CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Test av Science Water Treatment  (läst 15397 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Test av Science Water Treatment
« skrivet: februari 27, 2013, 06:20:50:50 »
Först lite info om det lilla jag själv fått fram om  medlet:
Innehåller:Vatten, Biguanid, Alkyldimetylbensylammoniumklorid, Katjonpolymer

Vatten = vatten
Biguanid = PHMB = Baquasil? Har använts i pooler under varumärket Baquasil i rätt många år, jag själv körde vår pool med detta i tre år helt utan problem, sen slutade preparatet säljas i Piteå (Blev svårt att få tag i i alla fall) så jag gick tillbaks till klor.
Alkyldimetylbensylammoniumklorid Ett sårtvättmedel för desinfektion av småsår är vad jag hittar när jag gör en sökning på detta.
Katjonpolymer Ett flockningsmedel, gör att svävande smutspartiklar klumpar ihop sig och lättare fastnar i filtret.

Ser inget hinder för att detta skall kunna fungera i ett SPA, då det bevisligen fungerar i Pooler, dock finns ju en skillnad i temperatur, och chockbehandling av vattnet.

Frågan jag ställer mig är vad som gör att Pooler behöver 2-3 olika preparat för att fungera (Bland annat "chock" med väteperoxid), men Science Water Treatment bara  är en enda produkt?
Med tanke på att temperaturen är högre, mängden smuts/bakterier/virus efter bad blir avsevärt mycket högre i ett SPA än i en pool (mindre mängd vatten/badande) så borde behovet av "chockbehandling" efter bad vara större i ett SPA än i en Pool, men ändå påstås det att man inte behöver chocka...

Då Ph alltid behöver kontrolleras och justeras så kommer man inte från detta även om man använder PHMB, men min erfarenhet är ändå att Ph varierar mindre när man använder detta än när man använder Klor.

Nu har jag beställt en liter av detta medel, för att testa detsamma.
Har ju gjort liknande tidigare när det kommer nya produkter som intresserar mig och/eller andra i forumet.
Extra intressant är ju att det verkar vara en Svensk produkt, hoppas att det håller vad som lovas.

Kommer att rapportera här om allt som har med beställning, leverans, och användande att göra.

På tillverkarens hemsida finns en länk till webbshopen, och där står att det finns en rabatt på 100 kr/flaska under jan/feb -13
Den rabatt som utlovas till alla kunder under januari och februari inte verkar gå igenom i kassan, fick omgående en faktura från Klarna på det fulla beloppet, utan rabatt.
"Klarna" ville ha mitt mobilnummer för att betalningen skulle gå igenom, vet inte varför, men fakturan kom i alla fall via e-post minuten senare.
Har kontaktat kundtjänst via deras formulär, så vi får väl se om jag får en uppdaterad faktura på mailen under dagen.  <dontkn>
« Senast ändrad: februari 27, 2013, 09:53:18:18 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2013, 09:37:55:55 »
Fakturan ordnad redan, och betald.  O0
Kommer väl att byta vatten nästa gång det blir plusgrader ute.
Igår hade vi över 10 grader varmt i Piteå, men det ser ut att bli kallare redan på fredag, och troligen blir det väl då min flaska kommer.

Hoppas detta funkar bra för mig, vi använder inte vårt SPA så ofta, typ i snitt kanske 1 gång/vecka som mest - detta medför att underhållet ibland blir lite lidande, det kan ta 5 dar eller mer mellan gångerna jag tittar till vattenkvaliten, och det händer några gånger/år att vi får grumligt vatten...
Dessutom har jag haft problem med svartmögel när pH blivit för lågt, typ 3-4 gånger senaste året, hoppas att pH är mer stabilt när man kör med detta preparat.

Tyvärr tar ju denna typ av tester lite tid, jag räknar med att ha bra erfarenhet av detta medel först när flaskan är slut, om sisådär 5 månader (Vårt SPA är större än de 1500 liter de räknar med i sin reklam).
Jag kommer dock löpande att rapportera.
« Senast ändrad: februari 27, 2013, 09:44:54:54 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2013, 16:38:27:27 »
Ja det skall ju bli intressant att se vad du kommer fram till. men det blir ju en del jobb om du skall göra ett korrekt vetenskapligt test. Du behöver ju då både före och efter bytet ta prover och logga dina värden: pH, bakteriehalt, grumlighet/ vattenkvalitet, vilka ytterligare kemikalier som fått användas och hur mycket och givetvis badfrekvens, huruvida alla duschar före badet eller inte o.s.v.  Då kan man ju se om medlet håller vad det lovar. Det tråkiga är ju att en av parametrarna, bakteriehalt, är dyrbar att mäta. Men åtminstone då och då behövde man ju ha ett värde på detta om man skall veta om badvattnet är tjänligt med denna metod.

Vad har du använt hittills ? Eftersom du tydligen haft problem med för lågt pH så måste det ju finnas en orsak till detta. Om man som vi använder flytande klor / natriumhypoklorit så stiger ju pH per automatik och man måste driva ned det emellanåt. Men automatiksystemet sköter ju detta genom att pumpa in lite saltsyra vid behov. Vi har skött våra tidigare pooler med manuell pH-justering men aldrig upplevt några större problem med detta. Man får sätta till kemikalier och man får mäta, men några våldsamma pH-svängningar brukar det inte bli.

Jo för ett bra test behöver du flera månader, helst med rejäl användning av spat. Att testa på ett spa som knappast används blir ju lite missvisande.

Lotli

  • Gäst
Lotli
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2013, 18:30:59:59 »
Jag har haft detta medel till mitt spa i ca 3 månader. Jag har kollat av ph nån gång per vecka, annars bara Science Water Treatment. För mig har det funkat bra, men har inte gjort ngr vattentester, utan mer gått på att vattnet har "känts" fräscht och varit klart. När medlet hällts i har det skummat lite närmsta timmen men det har sedan försvunnit. Är nybliven spabadsägare och har inget annat att jämföra med. Tycker det är bra att slippa klor och det enkelt att använda.

Utloggad wedberg

SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #4 skrivet: februari 27, 2013, 21:36:30:30 »
När du byter vatten, fixar du då till alkanitet, och ph justerar vattnet först?
 

Utloggad Lotli

SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #5 skrivet: februari 27, 2013, 22:44:40:40 »
Jag har inte gjort något vattenbyte än, väntar på lite varmare väder. När jag startade upp badet första gången kollade jag av ph och alkalinitet och justerade innan Science Water Treatment. Nu kollar jag av ph ca 1 gg per vecka. Har någon gång haft lite högt ph men då använt ph minus. Jag har extra uppsättning av filter som jag skiftar varje vecka. Vi har badat 2-3 ggr i veckan under vintern men som jag skrev tidigare har jag ju inte lämnat in vatten för mer avancerade tester utan tyckt att allt sett och känts bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2013, 08:57:26:26 »
Ja det skall ju bli intressant att se vad du kommer fram till. men det blir ju en del jobb om du skall göra ett korrekt vetenskapligt test. Du behöver ju då både före och efter bytet ta prover och logga dina värden: pH, bakteriehalt, grumlighet/ vattenkvalitet, vilka ytterligare kemikalier som fått användas och hur mycket och givetvis badfrekvens, huruvida alla duschar före badet eller inte o.s.v.  Då kan man ju se om medlet håller vad det lovar. Det tråkiga är ju att en av parametrarna, bakteriehalt, är dyrbar att mäta. Men åtminstone då och då behövde man ju ha ett värde på detta om man skall veta om badvattnet är tjänligt med denna metod.

Vad har du använt hittills ? Eftersom du tydligen haft problem med för lågt pH så måste det ju finnas en orsak till detta. Om man som vi använder flytande klor / natriumhypoklorit så stiger ju pH per automatik och man måste driva ned det emellanåt. Men automatiksystemet sköter ju detta genom att pumpa in lite saltsyra vid behov. Vi har skött våra tidigare pooler med manuell pH-justering men aldrig upplevt några större problem med detta. Man får sätta till kemikalier och man får mäta, men några våldsamma pH-svängningar brukar det inte bli.

Jo för ett bra test behöver du flera månader, helst med rejäl användning av spat. Att testa på ett spa som knappast används blir ju lite missvisande.

Jag kommer inte att göra några vetenskapliga tester, eller ändra vårt sätt att använda SPA-badet, i mina ögon är det bästa sättet att jämföra, låt vara på ett oventenskapligt sätt.
Om jag skulle skött mitt SPA "Vetenskapligt" hade jag aldrig haft några problem med klor heller, och det jag är ute efter är ju att hitta ett medel som trots mina tillkortakommanden är mer förlåtande än vad klor är.
Jag kör idag med Klorifix, klorgranulat som jag doserar efter bad, ca 1 till 2 matskedar, och sedan 2 gånger/vecka, ca 1 matsked.
SPAT rymmer ca 1800 liter vatten och vi har 39 grader varmt.
« Senast ändrad: mars 01, 2013, 06:19:04:04 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Tjalle

SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #7 skrivet: februari 28, 2013, 14:52:38:38 »
Jag använder biguanide (Baquacil/Nicosil)+Baquashock/Nicotop+ "antialg" till poolen med bra resultat, men vågar inte ha det till spabadet pga "grisiga" gäster ;).

Till spabadet "grundar" jag med klortabletter, men inför bad: 1 st Sun Wac 9 per person.
Efterbehandlar med klortabletter.

Det ger behagligt bad och "stensäkert" inga bakterier. Om mätbart klor, medför inga bakterier överlever.

Utloggad wedberg

SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #8 skrivet: mars 01, 2013, 16:07:25:25 »
Hej alla glada!

Ställde lite frågor, och idag fick jag svar.

Hej!
Har några frågor angående
SCIENCE WATER TREATMENT ­ SPA:

Innan man doserar i SCIENCE WATER TREATMENT ska man då ha justerat in alkanitet och i så fall inom vilka gränser ska man ha?
Svar: Oftast känner man till om man bor på ett ställe där antingen det kommunala vattnet är extra hårt eller om man har egen brunn, då är det bra att justera Alkaniteten inom de gränsvärden som rekommenderas.

Ska man justera in Ph innan man doserar in SCIENCE WATER TREATMENT och i så fall inom vilka gränser?
Svar: PH skall man alltid justera oavsett vilken kemi du än använder, rekommenderat PH ligger på mellan 7.2-7.6. Vissa kommuner kör ut PH som ligger på 8.0 och även över detta värde för att spara sina rörsystem, så svaret på din fråga är ja, gör det med jämna mellanrum. Science Water Treatment (SWT) är i sig inte PH justerande.

Hur mycket SCIENCE WATER TREATMENT doseras i för 1000 liter SPA vatten?
Svar: Tycker att du skall använda 50-60ml, så använder man vår doseringsflaska skall man hälla i tre "vändningar" två gånger i månaden.

Behöver man någon slags mätutrustning för att säkerställa att man har
rätt mängd doserad?
Svar: Det finns teststickor som mäter SWT, PH, TA och TAC vilket innebär att du kan kolla värdet av SWT, PH men även Total Alkanitet och Total hårdhet.

Edit: Har raderat sånt som kan tolkas som reklam. /Admin
« Senast ändrad: mars 01, 2013, 18:42:05:05 av Rickard »

Utloggad Erica

SV: Test av Science Water Treatment
« Svar #9 skrivet: mars 03, 2013, 15:33:13:13 »
Jag kommer inte att göra några vetenskapliga tester, eller ändra vårt sätt att använda SPA-badet, i mina ögon är det bästa sättet att jämföra, låt vara på ett oventenskapligt sätt.
Om jag skulle skött mitt SPA "Vetenskapligt" hade jag aldrig haft några problem med klor heller, och det jag är ute efter är ju att hitta ett medel som trots mina tillkortakommanden är mer förlåtande än vad klor är.
Jag kör idag med Klorifix, klorgranulat som jag doserar efter bad, ca 1 till 2 matskedar, och sedan 2 gånger/vecka, ca 1 matsked.
SPAT rymmer ca 1800 liter vatten och vi har 39 grader varmt.

Nej det så klart att testa något vetenskapligt kräver både arbete och rätt utrustning. Det besvärliga är väl att få fram ingångsvärden. Bakteriehalt går ju inte att mäta på ett enkelt sätt och jag har aldrig hört talas om någon automatik som mäter desificeringsmedelshalt i system med Baquacil. Finns det sådana mätsonder över huvud taget ? I ett klorsystem så är det ju lätt att mäta halterna och reistrera detta om man har mätsonder i systemet.

Det är ju lite knepigt att veta om man nått målet om man inte har några referensvärden. Ett spa kan ju gå ordentligt snett kemiskt på ett annat sätt än en pool ( typ snabb baktieriell tillväxt, hudproblem för badande o.s.v.) med tanke på den höga temperaturen och den ganska lilla vattenvolymen.

Vad det gäller reklam så brukar aldrig reklam a la TV-shop som Rickard jämförde med vara ett gott tecken. Inte heller att tala om "nytt revolutionerande medel" och liknande. Att öppet redovisa vad det är man säljer och vad det kan förväntas ge för resultat, liksom eventuella biverkningar/problem/nackdelar, ger ett helt annat förtroende.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag