CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix THP 120  (läst 14329 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreaswi

SV: Brilix THP 120
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2011, 13:05:55:55 »
Den ligger väl på 2,7 kW så teoretiskt kan den bränna 16 A om den går tungt och det är en snabb säkring... Är det kallare än 10 grader ute lönar det sig inte mycket att stånka på... :o

//Anders

Tack för den infon! Känns det faktiskt bättre då det förmodligen inte är något fel på eldragning eller dylikt!

Poolgiganten

Utloggad NisseT

SV: Brilix THP 120
« Svar #11 skrivet: juni 18, 2011, 09:27:52:52 »
Jag har äntligen fått igång min THP 120 och den ökade vattentempen med
3 grader på 11 timmar. Jag skall laborera med bypass-ventilen för att se om man kan öka kapaciteten..   :D
Har det ordnat sig med din VP.
Jag kör min VP och cirkulationspump (1hK) på en 16A säkring och det har fungerat mycket bra.
Hoppas det löser sig för dig.// NisseT O0

Utloggad andreaswi

SV: Brilix THP 120
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2011, 15:23:37:37 »
Den fungerar bra, det är dock på nätterna när graderna har krupit ner till 6-7 grader som säkringen har löst 2 ggr. Numer kör jag inte pumpen om det är inte varmare än +10 då pumpen inte ger särskilt mycket.

Utloggad NisseT

SV: Brilix THP 120
« Svar #13 skrivet: juni 20, 2011, 19:38:30:30 »
Jag har sträckkört min cirk.pump och VP i tre dygn nu och det har legat runt 9-10 grader på nätterna och det har inte löst säkringen.
Nu tänker jag gå över på dag körning 10-11 timmar per dygn.

Är det någon som kör med endast timmer på cirk.pumpen och låter VP stoppa p.g.a. dåligt flöde eller behöver man ställa timmern på VP.
" För lata svin är marken alltid frusen" // NisseT :D

Utloggad wolfman

  • Algernas herre
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 0
  • 36 år med pool
    • Visa profil
SV: Brilix THP 120
« Svar #14 skrivet: juni 20, 2011, 22:13:47:47 »
Har en brilix 100 hur ser man parameter in temp/ut temp?
Glasfiberpool 8.20x3.10 Brilix thp100
Hammarö

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Brilix THP 120
« Svar #15 skrivet: juni 20, 2011, 23:50:10:10 »
Min har stått ute sedan april i fjol (även över vintern) och har ingen tendens till rost någonstans... Den har även fått sig en och annan dusch med klorvatten från poolen innan jag flyttade på den till den här säsongen...

//Anders

Jag har den äldre 9kW modellen av Brilix. Den har stått ute i tre, snart fyra, år och har börjat bli märkt av rost. Skarvar, plåtkanter, skruvhål (däremot inte skruvarna) och bottentråget börjar se ganska bruna ut på sina ställen. Jag har haft flera vanliga värmepumpar genom åren och inte sett liknande tendenser. Åtminstone min generation av Brilixen lämnar alltså lite att önska vad gäller plåtens ytbehandling.

Utloggad Mr kanon

SV: Brilix THP 120
« Svar #16 skrivet: juli 24, 2011, 07:28:25:25 »
Ju högre vattenflöde du har genom VP:n dessto bättre verkningsgrad "teoretiskt" men det sliter lite mer på VVX:en.

Det var ju just det där med "teoretiskt"... I fjol när jag startade upp körde jag också på den teorin, gammal kyltekniker som jag är, och VP:n stånkade på i princip dygnet runt men vattentemperatur kom inte över 27 grader trots att ute-tempen låg över 20 grader på dagar och ner på ca. 15-16 grader på nätterna. Jag körde VP dygnet runt för att försöka få upp temperaturen. Jag har ett Zabra tak med bra isolering och hade gammal bubbelplast för en Intex ovanmarkare som jag lade ut för att försöka få upp temperaturen, men nej...

Jag pratade med RubinPool eftersom jag tyckte jag fått en för liten VP, en Brilix THP55 men rådet jag fick var att minska flödet genom VP via ByPass:en. Sagt och gjort, jag började laborera med ByPass-ventilen och efter någon dag hittade jag ett bra läge, på bara två dagar var tempen uppe på 30 grader i poolen och jag hade då t.o.m. VP avslagen mellan 21:00-06:00. Ute-temperatur var i princip samma men färre sol-timmar under de dagarna...
Jag har nu i år från starten kört med ByPass:en lite öppen med VP avstängd på natten och kom upp i 29-30 grader utan "platåer" som i fjol.

Jag har en 1hk pump som ger ett (för bra?) tryck...

Så, teorier i all ära men för högt tryck genom VP ger en sämre verkningsgrad (åtminstone för mig)!

//Anders
Har du kollat så att inte tempen på avfrostningen är ställd för högt?
Jag har för mig att min var ställd på -3 grader C, inte -7 som det skulle vara enl. fabriksinställningarna.
Jag fick ändra på flera parametrar då de inte stämde enl. fabriksinställningarna vilket kan ställa till det med onödiga samt långa avfrostningstider som försämrar uppvärmningen.
Om man kör väldigt högt flöde genom VVX:en så sänker man tempen i kondensorn så att tempen i förångaren blir lägre vilket kanske har orsakat att den har börjat avfrosta.
Vilket tryck/temp har du efter kompressorn med högt respektive lågt/normalt flöde genom VVX:en?
Jag har på min THP55:a ca: 56 grader vid lågt flöde (delta ca: 2 grader in/ut) och 52 grader vid högt flöde när tempen i poolen är 28 grader. Nu har jag bara en 250 W pump så jag kommer inte på långa vägar upp i ditt höga flöde.

Utloggad Mr kanon

SV: Brilix THP 120
« Svar #17 skrivet: juli 27, 2011, 04:49:49:49 »
Har en brilix 100 hur ser man parameter in temp/ut temp?
På min så gör man inte som i manualen, det funkar inte.
Jag håller in modeknappen i några sekunder tills den piper till och då är det bara att bläddra i menyerna med pilarna. B är in och C ut D är förångningstempen vad jag kan förstå då den brukar ligga runt 10 grader.
För att ändra på någonting annat än tempen så måste man stänga av den på avstängningskappen längst ner till höger.

Utloggad wolfman

  • Algernas herre
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 0
  • 36 år med pool
    • Visa profil
SV: Brilix THP 120
« Svar #18 skrivet: juli 27, 2011, 09:35:46:46 »
Ok tack ska testa detta.
/Thomas
Glasfiberpool 8.20x3.10 Brilix thp100
Hammarö

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Brilix THP 120
« Svar #19 skrivet: augusti 27, 2011, 21:41:57:57 »
Hej,

Brilix THP120 rekommenderar vi att använda med en 16C säkring dvs en trögare säkring än den vanliga.

Mvh

Mark
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag