VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stroppat poolskydd  (läst 1884 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad tobyaxelsson

Stroppat poolskydd
« skrivet: mars 27, 2024, 08:34:17:17 »
Vi köpte hus med pool i höstas.
Poolen är en nedgrävd J&F Fritid 7,6x4,5m med trall runt.
Tidigare ägaren har haft ett soltäcke men det behövs bytas ut då det ramlar isär nu.
Vi har två småbarn och bor i ett villaområde med mycket barn så vi vill använda oss av något mer säkert poolskydd.
Även om vi har staket runt poolen så är vi rädda att olyckan kan vara framme ändå så vi vill försöka minimera riskerna.
Det är relativt liten yta runt poolen så även om vi skulle ha råd med pooltak (vilket vi inte har) så tror jag inte vi får plats med det.
Jag har undersökt lite och tänker att ett stroppat skydd skulle kunna vara en bra lösning för oss, både vad gäller säkerhet samt budget:

https://plastman.se/poolskydd/stroppade-skydd/till-jf-fritid/poolskydd-till-jf-avlang/

Vad har folk här för erfarenheter av detta typ av skydd?





Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stroppat poolskydd
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2024, 08:08:56:56 »
För 15 år sedan var den där typen av pooltäckningar det allra vanligaste, så det är väl beprövat.
Vi har kört med liknande, både transparent och den helt täta typen.
Den transparenta sparade typ 30% energi för oss jämfört med de helt täta.
De trasparenta har (hade i vart fall för oss) rätt mycket sämre livslängd, kanske 7 år eller nåt sånt innan den blev skör.
De där täta tror jag håller minst det dubbla, tror aldrig jag sett någon som bytt för att solen kökar upp den plasten. (Brukar vara samma som används till lastbilskapell.

Fördelar:
Billigt, säkert, och relativt hållbart.
Den transparenta poolduken fungerar delvis som en solfångare och sparar energi för uppvärmningen.

Nackdelar:
Man behöver vara två för att avtäcka och täcka poolen.
Utan Regnkudden som kommer allt pollen och annan finkornig smuts ned i poolen.

Nu vet jag itne vad plastman använder för plast, men den vi köpte senast på "Pite Plast" var samma typ av duk som används på barnens åkmadresser för snön, och för lastbilskapell, det var en rätt frän doft av plast från den som jag tyckte satte sig även i vattnet.
Ett av våra barn fick utslag på kroppen när hen badade OVANPÅ presenningen med en kompis, det var väl själva väckarklockan för oss, jag gissar att det blev mer koncentrerad plast i vattnet när de bara hade lite vatten ovanpå duken.

Den första vi köpte när vi bygge poolen 2001 var av den transparenta typen, mycket kan ju ha hänt med materialen sedan dess, men jag har inget minne av att vi hade samma typ av plastdoft från den.
Du kan juu höra med dem om den är testad för att vara säker, typ "Livsmedelsgodkänd" eller nåt liknande.
Kändes inte helt hälsomässigt optimalt, så efter något är sålde vi den till en bekant som vi informerade om doften och våra farhågor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad tobyaxelsson

SV: Stroppat poolskydd
« Svar #2 skrivet: april 08, 2024, 11:38:51:51 »
Tack för svar och info.

Jag har varit i kontakt med Plastman angående materialet i skyddet och även om de säger att det inte är livsmedelgodkänt så följer det ändå andra riktlinjer och krav.
De hävdar då iallafall att materialet inte ska leda till några besvär.
Så det lutar nog att vi beställer ett och installerar det.

En dum fråga kanske men du nämner under nackdelar att man behöver vara två för avtäckning och täckning.
Kan du förklara lite mer varför?
Är det för att det är tungt och sjunker ner i vattnet?

De tidigare ägarna hade som sagt ett pooltäcke.
Jag har tänkt att försöka använda vevstativet från det som hjälpmedel för att rulla upp poolskyddet.
Är det en dum ide?



Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stroppat poolskydd
« Svar #3 skrivet: april 09, 2024, 07:49:47:47 »
Kanske kan gå använda rullen för det, men de flesta pooltäckningar som använder rulle/vev har även aluminiumlister på sidan som presenningen sitter i. (Fastsvetsad list i kanten, som på ett förtält till husvagnen.
Jag skulle gissa att den kommer vika sig dubbel på sidan, men det går ju prova.
Det går ju väldigt fort att dra av pooltäckningen om man är två, mycket enklare än att veva av den.
Att dra över den själv igen efter bad lär innebära att den åker ned i vattnet, du får vatten på poolduken, och den blir jättetung att arbeta med.
Men du får väl testa dig fram.
Jag känner ingen som har tagit av/på en pooltäckning med stroppar på egen hand om det inte varit absolut nödvändigt.
Omöjligt är det förstås inte, men jobbigare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag