VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggprojekt pool 1.0  (läst 16330 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #20 skrivet: augusti 23, 2018, 22:31:25:25 »
Jag kommer återfylla hela vägen upp och platt lägga, om jag nu kommer ha en leca mur, så med en kontrefor på mitten av långsidorna och redigt med armering skall det inte vara något problem, dessutom så är det inte tänkt att det skall vara tömt på vinten.  :)

Tänker du inte fel med kontreforen? Den sitter ju rimligtvis på utsidan av poolen och det blir då drag i den och inte tryck. Leca och murbruk är erkänt kasst på drag men betydligt bättre på tryck.

Sen så antar jag att du sänker nivån ner till inlopp eller lampor i samband med vinter eller du kanske får nåt problem med läckage eller nån genomföring eller nåt liknande som gör att du ändå tömmer poolen.

Men jag kanske bara är nojig. Grannens putsade lecamur som var ca 1,5 meter hög och återfylld på ena sidan till 1-1,2m gav sig riktigt ordentligt i vintras.

Poolgiganten

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #21 skrivet: augusti 23, 2018, 23:45:01:01 »
Ja jo det skulle ju kännas lite konstigt att ha den på insidan av poolen.  ;D
Tråkigt för din granne! men det borde hålla, vet du hur din grannes pool är murad? då menar jag tjocklek på lecablocken, hur mycket armering och vad för dimension på dem?

Leca själva rekommenderar poolbyggen, citat från leca:
"Leca Blocket egenskaper är utmärkta att använda till poolkonstruktioner. En murad konstruktion av Leca Block klarar av motfyllning under mark och lämpar sig även mycket bra ovan mark. Blocken är inte känsliga
för fukt och frost och har hög värmelagringskapacitet vilket minskar temperatursvängningar på vattnet över
dygnet. Hålen i Leca Blocken kan användas för dragning av poolspecifika installationer i väggarna, som belysning och filtreringsslangar."

Men det förutsätter ju såklart att dom är uppbyggda på rätt sätt.

Skulle det bli så att jag använder leca blocket så skulle jag troligen gjuta en "betongbalk" med dubbelarmering i som översta lager för att stärka upp det lite ytterligare.  :)

Men som sagt det är bra med alla synvinklar som jag kan få, så man inte går på någon jätte miss. :)

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #22 skrivet: augusti 24, 2018, 15:03:02:02 »
Har fått en kontakt via en kompis som säljer märket Fluidra / Astral, har någon bra/dålig erfarenhet av deras produkter, det vill säga värme pumpar, vattenpumpar, filter ja typ allt, tror jag kan få saker till ett bra pris där igenom.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #23 skrivet: augusti 24, 2018, 17:12:52:52 »
Jag har Astral pump och filter. Det har fungerat bra än så länge, har inga problem med dem. Pumpen är lite högljudd, men jag har inget att jämföra med. Vi har vår i en bod i andra änden av poolen, så egentligen är enda gångerna man hör den så är det när det är vindstilla.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #24 skrivet: augusti 24, 2018, 17:30:14:14 »
Vad bra att höra, angående ljudnivån så kommer den vara i en isolerad bod på andra sidan av poolen än där vi kommer sitta, så jag tror inte det kommer höras alls i mitt fall. :)


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #25 skrivet: augusti 24, 2018, 21:47:28:28 »
Min bod är oisolerad. Se till att ha ventilation, för pumpen har en hel del spillvärme.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #26 skrivet: augusti 24, 2018, 22:17:30:30 »
Japp, det kommer vara stort nog att gå in i, samt koll på värme på vinter och ev ventilation om så behövs under sommar.  O0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #27 skrivet: augusti 25, 2018, 09:23:07:07 »
Ja jo det skulle ju kännas lite konstigt att ha den på insidan av poolen.  ;D
Tråkigt för din granne! men det borde hålla, vet du hur din grannes pool är murad? då menar jag tjocklek på lecablocken, hur mycket armering och vad för dimension på dem?

Leca själva rekommenderar poolbyggen, citat från leca:
"Leca Blocket egenskaper är utmärkta att använda till poolkonstruktioner. En murad konstruktion av Leca Block klarar av motfyllning under mark och lämpar sig även mycket bra ovan mark. Blocken är inte känsliga
för fukt och frost och har hög värmelagringskapacitet vilket minskar temperatursvängningar på vattnet över
dygnet. Hålen i Leca Blocken kan användas för dragning av poolspecifika installationer i väggarna, som belysning och filtreringsslangar."

Men det förutsätter ju såklart att dom är uppbyggda på rätt sätt.

Skulle det bli så att jag använder leca blocket så skulle jag troligen gjuta en "betongbalk" med dubbelarmering i som översta lager för att stärka upp det lite ytterligare.  :)

Men som sagt det är bra med alla synvinklar som jag kan få, så man inte går på någon jätte miss. :)

Grannens leca är inte en pool utan en terasseringsmur som är återfylld på ens sidan, därför jag jämförde den med en tömd pool. Den är horisontal-armerad med dubbla 8mm standardjärn i varje skift och jag tror det är 190mm leca. Den har platon på insidan och återfyllningen som på flera ställen bara är runt 1m hög är till stor del lera.

Muren har spruckit i horisontella brukfogar och man ser hur dåligt den håller emot marktrycket. Jag antar att det beror på avsaknaden av vertikal armering.

Det kanske är en annan typ av leca till pool där man får i vertikal armering? Detta var helt vanlig leca med två spår för bi-metallarmering

Utloggad Gemawaan

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #28 skrivet: augusti 25, 2018, 10:26:57:57 »
Okej, utan att på något sätt vara expert på området så skulle jag tro att grannens mur är möjligen för klen alltså 19 cm kanske borde varit 25 cm sedan så tror jag att det skulle varit 10 eller 12 mm armering, men jag är ingen konstruktör. :D

Det finns flera typer av leca även med hål i men så vitt jag vet så är dom inte gjorda för att armera eller fylla med betong i utan man armerar vågrätt och murar på samma sätt. kanske att jag har fel men det så jag fattat det iallafall.  :)

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Byggprojekt pool 1.0
« Svar #29 skrivet: augusti 26, 2018, 12:07:16:16 »
Okej, utan att på något sätt vara expert på området så skulle jag tro att grannens mur är möjligen för klen alltså 19 cm kanske borde varit 25 cm sedan så tror jag att det skulle varit 10 eller 12 mm armering, men jag är ingen konstruktör. :D

Det finns flera typer av leca även med hål i men så vitt jag vet så är dom inte gjorda för att armera eller fylla med betong i utan man armerar vågrätt och murar på samma sätt. kanske att jag har fel men det så jag fattat det iallafall.  :)

Det är inte armeringen som är problemet. Det är avsaknaden av vertikal armering som är deras problem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan