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad Erica

SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2011, 23:57:45:45 »
Att det inte läcker något i pumprummet gör absolut inte att du kan utesluta centralventilen. Vid det felet går ju vattnet ner i avloppet förutsatt att du kopplat avloppsröret ok och du ser det aldrig. Att läckaget upphör om du pluggar skimmern säger inte så mycket, eftersom det ju finns fri passage från skimmern genom pumpen och in till filtret. Om du har en avstängningsventil på sugledningen intill pumpen (finns ofta, men inte alltid) så pröva att stänga denna. Försvinner läckaget även då så är det ju definitivt inte sugledningen. Men just det faktum att läckaget ökar rejält vid start av pumpen tyder ju på att problemet måste ligga i trycksystemet, alltså efter pumpen. Om det läcker på trycksidan så kan det ju utöver centralventilen även vara läck där tryckrören ansluts till inloppsmunstyckena. Detta är ett mycket lömskt fel eftersom vatten kan pumpas in mellan marken och poolen och om det är dåligt dränerat kan du lyfta hrla poolen på så vis.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2011, 09:34:43:43 »
Hej, Tack för informativt svar. Min central ventil är inte kopplad till avloppet. Den är kopplad till en slang som jag drar ut ur pumphuset när filtret ska backspolas. Alltså inget läck där.  Jag pluggade skimmern igår. Stängde filtret och stängde ventilen på trycksidan. Det har läckt ut 1 centimeter = 300 l sedan igår eftermiddag. Jag tror också nu att det måste vara på trycksidan som det läcker. Frågan är hur man kollar mer exakt var det läcker ? 
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #10 skrivet: augusti 05, 2011, 10:21:26:26 »
Om du bara har 2-3 meter mellan pool o pump så borde det inte vara så svårt att hitta var det är blött någonstans. 300l är mycket vatten :P

Utloggad Erica

SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #11 skrivet: augusti 05, 2011, 12:06:44:44 »
1 cm sedan i går kväll, ja då har du solklart en läcka. En pool kan avdunsta en hel del men inte så mycket på så kort tid. Det faktum att läckaget ökar markant vid pumpdrift visar ju att det inte är själva poolen som läcker utan rörsystemet. Jag skulle nog misstänka övergångarna mellan slangar och inloppsmunstycken eller den skarv som nog finns någonstans för att grena upp tilloppsvattnet i fall du har mer än ett inloppsmunstycke. Det är mycket ovanligt att en polyetenslang börjar att läcka mitt i marken, de är rejält starka.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #12 skrivet: augusti 05, 2011, 12:22:51:51 »
Har delvis med frågeställningen att göra. Hur mycket kan man beräkna att det dunstar/dygn om man har en helt öppen pool? Hos oss minskar det lite och jag funderar på om det är läcka, avdustning eller vilda bad. Det kanske är en kombination av allt. Varje cm är 265 l i vår pool. Vi har ju inte köpt/monterat tak än.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #13 skrivet: augusti 05, 2011, 12:59:58:58 »
Vi har tak så vår avdunstning är totalt obefintlig. Hela vår pumpanläggning står långt under Vatten nivån. Alla rören ligger 60cm under marken. Då poolen är väldränerad så ser vi ingen tendens till någon fukt. Helt klart är att det är en läcka då det ökar 4 gånger då vi sätter på pumpen. Har nu provat och ta bort sprut munstyckena för att då sänka trycket i rören på trycksidan och se om det läcker mindre då.
Alla rören i systemet är från 1976 då anläggningen byggdes och har alltså inte används på 15 år. Under dessa 15 år har vatten nivån i poolen varit under alla anslutningar. Linern har jag bytt i år innan uppstart. Känns lite snopet att ha kostat på poolen 75000kr och sedan läcker eländet.... Tack iallafall för alla svar.
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad Erica

SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #14 skrivet: augusti 05, 2011, 17:05:13:13 »
Ja troligtvis bör du få mindre läckage, men försvinna lär det ju inte göra förrän du hittar den verkliga läckan och får tätat den vad det nu kan vara. Men som sagt, misstänk först kopplingarna och inte själva rörern, förutsatt förstås att ni inte hållit på med grävningar eller liknande som kan ha punkterat rören. Åldern spelar ingen roll för polyetenslang. Vi har en slang från en bevattningsbrunn som är säkert fyra gånger så gammal som dina rör och som inte visar några tendenser på att vara åldrad.

Avdunstningen på en oövertäckt pool skall inte ligga på mer än 5 mm / dygn ens under ganska ogynnsamma förhållanden. Vatten som skvätts ut vid badning - tja jag vet att när vi haft typ sjövilt barnkalas i poolen så kan det sänka vattnet ca 1 cm. Men då var det väl bortåt 30 barn som plaskade våldsamt, gjorde bomben, gick ut och in, en del med kläderna på, tog med sig åtskilligt vatten upp, hade vattenkrig  o.s.v.
« Senast ändrad: augusti 05, 2011, 21:52:45:45 av Erica »

Utloggad Poolmicke

SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #15 skrivet: september 06, 2012, 16:30:00:00 »
Det visade sig att den långa och "varma" vintern hade orsakat att rören sprack fruktansvärt mycket, på många olika ställen. Vi grävde upp rören från pool till pumphus (jet streams och från breddavlopp). Detta blev förstås en chock för vi trodde att det rörde sig om någon enstaka spricka, men rören hade blivit totalt deformerade på många ställen. Så det är bara att lägga nya rör och ösa på me jord nu :).

Ett test som utfördes för att kontrollera att det var från jet streamsen det läckte, var att vi skruvade av metalhöljet och satte dit en bit liner emellan, skruvade dit det. Fyllde vattennivån över streamsen, då slutade det sjunka. Det gav en indikation på att det stora läckaget kom från streamsen.

Mvh Micke

Utloggad MathiasS

SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #16 skrivet: september 06, 2012, 16:55:02:02 »
Vad är det för rör du haft under mark?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #17 skrivet: september 07, 2012, 06:47:55:55 »
tömde du inte rören på vintern? Antar att du har vanliga PEM rör, de ska ju klara att ha vatten i sig under vintern men jag hade aldrig testat det på mina rör.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad MathiasS

SV: Angående eventuellt Läckage
« Svar #18 skrivet: september 07, 2012, 14:28:13:13 »
....gissar att det inte är pem-slang, därav frågan. PEMslang beter sig inte som Micke beskriver att hans rör gjort.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan