CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Polypropylen pool  (läst 6766 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stenb

Polypropylen pool
« skrivet: mars 27, 2008, 21:05:27:27 »
Vi har två offerter på väg in. Den ena är på en polypropylenpool från Polen. Den andra offerten är på en murad pool (leca-block) på gjuten bottenplatta med liner. Vilket blir bäst?  <help> Hur bra håller en polypropylenpool i vårt nordiska klimat.  :-\ Vi bor på Öland. <sol>

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Polypropylen pool
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2008, 09:45:11:11 »
Jag tror att båda pooltyperna kan fungera mycket bra kvalitetsmässigt. Men du borde fundera lite på hur du värdesätter möjligheten att med leca-block själv exakt styra utformningen av poolen ifråga om djup och form. Tänk också på att när grävandet kommer igång kan obehagliga överaskningar dyka upp i form av berg. Då kan det vara bra att ha möjlighet till flexibilitet. Det är inte så roligt om man upptäcker att PP-poolen är 30 cm för lång, och att man därför måste spränga.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Polypropylen pool
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2008, 09:38:41:41 »
Vi valde Polypropylenpool dels för att vi tror att den är minst lika bra som en "traditionell" linerpool men främst för att vi ville slippa allt arbete med själva poolbyggandet. För endel är byggandet själva grejen, men vi känner inte att vi har den tiden, utan ville snabbt få poolen på plats. Vi visste också att vår mark mest bestod av grus och det visade sig stämma så för oss var valet lätt. Lycka till vad ni än bestämmer er för. Vi bor nog rakt över vattnet mot där ni bor (Timmernabben)?
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Utloggad stenb

SV: Polypropylen pool
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2008, 15:24:12:12 »
Tack för alla goda råd och synpunkter hitintills. Jag har just bett om en specifikation på vilken typ av "plast" man använder i den plastpool vi ska få offererad. Jag har fått besked på att den tillverkas i Polen, vilket ju inte låter helt förtroende ingivande? Synpunkten att man kan stöta på berg/stenblock när man gräver var också mycket tankeväckande. Vilken fasa att stå med en 4 x 8 m stor pool och ett klart mindre hål i marken! Jag återkommer med offerterna när jag fått dem. Det kan ju vara bra för andra att se vad de innehåller och hyr de är prissatta.  Sten

Utloggad aromata

SV: Polypropylen pool
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2008, 21:59:56:56 »
Polacker kan vara riktigt duktiga på plast. Det byggs mycket flygplan i komposit och annat plastmaterial där. Hi-tech.
Dåliga producenter finns överallt men att det kommer från Polen måste inte betyda att det är dåligt.

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: Polypropylen pool
« Svar #5 skrivet: april 01, 2008, 06:35:21:21 »
Valde färdigisolerad glasfiber pool från Litauen. Tillverkad för våra klimat. Mycket kraftigare och flera lager än de polska ! Titta min tidigare tråd.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2432.0

Anders
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad Drogen

SV: Polypropylen pool
« Svar #6 skrivet: april 01, 2008, 21:38:09:09 »
Vi valde Polypropylenpool dels för att vi tror att den är minst lika bra som en "traditionell" linerpool men främst för att vi ville slippa allt arbete med själva poolbyggandet. För endel är byggandet själva grejen, men vi känner inte att vi har den tiden, utan ville snabbt få poolen på plats. Vi visste också att vår mark mest bestod av grus och det visade sig stämma så för oss var valet lätt. Lycka till vad ni än bestämmer er för. Vi bor nog rakt över vattnet mot där ni bor (Timmernabben)?
Värden är bra liten. Jag är uppvuxen i Timmernabben, på Danska Varvet (rätt sida bäcken... ;))
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Polypropylen pool
« Svar #7 skrivet: april 01, 2008, 22:01:54:54 »
Det var intressant Drogen. Hör ju inte riktigt till denna tråden men var på Danskan bodde du? Själv flyttade man hemifrån en knapp mil, hämtade maken och återvände, dock till den rätta sidan Bäcken = norra sidan haha!
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag