CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gröngrummligt vatten....!!! Hjälp!!  (läst 2972 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lusen83

Gröngrummligt vatten....!!! Hjälp!!
« skrivet: juli 27, 2014, 17:17:16:16 »
Är relativt ny på området.
För en vecka sedan var poolvattnet klart, måste erkänna att jag varit lite dålig på att kolla med teststickan innan, klorat lite på känn då vi haft mindre pooler innan. Hur som helst så åkte vi iväg några dagar, fixade med någon som la i några klortabletter....men....vi hade bubbelplasten på och räknade inte med denna extremvärme! När vi kom hem i torsdags och drog av täcket så va det rejält grönt i poolen :SChock klorade och dagen efter hade färgen halverats till hälften. Dammsög och chockklorade igen på kvällen. Under lördagen var färgen ytterligare lite mindre. Kollade med stickan. Ph alldeles för lågt..fixade upp det till godkänd nivå, dammsög, chockklorade igen. Imorse var vattnet fortfarande samma färg. Ljusgrönt och grumligt. Teststickan visar bra värden så provade att hälla i klarningsmedel.... Nu visar stickan för lite klor, alla andra värden är bra..
Vet ju att det kan bli grumligt vid för mycket klor men det är inte mjölkigt utan ljusgrönt och grumligt..
Ska jag avakta eller borde jag fortsätta chockklora tills jag får bort allt grönt ur vattnet? Teststickan visar att alghalten är på en godkänd nivå...???

Poolgiganten

Utloggad alex79

SV: Gröngrummligt vatten....!!! Hjälp!!
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2014, 18:13:36:36 »
Det låter som att du "klorat ihjäl" algerna på din beskrivning. Annars brukar de ju sitta fast rätt bra på sidorna och i botten. Nu återstår det att fånga upp de som flyter omkring i poolen.

Jag låter sandfiltret jobba ordentligt c:a 10t/dag med en multiklor (med flockningsmedel) i skimmern. Om det trots allt inte ger tydlig effekt efter ett dygn, ny omgång chockklor och sedan långkörning igen.

Lycka till!

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gröngrummligt vatten....!!! Hjälp!!
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2014, 08:25:12:12 »
Så länge det är grönt och låg klornivå så måste du hälla i mer klor.
Ligg på 5 - 10 PPM klorhalt tills vattnet är klart igen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lusen83

SV: Gröngrummligt vatten....!!! Hjälp!!
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2014, 09:23:06:06 »
Nu har ju jag ingen teststicka med exakt mått på utan bara intervaller (kanske borde byta).
La i två puckar i går kväll och avvaktade tills idag..ser som tidagare mornar lite bättre ut, så tror nog det behövs chock kloras igen för att få bort den gröna nyansen.
Tänkte nog låta puckarna göra sitt ett dugn för att se förändringen, samt att de va visst ph sänkande och det är just ph vi haft svårt att få till bra nivå innan... Så det är väl bara att börja om med att höja den nivån..  :-\

Pumpen har gått nästan oavbrutet dessa dagar, för att jag inte vill ha vattnet stillastående om det skulle vara mycket alger kvar i.
Första dagen efter vi kom hem var det glidit på väggarna och grönt på stegen, med det är borta iaf!  O0

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gröngrummligt vatten....!!! Hjälp!!
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2014, 12:36:33:33 »
De olika klorintervallera brukar ju vara numrerade 1-10 PPM, du skall ligga på den övre delen av skalan.
Klorpuckarna ger ifrån sig för lite klor för att du skall komma till rätta med problemet, algerna käkar upp kloret innan det hinner bli en nivå som är tillräckligt hög för att ta död på algerna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lusen83

SV: Gröngrummligt vatten....!!! Hjälp!!
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2014, 15:07:06:06 »
Så med andra ord borde jag chock klora tills det gröna försvunnit helt?

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gröngrummligt vatten....!!! Hjälp!!
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2014, 09:42:29:29 »
Ja, klornivån måste ligga högt tills det inte längre är grönt i vattnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag