VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Badsommaren 2012  (läst 3165 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
Badsommaren 2012
« skrivet: augusti 10, 2012, 08:43:12:12 »
Nå vad tycker ni, jag håller tummarna för att det ska bli lite bättre väder nu i Augusti, sena mörka kvällar och bad. Fram till nu tycker jag däremot att sommaren har så att säga varit SKIT! Det har här i Linköping mest blåst och regnat och då har vi ändå 32 grader i poolen men man fryser ihjäl när man går upp ur poolen.

Hur har ni andra haft det, badat mer eller mindre denna sommar pga vädret???
Det blev en pool sommaren 2011

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Badsommaren 2012
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2012, 08:57:01:01 »
Har blivit mkt mindre denna sommaren, funderar nästan på att stänga den tidigt och börja renoveringen redan nu.....

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad thesmurfen

SV: Badsommaren 2012
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2012, 09:00:19:19 »
Ja inte har det varit en bra sommar direkt...men poolen har använts varje dag trots det! Vi har ju frusit sönder när vi kommit upp vissa dagar men i poolen är det ständiga 30grader så där är det iaf skönt.

Hoppas innerligt på att nästa sommar blir bättre iaf!
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Badsommaren 2012
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2012, 10:06:45:45 »
Mer då vi har tak i år och kör uppvärmningen till 29 grader i år. Hade ingen täckning alls förra året, så att hålla hög temp i poolen skulle bara vara att elda för kråkorna.

Men håller med, det är inte många gånger man känt att "Fy sjutton vad det är varmt, nu badar vi". Visst har det hänt, men det är nog så att man kan räkna det på ena handens fingrar. Något överdrivet, men inte mycket. I söndags var det så när jag grävde för röret till vattentunnan, då var jag "tvungen" att ta ett dopp när jag hade grävt allt.

Höll på att glömma, många bad har det blivit under tak, jag är glad över att vi har tak och inte vanlig pooltäckning. Har tagit många snabbdopp på kvällen, under taket är det väldigt varmt så man inte fryser. Kan till och med köra med gummisnodden, den går in under. Dessutom har det blivit en del bad när det är ruskväder.

Om jag någon gång flyttar och bygger ny pool och har stor tomt kommer jag att bygga så att man kan både sitta och stå under taket. En del tycker att taken är fula, jag ser det som att det kommer att bli ett uterum som man kan ta bort vid bra väder.
« Senast ändrad: augusti 10, 2012, 10:31:47:47 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Badsommaren 2012
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2012, 16:43:02:02 »
jag blir mer och mer sugen på tak till poolen, tror tyvärr inte det kommer gå igenom här hemma :D
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Erica

SV: Badsommaren 2012
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2012, 17:19:56:56 »
Ja en sådan här sommar så är vi glada att vi ändrade våra första poolplaner för detta huset från en större pool i trädgården till en lite mindre inomhus... vi har ju kunnat bada som vanligt oberoende av sommaren (vart den nu tog vägen..  :(   )

Utloggad TommyC

SV: Badsommaren 2012
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2012, 11:27:46:46 »
2012 var den kallaste sommaren av de fem senaste som jag har loggade.

Medeltemperaturen i juli för åren 2008 till 2012 hos oss var:
19.7 19.2 22.4 20.3 18.8 C

I år var klart sämst v b temperaturen. Dessutom har det inte varit en enda dag som har varit riktigt solig från morgon till kväll. Dock har det inte regnat så farligt mycket och ofta har det varit soligt kanske halva dagen.

Utan pooltaket hade det nog inte blivit mycket badat. Det känns lite som att pooltaket räddade sommaren. Vi har ofta badat under taket samtidigt som regnet öst ner. Det är ganska mysigt att bada på natten i poollampans sken med ösregn och kallt ute men 27 grader i vattnet och varmt i luften under taket.

Den optimala poollösningen i det här landet tror jag är en inomhuspool med en stora glasskjutdörrar mot sydväst så att man kan öppna en hel vägg vid riktigt bra väder (det blir väl typ 2 gånger per år).
« Senast ändrad: augusti 11, 2012, 13:04:12:12 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Badsommaren 2012
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2012, 13:02:17:17 »
(det blir väl typ 2 gånger per år).
O0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan