CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare - PEM-slang på tak  (läst 23953 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hansmarten

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #10 skrivet: maj 29, 2014, 21:03:09:09 »
Jag har fram till i år kört med ca 200 m 32 mm pem slang upplagd på svart papptak i söderläge. Den klarar att värma upp min lilla pool på 13-14 kbm till vanligtvis 23-25C. Är det några kanondagar efter varandra är tempen uppe i 29-30C. Utan någon täckning alls. En differentialtermostat från autumsolar har skött regleringen.

Nu är min en bra isolerad (sidor/botten cellplast) utan grundvatten, men kommer du upp i dimension och längd på slangen så klarar du en god grundvärme om sommaren är bra. Kringlorna går att dra tight om ni är 2 som lägger och du gör ett "träkors" som håller nere den.
Glasfiberpool 5*3*1,5 Garden 1
Hydropro ECO 3 VP
+200m 40mm pem-solslinga

Poolgiganten

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #11 skrivet: maj 29, 2014, 22:42:52:52 »
Hansmarten med bubbelplast på den hade du kunnat koka potatisen till midsommarsillen i den :-)

Tack vare din så mycket större volym på solfångaren än min så förstår jag att den ger bra värme.

Hur mycket brukar du ha i avkylning över natten på ett ungefär?

De temperaturer du nämner kommer jag med upp i, men jag antar att du tappar mycket över natten och ökar mycket på dagen.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Varmtibadet

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #12 skrivet: maj 30, 2014, 10:48:54:54 »
Jag har fram till i år kört med ca 200 m 32 mm pem slang upplagd på svart papptak i söderläge. Den klarar att värma upp min lilla pool på 13-14 kbm till vanligtvis 23-25C. Är det några kanondagar efter varandra är tempen uppe i 29-30C. Utan någon täckning alls. En differentialtermostat från autumsolar har skött regleringen.

Nu är min en bra isolerad (sidor/botten cellplast) utan grundvatten, men kommer du upp i dimension och längd på slangen så klarar du en god grundvärme om sommaren är bra. Kringlorna går att dra tight om ni är 2 som lägger och du gör ett "träkors" som håller nere den.

200m slang - hur mkt utrymme tar det i anspråk? Rymms på mitt friggebodstak?

Utloggad Hansmarten

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #13 skrivet: maj 30, 2014, 15:42:08:08 »
Tappade 3-4 C på natten tyvärr tidigare år (  Men i år har jag skaffat solfolie och vp så nu är jag väderoberoende tack och lov. Håller på och sourcar material till ett automatiskt pooltäcke, postar när jag är klar :)

Varmtibadet,om du rullar dem tight så borde kanske gå, men det förutsätter att ni är 2 personer och att slangen är varm(=lättare att hantera). Köp 100 meter till att börja med och se, det går ju lätt att skarva på extra slang med pemkoppling.
« Senast ändrad: maj 30, 2014, 15:46:51:51 av Hansmarten »
Glasfiberpool 5*3*1,5 Garden 1
Hydropro ECO 3 VP
+200m 40mm pem-solslinga

Erik F

  • Gäst
Erik F
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #14 skrivet: juni 06, 2014, 04:16:28:28 »
Jag har fram till i år kört med ca 200 m 32 mm pem slang upplagd på svart papptak i söderläge. Den klarar att värma upp min lilla pool på 13-14 kbm till vanligtvis 23-25C. Är det några kanondagar efter varandra är tempen uppe i 29-30C. Utan någon täckning alls. En differentialtermostat från autumsolar har skött regleringen.

Nu är min en bra isolerad (sidor/botten cellplast) utan grundvatten, men kommer du upp i dimension och längd på slangen så klarar du en god grundvärme om sommaren är bra. Kringlorna går att dra tight om ni är 2 som lägger och du gör ett "träkors" som håller nere den.

Hej.
Vad har du för pump som pumpar upp vattnet i slangen Hansmarten?
/Erik

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #15 skrivet: juni 06, 2014, 04:23:04:04 »
Jag kör själv en vanlig cirkulationspump för vattenburna radiatorer inköpt på biltema (liknande grundfors fast billigare)
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #16 skrivet: juni 06, 2014, 12:33:32:32 »
Jag kör själv en vanlig cirkulationspump för vattenburna radiatorer inköpt på biltema (liknande grundfors fast billigare)
Tyvärr har de den inte längre i sortimentet, hade tänkt köpa en i år för att fixa till en solfångare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #17 skrivet: juni 06, 2014, 19:28:59:59 »
Kolla om du inte kan hitta en begagnad grundfors på blocket. Dom är evighetsmaskiner. Kör en liknande pump till saltvattensakvarium men då har dom plasthus, heter Deltec och är dyra som rackaren.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Hansmarten2

  • Gäst
Hansmarten2
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #18 skrivet: juni 07, 2014, 15:43:39:39 »
Jag har dels en vanlig pentair för den normala cirkulationen som går hela tiden, sedan har jag en differentialtermostat autumn solar (köpt primastar) som om tempen i pemslangen på taket överstiger den i poolen sätter igång en 95watts hjälppump (intex 375kr rubinpool) . Systemet fungerar fint och är helt automatiskt.

Tror inte det i längden är bra att köra cirkpump gjord för värmesystem, kloret kommer äta upp den inifrån...

Utloggad Bulldus

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #19 skrivet: juni 16, 2014, 14:25:36:36 »
Vad gör jag för fel då?
Jag har en likadan pool som dig Boston, Intex Ultra 488*122.
Jag har 300 meter PEM-slang (vet inte dimensionen men som en trädgårdsslang ungefär) som ligger på hustaket. Dom är rullade som stora lakritsremmar (ni vet dom där med en röd kula i centrum...) och dom hålls ihop med en en väldig massa buntband och jag har en pump från biltema. Pumpen ger inte mer än 360 liter i timmen och jag börjar misstänka att det är för lite volym. Soliga dagar blir resultatet ofta över 10 grader + på vattnet.
Men, jag får inte upp någon vettig temp i hela poolen.
Är det stor skillnad om man bygger låda till solkringlorna så att dom ligger skyddade för vinden och tror ni att jag måste ha en pump med högre flöde?
Jag har bara det poolskydd som följde med när poolen köptes och det kanske inte heller är det optimala för värmen.
Vad ska jag ha för bubbelplast? Intex verkar inte ha någon som passar min storlek på pool och tittar man lite på nätet så kostar det allt mellan 500 och 3000 kronor.
Jag har tyckt att det har varit lite roligt att experimentera men solvärmaren men nu ger jag snart upp och köper VP.
HJÄLP!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag