CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Schaktning ovanmarkspool  (läst 8805 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Schaktning ovanmarkspool
« Svar #10 skrivet: maj 29, 2013, 18:59:05:05 »
fafasen! Jag köpte nämligen en 6m bit eftersom kortare längder var så dyrt....så nu har jag 3m kvar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad FlyHigh

SV: Schaktning ovanmarkspool
« Svar #11 skrivet: maj 29, 2013, 22:09:00:00 »
Har en rackarns massa schaktmassor på tomten som jag också måste hitta nått sätt att bli av med.

Jo, det känner jag igen ;)
Bilderna nedan är från idag, och då har jag redan fått kört bort 11 ton.


Jag blev tipsad i ett annat sammanhang om att anlita en lastbil med kran/skopa.
Efter jag återfyllt så kommer jag hyra en minidumper och köra runt allt till framsidan och beställa en transport så den kommer när jag hunnit köra fram en del (får inte plats med allt på framsidan i en vända).

Lastbilen kostar ca 1250 per timme och fylle kostade den här gången 51kr/ton (förra åkeriet tog 500 per lass). 3 timmar tog det första gången men då levererade de även 8-16 och 0-18 som skulle lastas av i två högar.

Kranbilen är riktigt smidig, när jag grävde en t för en extra parkering så grävde jag bara ut konturerna, resten tog de med skopan. Sedan flyttade de runt lite andra saker, tex en 5 meter lång gjuten mur (lyfte den rätt upp och la den på andra sidan parkeringen).
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad MathiasS

SV: Schaktning ovanmarkspool
« Svar #12 skrivet: maj 29, 2013, 22:35:47:47 »
Leta upp en lastbil med lastväxlare. Då kan dom köra iväg en container medan du lastar den andra.

Om jag minns rätt körde jag 60 kubik bergkross runt huset på 10h med en avanti 620 eller 520 och jord är mycket enklare att skopa upp än bergkross.

Det måste vara slöseri med tid att använda en kranbil eftersom du kan lasta själv direkt med kompaktlastaren om du har en kontainer.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad FlyHigh

SV: Schaktning ovanmarkspool
« Svar #13 skrivet: maj 29, 2013, 23:12:14:14 »
Leta upp en lastbil med lastväxlare. Då kan dom köra iväg en container medan du lastar den andra.

Om jag minns rätt körde jag 60 kubik bergkross runt huset på 10h med en avanti 620 eller 520 och jord är mycket enklare att skopa upp än bergkross.

Det måste vara slöseri med tid att använda en kranbil eftersom du kan lasta själv direkt med kompaktlastaren om du har en kontainer.

Vi kollade på det vid ett annat tillfälle men det kommunala bolaget tog inte emot fylle längre och jag var inne på att fylla storsäckar.

Fast som du säger så har jag ju faktiskt en minidumper och inget material som skall hit den här gången, det ger helt andra förutsättningar. Får vi bara plats med ett lite större lösflak på gatan (två bilar kan precis mötas, inga trottoarer) så blir det betydligt billigare (förre rundor men dyrare transport). Annars kostar utsättning och tömning nästan lika mycket som 2,5h med kranbil.

Tack för at du bröt mitt invanda tankemönster😃

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Schaktning ovanmarkspool
« Svar #14 skrivet: maj 30, 2013, 22:33:43:43 »
Jo, det känner jag igen ;)
Bilderna nedan är från idag, och då har jag redan fått kört bort 11 ton.


Jag blev tipsad i ett annat sammanhang om att anlita en lastbil med kran/skopa.
Efter jag återfyllt så kommer jag hyra en minidumper och köra runt allt till framsidan och beställa en transport så den kommer när jag hunnit köra fram en del (får inte plats med allt på framsidan i en vända).

Lastbilen kostar ca 1250 per timme och fylle kostade den här gången 51kr/ton (förra åkeriet tog 500 per lass). 3 timmar tog det första gången men då levererade de även 8-16 och 0-18 som skulle lastas av i två högar.

Kranbilen är riktigt smidig, när jag grävde en t för en extra parkering så grävde jag bara ut konturerna, resten tog de med skopan. Sedan flyttade de runt lite andra saker, tex en 5 meter lång gjuten mur (lyfte den rätt upp och la den på andra sidan parkeringen).

Är de en Folkpool du bygger? En av dina bilder skvallrar för att det är just en sådan. Hur tänker jag inte berätta ;)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Schaktning ovanmarkspool
« Svar #15 skrivet: maj 31, 2013, 01:03:47:47 »
1111 har stödbenen eller vad man nu ska kalla dem till en Folkpool i plåt lite i bild.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad FlyHigh

SV: Schaktning ovanmarkspool
« Svar #16 skrivet: maj 31, 2013, 07:13:40:40 »
Är de en Folkpool du bygger? En av dina bilder skvallrar för att det är just en sådan. Hur tänker jag inte berätta ;)

Nej, faktiskt inte ;) Det är nog samma modell men den här är köpt av en firma i Halland som kallar den för något annat med västkust-tema.

Skulle dock inte förvåna mig om det är samma tillverkare för de känns identiska.

Bloggar om bygget i vår blogg (funderade på en byggtråd men ett ställa att uppdatera räcker just nu....)

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag