Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering pump/pumprum  (läst 12153 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FlyHigh

Placering pump/pumprum
« skrivet: april 10, 2013, 12:21:49:49 »
Hej

Sitter och funderar på vart jag skall placera pumpen (och filtret). Min första tanke var att bygga ett pumprum  med lecablock (alt tryckta reglar) under däcket runt poolen (ca 1*1 m ) och ha en lucka ner. Filter, pump och ventiler placeraras så de kan hanteras ovanifrån.

Kan detta funka eller bör jag bygga ett eget "hus" vid den alternativa placeringen på skissen nedan?

Längs vänstra tomtgränsen har jag tidigare grävt ner 2 st 25mm PEM-slangar till solvärmen på taket till den befintlga poolen och jag har vissa tankar på att använda samma till den nya poolen men inser att det kanske blir lite klent. Hade ett tag en tanka på att sätta pumpen nära garaget men men 25mm PEM-slangar räcker ju inte riktigt och det känns onödgt dyrt att gräva ner 50 rör hela den biten.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Placering pump/pumprum
« Svar #1 skrivet: april 10, 2013, 17:29:51:51 »
Jag hade ett nedgrävt pumprum på 1x1 meter för vår tidigare pool men det är för litet. Du måste komma ner och kunna stå bredvid grejerna samt sitta på huk för att komma åt så jag skulle rekommendera minst 1,5x1 meter i så fall och helst 1,5x1,5 meter för att vara på säkra sidan!
Jag har också funderat fram och tillbaka nu när det är dags för ny pool vid nytt hus men jag kommer också nu att gräva ner pumprummet.

Visst är det bekvämare att ha det frostfritt men samtidigt vill jag har pumpen under vattenytan och då blir det enda alternativet för oss här...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Placering pump/pumprum
« Svar #2 skrivet: april 10, 2013, 21:39:58:58 »
Vanligaste felet med maskinrum är väl att man gör dem för små... Vi tyckte vi tog till rejält (ca 4 x 1.5 m + separat klorförråd ca 1x1 m) men när allt kom på plats så var det inte så gott om plats. 1x1 m fungerar inte bra, du får vara som en ål om du skall komma ned och göra service där.

Utloggad FlyHigh

SV: Placering pump/pumprum
« Svar #3 skrivet: april 10, 2013, 22:32:44:44 »
Tack för inputen. Måste erkänna att jag missat pumpen i planeringen, försökte mest hitta ett sätt att få plats med poolen som kan funka.

4*1,5 är lite större än jag får plats med om jag vill ha någon gräsmatta kvar :-\  Med lite god planering kan jag få plats med mer än 1*1m men jag funderar på att bygga något grunt som man kan öppna hela framsidan på. Ev får det bli något provisoriskt tills vi bygger om altan osv.

Vad är det man behöver få plats med? Jag byter upp mig från en liten pump med litet sandfilter och det har stått i ett skåp ca 0,5*0,75 med en hylla ovanför för lite kem osv. Fast jag antar det blir lite annan storlek på grejerna nu.

Vad är det man kan behöva serva? Armarna når en bit ner om man ligger på mage men man får ju inte mycket kraft då.

Får nog fundera några rundor till.
Är det något mer jag bör tänka på?

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad MathiasS

SV: Placering pump/pumprum
« Svar #4 skrivet: april 11, 2013, 08:10:34:34 »
En bild från pågående bygge, men det är mycket som ska servas och om man behövde göra detta uppifrån liggandes på mage skulle man ju få psykbryt....


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Placering pump/pumprum
« Svar #5 skrivet: april 11, 2013, 09:28:44:44 »
Jo det är ju olika hur mycket saker som det blir. I vårt fall så skulle följande rymmas inom de 4x1.5 m yta vi tog till: poolfilter, poolpump, doseringspump för syra, förrådskärl (60 l) för syra, måtutrustning (elektrodhållare + systemskåp), jetstreampump, elvärmare, luftpump, ett pr elskåp... I dfet separata 1x1 m utrymmet finns klortank och klordoseringspump.

Nu kommer du nog inte att ha lika mycket saker men poolfilter, poolpum,ev. värmeväxlare om du värmer från husets värmesystem, annars antingen elvärmare eller plats för värmepump (den senare står dock inte i maskinrummet ute måste stå ute) och en elcentral för det hela får väl räknas som minimumutrustning.

När det gäller service så får du ju tänka på att man skall kunna arbeta med verktyg, t.ex. rörtång, för att få loss kopplingar m.m. vid ett senare tillfälle. När allt är splitt nytt sitter inte sakerna så hårt men efter några års drift är det inte lika lätt att plocka loss saker.

Utloggad FlyHigh

SV: Placering pump/pumprum
« Svar #6 skrivet: april 11, 2013, 09:55:52:52 »
Tack för väldigt värdefull input.

Jag ligger nog närmare miniminivån med filter, pump och elskåp. En som jag får fundera på är om man redan nu skall framtidssäkra så man kan uttöka med kem-utrustning.
Värmepumpen skall placeras någonstans men det kommer bli en "tillfällig" placering tills vi byggt ny altan (om några år....)

Vi hade funderingar på att använda en värmeväxlare men med extra rördragningar och inkoppling skulle det kosta lika mycket som värmepumpen, vi förlorar iofs i COP men vinner på att slippa avkylningen av vatten då det är ca 20m mellan pannrum och pool.

Vad tror ni om ett skåp 0,75m djupt, 1,5m brett (2 dörrar a 0,75m) och kanske 100cm högt? Detta placeras vid den alternativa placering parallellt med pooldäcket (dörrarna nedåt) och taket gör jag också öppningsbart så kan man komma åt städutrustnign och kemin den vägen?

Kan man göra det smalare än 1,5m? Jag har ju alltid möjlighet att bygga ut det i sidled vid ett senare tillfälle om jag skulle vilja ha tex mätutrustning osv.

Hur ofta behöver man ställa om filtret? Annat än för backspolning? (fast det kanske jag borde fråga leverantören, beror väl lite på typ av filter osv).

Jag tänkte försöka ha ett dammsugaruttag (i en lucka under altanen) med en trevägsventil så jag enkelt kan ställa om mellan dammsugning och ytvattenrening. (detta är lite för krångligt idag med min lilla pump och adaptern till skimmern)
 
/Erik S

 
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag