Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?  (läst 23327 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #20 skrivet: november 18, 2013, 17:01:55:55 »
Kan så var, men det är ju precis det han gjort, tidigare låg alltihop på en fas, nu är det fördelat på alla tre faserna.
Jag kan inte se vad som går att missförstå när det gäller detta.  <dontkn>

Det här är inget att haka upp sig på tycker jag, men när man uttrycker sig så tvärsäkert som du gjorde så är det lätt att förledas tro att du har rätt, och att det INTE går fördela om mellan faserna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #21 skrivet: november 19, 2013, 19:58:57:57 »
" Det verkar ju rimligt och troligt att tillverkaren tänkt sig för så att det gick att oppla om till trefas utan att behöva misshandla/bygga om kretskortet eller liknande. Med 16 A säkringar och 1,5 mm2 motorkablar så är det ju OK. Men den ursprungliga kopplingen med 50 A säkring till skydd för samma kablar skriker Kina-koppling lång väg och skulle aldrig kunna godkännas här.

Samtidigt är det lite förvånande att man inte plintlägger för trefas som standard och sedan byglar ihop för enfas, då för sådana marknader där man får / vågar göra på det viset. Skulle vår nivå på säkerhet upprätthållas så skulle man ju i det fallet behöva individuella säkringar för de tre delgrupperna ändå, annars kvarstår ju att kablarna inte är skyddade mot felström."

Utloggad FlyHigh

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #22 skrivet: november 20, 2013, 12:28:02:02 »
Fast återigen, att det var förberett för tre-fas var ganska uppenbart.
Diskussionen gällde möjligheten att enbart flytta tex den ena jetpumpen från L1 till L2 utan att flytta allt som som låg på L1.

Om det går att fördela mellan de 3 förberedda faserna utan att göra ingrepp på kretskort osv vet vi egentligen inte då:
och dom hade inte kopplat alla pumpar på samma fas som tur var.

Såhär är det uppdelat:
L1 - Luftpump, cirk.pump och en jetpump
L2 - Belysning, högtalare, kontrollsystem och 2st jetpumpar
L3 - Värmaren


Tillverkaren hade alltså redan tagit hänsyn till fördelningen mellan faserna och problemet vi diskuterade fanns egentligen aldrig i verkligheten utan bara i den info som tillverkarne gav.

Om jag uttryckte mig tvärsäkert ber jag om ursäkt för det, jag tyckte jag slängde in ett par vad jag kan se, kan ha missat något, om jag inte sett fel osv, tror tom jag la in en brakslapp om 2 röda kablar jag inte kunde se vart de tog vägen och att de kunde påverka på något sätt. Jag skall försöka uttrycka mig mer tydligt i fortsättningen.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #23 skrivet: november 21, 2013, 08:00:39:39 »
Alla tre röda låg ju på en fas initialt, så visst var det kopplat allt på samma fas, annars har jag missförstått allt i grunden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad psau

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #24 skrivet: november 25, 2013, 17:07:11:11 »
@Erica
Varför man inte anpassar för Sverige är sannolikt av samma skäl som varför pool och dess tillbehör är hutlöst dyra här, den svenska marknaden är i förhållande till övriga där den befintliga kopplingen är ok försumbar.
Det som snarare förvånar är att det faktiskt var så att det gick att koppla om!

Nu handlar detta absolut inte på något sätt om att jag inte håller med om att svenska regelverket gällande el är bra eller inte, det är bara ett konstaterande att Sverige inte är målmarknaden.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad FlyHigh

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #25 skrivet: november 25, 2013, 18:23:23:23 »
Jag tror missförståndet skedde någostans på vägen och handlar om vad de ev problemen kunde vara. Konvertering från 1 fas till 3 har inte ifrågasatts efter bilden på kopplingsboxen, kabelarean kan vi bortse från just nu.

Det som däremot ifrågasatts var
Så jag måste nog koppla någon pump från fas 1 till fas 2 så fördelningen blir lite bättre.

Vad säger ni kunniga?
I så fall behöver du bara lägga en av jetpumparna på en annan fas.
Alltså:
Fas 1: 1 jetpump + luftpump
Fas 2: Högtalare, belysning, kontrollsystem + 1 jetpump
Fas 3: Värmare

Här hävdar jag fortfarande att man måste göre ett ingrepp på kretskortet för att kunna flytta en enskild pump från en fas till en annan. Hade det gått tex 5 kablar (jet1, jet2, luft, cirk, styr m.m, värmare) till kopplingsplinten hade man själv kunnat välja vilka faser de olika förbrukarna skall ligga på. Nu gick det 3, alltså en för varje fas.

Mina kollegor och gamla ellärare skulle inte bli imponerade av denna ritning men det är ett försök att visualisera problemet (som jag såg det).

Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Erica

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #26 skrivet: november 25, 2013, 19:13:06:06 »
@Erica
Varför man inte anpassar för Sverige är sannolikt av samma skäl som varför pool och dess tillbehör är hutlöst dyra här, den svenska marknaden är i förhållande till övriga där den befintliga kopplingen är ok försumbar.
Det som snarare förvånar är att det faktiskt var så att det gick att koppla om!

Nu handlar detta absolut inte på något sätt om att jag inte håller med om att svenska regelverket gällande el är bra eller inte, det är bara ett konstaterande att Sverige inte är målmarknaden.

/Peter

Visst är den svenska marknaden liten, men man får ju titta på hela Europa. Amerikanska eller kinesiska system med våldsamt stora enfaslaster finns ju knappast alls i EU. Det är ju USA och de länder som har helt eller delvis kopierat det amerikanska systemet som kör på de lösningarna. Länder i 3e världen har också denna typ av system, mest för att det är billigare att bygga initialt. Att man sedan får ett sämre system med t.ex. klart högre förluster det är en annan sak. Men visst är USA-marknaden för spas säkert ändå större även jämfört med hela Europa, men Europa är nog ändå en marknad som man inte vill missa.

Utloggad psau

SV: Spabad 1-fas 220V, total uteffekt 9KW, göra om till 3-fas?
« Svar #27 skrivet: november 26, 2013, 23:35:16:16 »
Hmm nja helt ärligt tror jag att många tillverkare lätt struntar I Europa som marknad även nere I Europa är intresset begränsat I jämförelse med marknaden för USA anpassade SPAs.
De flesta billiga svenska SPAs är importerade av någon mindre skutt och hjälpligt modifierade att funka under våra förutsättningar. Men sen har du dem som antingen tillverkar småskaligt lokalt alternativt byter ut de ej fungerande delarna till något som faktiskt funkar och sätter egna klistermärken på prylarna.
Räknar du på kundunderlaget för pool och pool delar, ja jag sa medvetet pool och inte SPA så inte ens om hälften av alla svenska hus hade haft pool hade Sverige varit en betydande marknad.
Gällande SPA har jag inte samma koll men jag drar lite paralleller rätt eller fel vet jag inte men rätta mig gärna...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag