VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Väggarna skevar  (läst 11327 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Väggarna skevar
« Svar #10 skrivet: juni 26, 2013, 10:43:31:31 »
Att tömma den helt utan att även ta bort fyllnadsmassorna är kanske inte en bra ide.
Det kanske skulle kunna fungera att sänka vattennivån några decimeter under massorna, och om du sedan lyckas trycka in väggarna skulle du försiktigt kunna vattna ned mer massor mellan poolvägg och de redan påfyllda massorna.
OM du gör så finns dock en liten risk att sand/vatten trycks in i springor och under poolväggen, så att den pressar in linern...
Du kan absolut inte spola så mycket vatten utanför poolen att vattennivån utanför poolen blir högre än vattennivån inuti poolen, då är risken stor att du pressar in vatten och sand/lera mellan poolvägg och liner.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad FlyHigh

SV: Väggarna skevar
« Svar #11 skrivet: juni 26, 2013, 11:10:51:51 »
Att tömma den helt utan att även ta bort fyllnadsmassorna är kanske inte en bra ide.
Det kanske skulle kunna fungera att sänka vattennivån några decimeter under massorna, och om du sedan lyckas trycka in väggarna skulle du försiktigt kunna vattna ned mer massor mellan poolvägg och de redan påfyllda massorna.
Det jag funderar på just nu är att sänka nivån till max 40cm under massorna på utsidan (har för mig jag såg något om den siffran i en manual eller vid samtl amed säljaren).

OM du gör så finns dock en liten risk att sand/vatten trycks in i springor och under poolväggen, så att den pressar in linern...
Du kan absolut inte spola så mycket vatten utanför poolen att vattennivån utanför poolen blir högre än vattennivån inuti poolen, då är risken stor att du pressar in vatten och sand/lera mellan poolvägg och liner.

Jag är inte överdrivet orolig för det, eftersom jag har dränerande skivor på väggarna har jag också markduk/fiberduk som ligger jag lagt ca 20 cm platt på marken ut från poolen, dessa skall teoretikst se till att det bara kommer in vatten, däremot finns en risk att skarvar osv förskjutits så det kan rinna in ändå men den risken ser jag som väldigt liten. Men försiktigt är nog rätt väg oavsett...

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad FlyHigh

SV: Väggarna skevar
« Svar #12 skrivet: juni 26, 2013, 12:30:25:25 »
När man tittar på vinkeln så verkar den vara ganska stor. Har det åkt ut en 20 cm eller något sådant på mitten ? Om det är så pass mycket så skulle jag nog inte chansa på att det håller utan tämma ur och efterfylla ordentligt innan det händer något med själva stommen.

Hann tyvärr inte rita en bild tidigare och jag skulle nog inte kunna förklarat med bara ord.
Utan att ha kontrollmätt så får jag för mig att det är själva plåtsektionen (25cm bred) som är mest böjd. Trappan och den andra sektionen verkar följa samma linje.

En mycket grov uppskattning är att väggen tryckts ut ca 4 cm (tror det är lite mindre, kanske ner mot 3 men vill inte underdriva). Markstenen jämte är 21*14 och skevheten ser ut att vara ungefär 1/5 del av stenens brädd. Jag inte mätt där topplisten slutar utan där den tryckte brädan slutar (det är där väggen slutar, topplistan är bara fäst i brädan så den "fortsätter" i samma riktning även om trappan inte gör det).

5 cm på 25 cm är lite värre än 20cm på 150cm (mitten av poolen) så det gör inte saken bättre...

Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad FlyHigh

SV: Väggarna skevar
« Svar #13 skrivet: juni 27, 2013, 10:26:51:51 »
Nu har dränpumpen pumpat sen igår kväll (satt på jobbet och försökte hitta anledningar att inte åka hem till "eländet"...).

I morse hade nivån sänkts ca 30-40 cm (lång väg att pumpa vattnet och har bara trädgårdsslang som är så lång). Väggen har börjat gå tillbaks iofs bara några millimeter men när jag får lite bättre fyllt (och stagat trappan i båda riktingarna, bara stagat neråt nu, tydligen fördel om man stagar i sidled också) så tror jag faktiskt det kan lösa sig...

 <help> Funderar på att ta hem ett lass sand och vattna ner på sidorna, vad tror ni om det? Kommer ändå behöva lite sand till gräsmattan så för jag över gör det inget.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad FlyHigh

SV: Väggarna skevar
« Svar #14 skrivet: juni 27, 2013, 22:10:27:27 »
Nu är nivån sänkt och den bit som stuckit iväg mest hade trycks åt rätt håll av stöttan. (dock inte mer än att stöttan satt kvar).

Jag testade att sätta tryck på väggen (indirekt via stödbenet som är en hel triangelformad plåt så trycket fördelas jämnare över hela höjden). Och jag lyckades få den rak igen. På bilden sitter stöttan fortfarande i spänn och det kommer den få göra tills jag stöttat runt trappan. Just vid det här hörnet har jag fyllt med makadam så högt som jag skall, dock är det (uppenbart) för lite mottryck vid trappan.

Nu skall jag fundera ut ett smart sätt att räta resten när jag ändå håller på.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Väggarna skevar
« Svar #15 skrivet: juni 27, 2013, 23:26:01:01 »
Hej! Tråkigt du råka ut för men du verkar på väg att lösa det. O0.
Vad glad jag blir då nu jag förstår ännu mer min kloka poolförsäljare,
som gav mig rådet om extra stolpar som man flyttade ut till sidorna
om trappen. kolla min sida på byggtråd
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3615.0
så ser du hur jag menar.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Kojak

SV: Väggarna skevar
« Svar #16 skrivet: juni 28, 2013, 21:37:43:43 »
Du skall använda magerbetong som fyllnad så har du inte problem.

Utloggad p_kerttu

SV: Väggarna skevar
« Svar #17 skrivet: juli 02, 2013, 16:33:23:23 »
Jag gjöte en betongplatta för hela poolen och när jag satte dit trappan så borrade jag hål för armeringsjärn och gjöt fast dom tillsammans med lecablock under första steget så att trappan inte skulle kunna glida bakåt av vattentrycket. Sen så gjöt jag tre pelare , en för översta och två för näst sista steget.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag