VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp  (läst 3600 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad farside

J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp
« skrivet: augusti 03, 2017, 11:53:07:07 »
Hej,

Har lite problem med min pool, tror jag..
Det är så att jag i våras införskaffade mig en ny poolvärmepump, en Hydro Pro 10 till min befintliga pool, en rund J&F 5,5m i diameter, 31kbm vatten.
Här är länk till den jag köpt: http://www.kustenspool.se/varmepump-hydro-pro-10
Enligt vad jag kan utläsa så är denna pump överdimensionerad för min pool men jag upplever det som att värmaren har extremt svårt att nå önskad temperatur, 28 grader.
Ett exempel är imorse när jag gick ut för att kolla tempen i poolen, termometern i poolen visar då 25grader, trots att värmaren är på dygnet runt (och har vart så sedan inkoppling i våras).
Så har det vart i stort sett hela sommaren, med undantag för några dagar då det var väldigt varmt på dagarna, då var poolen uppe i 28-29 grader.

Min fråga är, skall värmepumpen redan nu ha problem att nå upp till 28 grader? Det är ju trots allt ca 20grader i luften dagtid och kanske 13 nattetid...

Jag har försökt googla om det eventuellt är nån inställning i värmaren som behöver göras, men det verkar det inte som... Bypass står på öppet flås in i värmaren, kan det vara problemet?
Eller är det helt enkelt så att värmaren inte orkar trycka upp tempen i poolen mer med dessa förhållanden?
« Senast ändrad: augusti 03, 2017, 11:58:53:53 av farside »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2017, 14:41:58:58 »
Låt oss säga att du har 20 grader ute 10 timmar per dygn och 15 grader 14 timmar , detta ger en dygnsmedeltemp på ca 17 grader.
Man kan räkna att en värmare höjer vattentempen ca 10 grader över 17 dvs ca 27 grader.

Men sen beror ALLT på hur du isolerar poolen, ingen pump klarar 28-30 grader i en oisolerad pool som dessutom inte har överdrag .


Utloggad TommyC

SV: J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2017, 18:05:35:35 »
Just det, man måste ha överdrag som helst ska ligga på när poolen inte används men framförallt på nätterna. Överdraget ska vara isolerande som t ex bubbelplast eller ligga spänt så att det inte vilar på vattenytan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2017, 21:36:13:13 »
Hur kom du fram till att ca 6,5kW vid 15 och ca 9kW vid 25 ute skulle vara överdimensionerat till 31000 liter vatten till en ovanmarkpool som troligen inte ens är isolerad på sidorna  och är det medföljande pooltäcke så brukar dom ha en hel del att önska

Bertone

  • Gäst
Bertone
SV: J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2017, 23:28:37:37 »
Jag kör med samma setup - värmen ställt till 29, och det har jag haft hela sommaren hittills med grejjerna igång från 09.00 till 16.00 (brukar ligga påm28 på morgonen). Har bubbelplast på som enda isolering.... jag har tydligt varmare vatten som pumpas in i poolen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2017, 08:18:55:55 »
Utan pooltäckning (eller med vatten på täckningen) så kan man ha hur hög effekt som helst, det blir inte särskilt varmt vatten ändå.
Effekterna kan man läsa om här: https://www.poolklor.com/wp-content/uploads/2017/04/hydro-pro-abs-manual-engelsk.pdf
Men manualen stämmer inte, på raden A35/W27 (luft 35 och vatten 27 grader) så anges uteffekten till 5 kW, det har jag svårt att tro, den borde vara som högst då, över 10 kW.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2017, 08:31:22:22 »
Det är kyleffekten du kikar på

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2017, 11:23:54:54 »
 O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Flopp

SV: J&F pool + Hydro-Pro 10 värmare dålig temp
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2019, 09:00:49:49 »
Hej, har samma problem.

Fick du rätt på det?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan