VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?  (läst 3002 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad liosa

Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« skrivet: augusti 25, 2020, 11:02:33:33 »
Vi köpte ett hus med äldre (1967), men enligt föra detta ägare fungerade pool, som hon enligt henne bytt vatten på förra året samt köpte nytt pump. Vi frågade om lineren var tråsigt men enligt henne behövdes det bara ett nytt sommartäck. Vi viste att det förmodligen behövdes en del renovering och tänkte ta det nästa våren. När vi nu öppnade poolet (vinterskydd var på) upptäckte vi dock att den var helt töm... inte ett dropp... Poolen ska vara av glasfiber, så jag kan tänka mig att poolen är nu helt sönder. Vi funderar nu om vi ska bli av med poolen helt och hållet, eller om det ff är möjligt att renovera den nästa år, och hur vi ska göra med v.d ägaren som förmodligen har ljugit om detta. (just nu är pengorna dock helt slut). Vi vet inget om pooler och har verkligen noll koll här...så behöver förmodligen någon 'poolgubbe' att komma hit och kolla över den.

Jag undrar om någon här utrifrån bilderna kan uppskatta hur illa det är, eller om vi snarast måste se till att stötta poolens sidorna eller om det redan är för sent... Och hur vi kan kolla själv/om vi redan skulle kunna se som det ser ut nu om glassfiberns utkant har gått sönder. Kan vi till ex. ta bort linern själv utan att göra ännu mer skada?

« Senast ändrad: augusti 25, 2020, 11:16:41:41 av liosa »

Poolgiganten

Utloggad 62ragtop

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2020, 14:26:28:28 »
Nu är jag inte expert på "liners" eller "liner-pooler", så det kanske kommer andra som kan ge mer handfasta råd.

Men, det lilla jag vet och skulle uppskatta så känns det onekligen som att den där linern har gjort sitt. Dels verkar det finnas tydliga skador (hål och revor), sen är det lite svårt att se var exakt de sitter, förvisso Dessutom så verkar den även vara rejält (!) "skrynklig" - både på vissa väggar och på vissa ställen av botten. För mig så känns det tveksamt till att denna pool var i bruk förra året/säsongen. Men vem vet. Tror man burkar prata om ca 10-15 års livslängd på en liner, sedan är det väl som alltid +/- X år beroende på vattenkvalitet och hur den utsätts för sol, och väder och vind...

Glasfiber tror jag inte att ni har, någonstans i poolen, såvida ni har har någon trappa eller så (men det är svårt att säga utifrån några bilder).

Frågan ni bör ställa er, och börja kontrollera är vilken slags stomme ni har (vad sitter bakom linern?). En okvalificerad gissning är antingen; trä (tryckt trä, någon variant av plywood) eller någon form av murad variant (block). Så ska ni fundera på någon form av renovering så skulle mitt första jobb vara att kontrollera stommen och dess beskaffenhet (vet ni hur gammal poolen är?), därefter kontrollera själva installationen (rör, slangar, pumpar, el). För att få ett hum om vad göra? vad kosta? värt eller "ovärt"?

Hur gick själva husköpet till? Privat vs. privat? Mäklare? Har f d ägare gjort vissa utfästelser (fungerande?) kring själva poolen så finns kanske möjlighet att få till något prisavdrag på husköpet... Men då får ni nog vända er till någon form av konsumentvägledning eller jurist. Fel vi bostadköp kan vara knepiga historier och det ligger en stor del även på köparen (undersökningsplikt)...

Att ta ut någon "pool-gubbe" kan även det vara en vettig sak att göra, för att få en bedömning på plats.

Trist!

Utloggad 25° i vattnet

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2020, 11:52:41:41 »
Linern är helt slut så ta och skär ner den och besiktiga stommen och konstatera vad det är för material/konstruktion
efter detta kan ni ta beslut om vad som ska göras

Utloggad liosa

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2020, 12:00:57:57 »
Tack för eran kommentar!

Dum fråga kanske men kan vi helt enkelt stå på botten i poolen när den är så töm? (vi har verkligen ingen aning) Jag har för mig att ägaren så att poolen var gjort av glasfiber bakom linern, men då är det inte det? Vi ska se om vi kan dra bort en del av linern ikväll!

Vi har själv också svårt att tro att den var igång förra året, så vi får nog se om lyckas får någon prisavdrag. Vi har frågat en hel del kring poolen, bokstavligt om linern inte var tråsigt... så jag hoppas att det räknas som undersökningsplikt. Samtidigt visste vi att poolen var i äldre skick, men ändå utgick vi utifrån det ägaren (och mäklaren) berättade.
« Senast ändrad: augusti 26, 2020, 12:14:24:24 av liosa »

Utloggad 62ragtop

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2020, 14:53:18:18 »
Håller med "25gr i vattnet".

MEN jag skulle först ta en massa bilder innan ni börjar riva och slita i prylarna. Dra bort "sommartäcket" helt (som verkar löpa på någon slags list), ta fler översiktsbilder som visar "hela" poolen, bilder på botten (den massivt veckade linern), ta bilder på väggarna, främst de som har mycket veck. Den bild ni har som verkar visa en pool-lampa fast där linern ser ut att ha helt "kollapsat" etc. Sedan mer detaljbilder på de faktiska hålen och revorna (som ovan). Spara dessa bilder.

Har köpet mäklats via en firma så skulle jag börja min diskussion där. Även vad som eventuellt stått i objektsbeskrivningen (dvs, hur har man framställt poolen i "annonsen"). Denna pool kan enligt mig inte beskrivas som något annat än ett rent renoveringsobjekt och dess funktionalitet kan starkt ifrågasättas (sen kanske säljaren har köpt en ny pump förvisso men ändå...).

Botten är nog det minsta ni behöver oroa er över i detta läget. Oavsett om det är vatten eller ej i poolen så ska man alltid kunna stå på botten av en pool (hållbarhetsmässigt). Det som är mer oroväckande är väggarna (stommen) och "allt annat".

Nu framgår inte måtten, men för att ge er lite hum, en liner av mått 4*8m ligger kring 20-30tusen (give or take), om ni vill ta en diskussion med mäklare och säljare...

Hoppas att det ordnar sig till det bästa!

Utloggad liosa

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2020, 18:45:49:49 »
Vi öppnade helt nu och har verkligen svårt att tro att den har varit igång förra året. Tog massor bilder och sedan rev vi öppen linern, det verkar vara trä (plywood förmodligen) bakom, bifogar bilder. Den var annonserad inklusiv pool, och mäklaren var med när vi pratade om poolen tillsamanns med ägaren. De har jag redan kontaktad och de föreslår att jag mejlar ägaren med en cc till de, där jag skriver exakt vad som är fel, och hur mycket det kommer att kosta. De hävdar dock att förra detta ägaren kanske inte har den kunskapen för att förmedla rätt information...vilket låter som bullshit i mina öran. Jag kan ingenting om pooler men det är ganska lätt att se att den här är inte i användbar skick.  Poolen är ungefär 8x4 (lite större) Så jag hade redan sett att en ny linern kostar rund 30k. Plywood (eller vad det nu är för trädstomme) verkar vara okay (eller i allafall inte helt rutten men den är blött, så den behöver kanske också ersättning.
« Senast ändrad: augusti 26, 2020, 18:51:01:01 av liosa »

Utloggad MathiasS

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2020, 19:00:44:44 »
Jag hoppas du har dokumenterat skicket på linern innan du skär sönder den.

Har säljaren gjort en utfästelse att poolen fungerar och att linern är hel har du ju en möjlighet att begära prisavdrag för den uppgiften. Dock har du ju en egen undersökningsplikt också, inget av det du sett nu är ju speciellt dolt så om säljaren inte lägger sig platt är kanske inte utgången självklar. Du verkar ha en djupdel i poolen också och då vet jag inte säkert att det går med en fabrikstillverkad liner.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad liosa

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2020, 19:18:27:27 »
Jag börjar helt plötsligt undra om det finns någon fara för huset (med källaren) om poolet kollapsar...den är ganska nära...typ två meters bort från huskanten...funderar om vi inte snarast ska fylla den met jord istället och bli av med hela skiten...

Ja, vi borde ha undersökt det, vi tog ägerens ord för givet att allt förutom sömmertäcket var fungerade (men i äldre skick), och tänkte att vi genom att fråga hade uppnått undersökningsplikt. Poolen själv var låst och + takplattor på när vi kollade.

Utloggad MathiasS

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2020, 20:07:12:12 »
Nej det är väl synd att förstöra poolen om ni vill ha pool.

Jag kan inte se några omedelbara problem med att poolen ligger nära huset. Dels verkar den ju inte falla ihop, dels faller inte huset ihop bara för att poolen gör det.

Har säljaren gjort tydliga utfästelser om skicket på poolen borde ni komma rätt långt med det. Ett avdrag på säg 50kkr borde ta er rätt nära en badbar pool, förutsatt att det bara är linern som är slut.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad liosa

SV: Går det att rädda ett tömt pool från 1967?
« Svar #9 skrivet: augusti 26, 2020, 21:07:29:29 »
Lite kul med pool är det absolut, framförtallt där vi har två små barn. Det kostar dock en hel del, och om vi nu inte får något tillbaka från fd ägaren så är det förutom linern också åtminstone ny täck vi behöver. Dessutom är ju alla ledningar också gammal, ock om vi ändå byter linern så borde vi kanske se till att plywoodskivorna bakom också byts, eller tillägga någon form av isolering där. Då har vi inte ens pratat om värme och underhåll som det krävs än,  och då blir allt så pass dyrt, och kräver så mycket tid att jag inte är helt säker om vi ens vill/kan göra allt detta  ???

Skönt att det förmodligen inte blir någon problem för huset, min man tänkte jag blev galen där  ;) Jag har mejlat olika poolföretag men inte fått någon svar än. Ska ringa runt lite imorgon och se om jag kan få någon komma hit och kolla läget.  Tack för hjälpen! 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan