CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolproblem. läckande liner?  (läst 7917 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad uown

Poolproblem. läckande liner?
« skrivet: juni 02, 2014, 12:56:09:09 »
Hejsan,

Jag och min sambo har precis köpt hus. Till huset ingick en gammal pool från sent 70-tal.
Efter att vi körde igång poolen nu för någon månad sedan så uppstod problemen.
På något vänster så uppstod en reva i nedre delen av poolen, i linern.

Tömde poolen och tänkte laga revan med någon typ av plast som man limmade på.
När jag hade tömt ur allting så insåg jag att det ligger vatten under poolen som inte dräneras ut, Pratade med gamla ägaren och de visste inte om det fanns någon dränering på poolen..
Har även kontakt med en pool säljare som påstår att allt igentligen är kört och en ny pool bör monteras i den gamla poolen. Vad tror ni om det? Är det enda vägen?

Jag mår ju dåligt så fort jag tänker på den där poolen. och jag känner att jag inte har någon opartisk person att prata med om detta.

Har ni varit med om något liknanade? Har ni några idéer?

Jag har lyckats laga läckan lite. nu verkar det som att det bara är 1 cm som försvinner varje dygn. Kan visserligen vara tätt men att det dunstar men vad vet jag..  :'(

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Poolproblem. läckande liner?
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2014, 13:46:50:50 »
Nej varför skulle linern inte gå att laga ? Det finns särskilda lagningslappar för detta och t.o.m. sådana som fungerar att sätta på under vattnet. Så om det bara handlar om en enstaka skada bör det inte vara något problem. Om däremot linern är så gammal att plasten blivit skör och spröd, ja då kan man behöva byta liner.

Att det står vatten på polens utsida är inte bra. Det förstör inte poolen, men det kyler bort värme från poolen och gör att uppvärmningskostnaderna stiger. Att säga hur det problemet kan lösas är omöjligt om man inte vet precis hur förhållandena på din tomt ser ut, Ni kan behöva gräva ned ett pumprör och pumpa bort vatten, om det inte går att dränera det naturligt.

Hmm, den där poolsäljaren låter ju inte precis som annat än just en försäljare... Ungefär som om man kommer med en tvättmaskin/diskmaskin/annan apparat för att få den lagad så är ju alltid deras budskap att det är bättre att köpa nytt.

Utloggad uown

SV: Poolproblem. läckande liner?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2014, 14:17:26:26 »
Tack för svaret!

Ju just det med säljaren, därför jag vill ha någon annan att prata med.
Saken är den att jag testade ju med sådan lagningslapp, det var svårt men fick dit den när den var tömd på vatten.

Men vad skulle det kosta att byta liner? Någon som har erfarenhet av det? Den vi har nu är ju spikad under trallen så svårt att komma åt.
Är det något man kan göra själv?

Vi har bara soluppvärd med slinga på taket. som uppvärmning så att värmekostnaderna skjuter gör mig itne så mycket då solen är den som värmer, och den är gratis än så länge.

När man byter linern beror väl mycket på hur det ser ut i stommen bakom va? Kan man göra något åt det?

Utloggad Marimar

SV: Poolproblem. läckande liner?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2014, 15:46:47:47 »
Utan att ha sett din pool skulle nog även min gissning vara att det kostar mer än det smakar att reparera den, även om en säljares svar nog alltid skulle vara att köpa nytt, för de vill ju såklart sälja en ny pool till dig.

På den tiden byggde man i regel poolväggarn i någon form av byggplywood fästa vid träreglar.
Risken är rätt stor att du kan sätta fingrarna rakt genom träväggarna när du tar bort den gamla linern.
Ett byte av linern kanske löser det akuta problemet, men risken är nog stor att du får ytterligare problem om några få år med en kollapsande poolvägg för att regelvirket är ruttet.

En fingervisning hur virket mår under kanske man kan få genom att trycka/knacka på väggarna genom linern. Hur känns det, hårt eller mjukt?

Om virket i sig mår ok kanske det är värt att kosta på sig en ny liner om det inte går att reparera den gamla.

Utloggad MathiasS

SV: Poolproblem. läckande liner?
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2014, 22:12:35:35 »
Lugn och fin, lös en sak i taget.....

Om du haft läckage i linern är det ju inte så konstigt att det är blött bakom. Om linern i övrigt är ok (inte helt blekt, inte stenhård osv) så ska man ju förstås försöka laga den. Är linern från 70-talet borde den vara slut och då kan det ju vara läge att byta. Ny liner kostar cirka 15000kr och den kan man byta själv om man är normalt händig.

Att diskutera helt ny pool utan att veta mer om hur det ser ut bakom linern är helt talanglöst. Om väggarna verkar mjuka/trasiga etc så är det kanske läge för en renovering, men annars finns det ingen anledning att köpa nytt baserat på den information du har nu.

Om vi antar att du tar bort linern OCH har en träpool OCH väggarna har ruttnat en smula så är ju inte detta märkvärdigare än att du byter ut de delar som inte längre mår bra. Kan du bygga en altan kan du renovera din träpool.



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad uown

SV: Poolproblem. läckande liner?
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2014, 07:47:29:29 »
Tack för svaren!

Marimar, i poolen är det någon form av plyfaskivor runt om med tryckinpreg virke för reglar och sand i botten.
Jag kan inte känna att det är jätte mjukt i väggarna men jag har heller inte haft möjlighet att känna överallt.
Jag tog beslut igår att försöka köra igång poolen denna säsongen och känna på hur vi tycker det är att ha pool.

Då det bara läcker ut ca 1 cm på 4 dagar känner jag att vi ska testa denna säsongen.

MathiasS, Linern är smådålig då den blivit lagad av tidigare ägare någon gång. Men ska vara bytt någon gång för inte allt för många årsen ( har jag fått berättat).

Det är alltså inte jättesvårt att byta liner själv? Någon som har erfarenhet av det?
Nästa steg är att kolla hur väggarna ser ut och liknanade.

Någon som vet hur pooler var på 70-talet med dränering osv?

Tack för de stöttande orden :) :angel:

Utloggad MathiasS

SV: Poolproblem. läckande liner?
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2014, 08:03:06:06 »
Nej det är inte jättesvårt att byta liner. Man ska vara noga med att centrera linern på botten, därefter fyller man ett par centimeter vatten och arbetar bort alla veck med borste/tår/fingrar/händer/duschraka och sedan löser sig resten...

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolproblem. läckande liner?
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2014, 11:35:12:12 »
Hej! Hur dränering ser ut och för övrigt är rena
gissningsleken. Enda sättet är väl o gräva ner o kolla!
Om ingen dokumentation finns eller den som gjort det
inte kan berätta.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Marimar

SV: Poolproblem. läckande liner?
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2014, 14:37:02:02 »
Det är helt sant som Mathiass säger att det inte är konstigt att du har vatten under med en läckande liner såklart.

Att byta liner är som han säger inte svårt alls, det har de flesta av oss gjort när vi byggde våra pooler, särskilt inte om det är standardmått 4x8 med 1.5 m djup så man slipper specialbeställa något.

Din liner är säkert spikad med vanlig spik uppifrån under trallen. Skillnaden med en modern liner är att man numera använder en snäpplist som man spikar fast på samma sätt ovanifrån. Sidan av listen som är riktad in mot poolen har en liten "kanal" (honan) som man snäpper in linerns motsvarande plastlist (hane) i.

Det du måste göra är att lyfta på de brädor i trallen som täcker poolkanten så du kommer åt att dra ut spikarna, respektive spika fast den nya snäpplisten.
Det där bör du kunna göra på en arbetsdag.

Det är inte svårt att fästa linern sen, det handlar bara om att centrera den i mitten som MathiasS säger och snäppa fast den vilket man bör vara två om för det är rätt tungt att lyfta upp sidorna av linern och hålla den i rätt vinkel så man kan få in hanen i honan.

Men annars låter det som en god ide att provköra poolen i övrigt denna säsong om den inte läcker mer än 1 cm på några dagar, det är ingenting.

Utloggad Erica

SV: Poolproblem. läckande liner?
« Svar #9 skrivet: juni 03, 2014, 15:19:11:11 »
i cm på fyra dagar - tja du kanske inte har någon läcka längre ? Beroende på temperatur, övertäckning, vind m.m. så varierar ju avdunstningen men 2.5 mm per dygn räknas ju som inom tänkbar avdunstningsmängd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag