VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mitt projekt - åsikter?  (läst 11866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JimmyAndersson

SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2007, 21:05:59:59 »
Bidde:
Jag måste nog gräva Ner mitt rör efterssom jag kommer snubbla på det, det ska nämligen gå mellan garaget o poolen och därimellan är det "gång". Behöver jag gräva ner det till frostfritt om jag inte ska ta bort det under vintern?
Behöver jag tömma det? Och isåfall hur skulle det gå till?
(andra får såklart med svara om de har någon bra ide)
O ja, det ser lite lustigt ut med höjden på poolen, men sketchup beter sig så inderligt om man har gjort djup om man sedan vill flytta den...

Housedad:
Jag vet att sandfilter och pump hör ihop, jag tänkte mer hur det är med kombinationen.
Primastar säljer ett paket som skall vara anpassat till pooler upp till 36m3, min pool blir 26m3.
Dock har jag läst att vattnet bör bytas 5 ggr/dygn med specen på pumpen klaras det av om "lyftet" är mindre än 6-7 m, vilket det kommer att vara. MEN jag räknade då på pumpen, inte pumpen med sandfilter, det står det inget om...Sandfiltret borde väll "ta en del kraft"?
Bara pump/filter -> pool kommer ju bara bli max en m. Sedan är det ju det här med solfångaren, se nedan.

Och sedan brukar det specas på vilken höjd en viss mängd kan pumpas, nu undrar jag, hur räknar man när man räknar hur mycket en solfångare "tar". En solfångare cirkulerar ju bara en del av vattnet. Och har man en solfångare på, säg, 4 meters höjd, då ska ju vattnet upp 4 meter men även ner 4 meter. Vattnet ner "drar" ju vattnet upp, det borde ju blir lika med noll och det borde inte spela någon roll på vilken höjd man sätter solfångaren? Eller är jag het fel ute???
(Såklart är det ju en tröghet i själva solfångaren, men vi bortser från den just i detta fall)

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #11 skrivet: juni 18, 2007, 00:06:50:50 »
Pem tåler en del frost men ville selv ha lagt den på ca 30 cm og blåst den med trykkluft så du får vekk det meste av vannet før vinteren.

Husk at når du beregner tiden pumpen skal gå så er det kapasiteten til sandfilter som bestemmer og ikke pumpens kapasitet.

Utloggad JimmyAndersson

SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2007, 10:57:23:23 »
Bidda:
Tackar!
Jag gräver den 30 cm, någon sa att man inte behöver tömma den om det är öppning i båda ändar, stämmer verkligen det?

Jag har tittat på dina poolbilder o bygge, vilket super bygge!  O0
Ligger lite över min abitionsnivå just nu.  :)

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #13 skrivet: juni 18, 2007, 13:48:17:17 »
Takker
Som sagt så kan nok PEM tåle frost men selv har jeg lagt røra med fall så den tømmer seg selv.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #14 skrivet: juni 18, 2007, 18:30:34:34 »
Hej,

Är ingen expert.....

I mitt fall så ger pumpen 16 M3 per timme, filter (om jag minns rätt) 14-18 M3 per timme. Poolen rymmer ca 55 M3 och jag brukar köra pumpen ca 12 timmar.
12 * 16 / 55 = ca 3,5. Detta funkar för det mesta, ibland vid hård belastning (mycket bad) kör man pumpen lite mer.

Hur en solfångare påverkar det hela vet jag inte, du har en poäng med hävertverkan på nedvägen men trots allt skall flödet igenom en massa "smala" kanaler i
själva solpanelen detta ger säkert motstånd. Det är nog bara att prova sig fram, snacka med leverantören och hör vad de tror. Det viktiga tror jag är att veta vad som är
normaltrycket när sanden är ren. Sen kommer trycket på manometern i sandfiltret att öka när du kopplar in solpanelerna. Det innebär att du får en ny normalnivå, den bör ju ligga i den gröna delen av skalan. Sen märker man när trycket höjs och det är dags för backspolning.

Visst tar sandfiltret en del "kraft" men det skall väl vara med i beräkningen när man rekomenderar en kombination av filter och pump. Vet inte om jag har fel men det borde ju vara så att man får pumpens flöde genom filtret när mottrycket ligger i gröna området.

Hoppas det hjälper, jag fick tänka till i alla fall :)

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad JimmyAndersson

SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #15 skrivet: juni 19, 2007, 13:07:53:53 »
Tack alla!

Och Housedad:
du verkar ha regäla doningar! 14-18 m3/h verkar bra krut, men om det räcker med att byta vattnet ca 3.5 ggr för dig borde det räcka med samma för mig.
Den pump/filter jag tittat på har ingen spec just på sidan med "nollnivå" men vid 5 metsers pumphöjd ska den ge 7.5 m3/h och med tanke på at min pool blir 26 m3 så borde det ju räcka. Du kör ju bara 12h och jag då kanske får köra 14h.

Förresten, hur gör ni alla med på och avstängning av pumpen? Timer?
och fungerar det att bara bryta strömmen när man vill o sedan starta utan behöva göra något extra?
Pool o pump står ju en bit ifrån varandra o jag tänke ha en brytare några meter från poolen...


Utloggad JimmyAndersson

SV: Mitt projekt - åsikter?
« Svar #16 skrivet: juni 19, 2007, 13:18:44:44 »
Tar mig friheten till my post då det är ett nytt ämne...

Tänkte på det här med underarbetet. Jag har ganska lerig mark så jag tror att viss dränering skulle vara bra. Har läst runt lite och det finns en del som leder bort sitt vatten genom dräningsrör.
Behövs det mer än bara, säg, 1dm singel i botten? Vattnet rinnger ju ner i singel och visst kan det ta ett tag innan det rinner genom leran men det är ju 1 dm under poolen och nivån hinner säkert inte upp till poolbotten. Saken är att det kan bli jobbigt att få hän ett rör någonstans...

Jag tänkte följa Fias råd med "fiberduk-singel-fiberduk-isolering-stenmjöl-någon typ av mjuk matta".
Den mjuka mattan ska gå en bit utanför själva poolen/linern, samlas det inte då vatten på den?
Just i kanten på boolen menar jag. Kanske man ska tejpa en "tratt" av byggplast runt poolen så att "stänkvatten" och regnvatten leds ut från poolen och ner i dräneringen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan