CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kabel till värmepump, area (?)  (läst 2169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jomo

Kabel till värmepump, area (?)
« skrivet: juni 25, 2019, 08:46:46:46 »
Hej! En elektriker jag känner skall hjälpa till med den slutliga inkopplingen, men jag har förmånen att få göra "grovjobbet" själv. Nu till frågan:

- Jag har 25 meter från UC i garaget till poovärmepumpen. Pumpen har max driftström 13,5 A och skall dras till en 16A säkring. Den får en egen som inget annat skall gå på.
- Elektrikern vill att jag skall dra 2,5 kvadrats jordkabel (enfas) till pumpen. Rimligt (säger jag som lekman..)
- I instruktionen från Pahlen skriver de 3x2,5 kvadrat, men de skriver också "OBS, ovanstående data gäller vid elkabel kortare än 10 m. Om kabeln är längre måste kabelarean ökas."

- Litar jag på min elektriker eller går jag på vad Pahlen säger? Tilläggas bör att jag redan köpt 2,5 kvadrats jordkabel.....

Tacksam för svar från elkunnig!

Mvh,
Johan

Poolgiganten

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Kabel till värmepump, area (?)
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2019, 10:07:27:27 »
- Litar jag på min elektriker eller går jag på vad Pahlen säger? Tilläggas bör att jag redan köpt 2,5 kvadrats jordkabel.....

Som en fullständigt ocertifierad amatörelektriker så säger jag att din kabel kommer fungera utan problem. 2.5 är ju normalt OK för 16A. Om den nu skall ligga i mark så lär den sällan bli speciellt varm heller, vilket gör det till ett ickeproblem.

Jag kan bara tänka mig att det är startströmmar som kan vara för stora för kabeln, men... de hinner knappast värma kabeln.

Sedan, om det kommer en elektriker in i denna tråd, så ska man nog kolla utlösningskrav och det kan påverka valet av kabel, men det verkar vara (mycket?) ovanligt att det behövs ändring pga. det om man inte har riktigt dåligt elnät.

Utloggad jomo

SV: Kabel till värmepump, area (?)
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2019, 07:43:08:08 »
Tack för input, precis så jag tänker.

- Någon annan, som kanske till och med jobbar med el som har lust att svara?

Mvh,
Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag