VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: placering av inlopp/utlopp - vattencirkulation  (läst 3820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mresteen

placering av inlopp/utlopp - vattencirkulation
« skrivet: mars 06, 2018, 14:45:12:12 »
Hej!

Lite funderingar kring placering av inlopp och utlopp för att få bäst cirkulation på vattnet.
"Normalt" brukar väl vara att placera utloppet på den sida som det normalt sett blåser till och inloppen på motsatta sidan.
Nu funderar jag på om en placering där man sätter inloppen på samma sida som utloppen men vinklar dem nedåt eller sätter dem lägre skulle fungera?
Då borde ju vattnet från botten även blanda sig med ytvattnet och sedan vända tillbaka mot utloppet.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: placering av inlopp/utlopp - vattencirkulation
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2018, 19:39:47:47 »
Att placera inloppen efter vinden har jag hört förut och jag tycker fortfarande det är huvudlöst. De flesta av oss har pooltäckning på 98% av tiden under säsongen, mao är det helt ointressant varifrån det blåser.

Bortsett från vinden så är det mot bättre vetande att inte ha inlopp på motstående sida från avloppet. Det är så du säkrast transporterar ytvatten till avloppet. Det *kan* ju fungera hos dig men ingen kan med gott samvete rekommendera det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: placering av inlopp/utlopp - vattencirkulation
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2018, 06:22:47:47 »
Jag tror inte heller på den iden.
Att ha utloppet i vindriktningen tycker jag för övrigt är en god ide, har man poolen öppen en längre tid under vissa omständigheter , t.ex. när det blåser mycket, eller under perioder när man har mycket flygfän i luften kan det bli rätt mycket skräp i poolen, blir man kvitt det innan det hunnit sjunka till botten så är rätt mycket jobb med städning sparat.
Nu vet jag inte hur det är på andra platser i landet, men under vissa korta perioder kan vi få ned hundratal flugor i vattnet på bara några få timmar, de flyter en bra stund, men sjunker så småningom...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: placering av inlopp/utlopp - vattencirkulation
« Svar #3 skrivet: mars 10, 2018, 11:22:33:33 »
Vi har nog taket på 99,9% av tiden. Är det ingen nackdel med att placera in och utlopp efter vindriktning så kan man väl göra så oavsett. Det kan ju vara så att man har taket avdraget den där dagen när tusentals flygmyror svärmar och gärna badar i poolen.

Våra inlopp är knasigt placerade, gör inte så, gör som alla rekommenderar så fungerar det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: placering av inlopp/utlopp - vattencirkulation
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2018, 22:40:50:50 »
......
Nu funderar jag på om en placering där man sätter inloppen på samma sida som utloppen men vinklar dem nedåt eller sätter dem lägre skulle fungera?
Då borde ju vattnet från botten även blanda sig med ytvattnet och sedan vända tillbaka mot utloppet.

Har du en 8x4m och sätter inlopp och breddavlopp i samma kortsida så kommer det helt säkert inte fungera bra. Det kommer med stor sannolikhet leda till att vattnet i andra änden inte cirkulerar. Även om det är skjuts i inloppen så räcker det inte för att ”rotera” hela poolen på längden.

Är du inte helt säker så finns det ingen bra anledning att välja bort beprövade placeringar tycker jag.

Med vänlig hälsning,

Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad mresteen

SV: placering av inlopp/utlopp - vattencirkulation
« Svar #5 skrivet: april 09, 2018, 11:05:34:34 »
ok, jag ska ta diskussionen med de som ska bygga min pool.
Det är de som vill sätta de i samma kortsida och eftersom jag inte sett det i någon annan pool så blev jag fundersam.
De har ändå lång erfarenhet men blev osäker då ingen annan tycks göra så.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan