Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: WiFi termometer  (läst 3221 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanG

WiFi termometer
« skrivet: november 29, 2021, 10:25:15:15 »
Jag har försökt söka men hittar inga svar så ställer frågan:
Är det någon som har tips på en pooltermometer som jag kan ansluta till WiFi och koppla till någon app? Syftet är att kunna avläsa temperatur via internet samt ha möjlighet att få larm om temperaturen understiger gränsvärde.

Hels vitsen är att jag vill kunna övervaka spabadet när vi är bortresta så det inte fryser sönder om t.ex. en säkring går eller det blir något fel på det.

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: WiFi termometer
« Svar #1 skrivet: november 29, 2021, 18:24:19:19 »
Mäter loggar du temp eller liknande med något system idag. I huset i övrigt alltså?
Jag har koll på min pooltemp via mitt hemautomationssystem, Domoticz, det fungerar kanon. Det går lika bra bra med andra system med.
Om svaret är ja, köper du bara valfri kompatibel tempsensor som du tejpar och isolerar på en slang eller rör till cirkulationen. Sedan är det bara att kalibrera mot verkligt värde och ansluta.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad JohanG

SV: WiFi termometer
« Svar #2 skrivet: november 29, 2021, 19:17:14:14 »
Tyvärr inte. De som jag hittat att köpa verkar vara just sådana. Oftast typ blåtand till en station som man sedan kan koppla till internet.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: WiFi termometer
« Svar #3 skrivet: november 29, 2021, 22:08:01:01 »
Då kan jag inte annat än att rekommendera att skaffa liknande system. Det är ju bra att ha koll på utetemperatur, frysboxen mm också. Sedan blir du fast och låter systemet styra din belysning, motorvärmare och bevattning av gräsmattan med ;)
Domoticz är fö gratis men man behöver en RaspberryPi och lite dator vana. Det finns som sagt andra system med, med de kan jag inte lika bra.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: WiFi termometer
« Svar #4 skrivet: december 02, 2021, 11:27:31:31 »
OM du kan dra en kabel så skulle Logger 2020 kunna fungera bra för dina behov:
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/7-logger-2020-belyst-display.html
Och en tempgivare som du tejpar fast på någon av cirkulationsledningarna inuti spabadet:
https://www.energibutiken.se/sv/dallas-1-wire-givare/193-dallas-18b20-1-wire-pro-kapslad-givare-6x50-mm-1-meter.html
Data skickas via router upp till webtjänsten på e-logger.se som kan generera larm via e-post och/eller SMS.
Du kan läsa mer om loggern på www.logger2020.se och www.e-logger.se

Enklare än att trixa med Raspberry och liknande.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jayal1972

SV: WiFi termometer
« Svar #5 skrivet: april 04, 2022, 10:01:44:44 »
Gammal tråd :-)

Jag har kopplat Shelly 1pm (som kan mäta och styra last dvs ström) med temperatur givare (ger antingen 3 temp givare ELLER 1 temp givare och 1 fukt  givare). Dessa temp givare sitter i dykrör för en mer exakt mätning. Det går annars att klistra fast temp givaren mot röret. De olika Shelly enheterna styr både pump (kontaktorer), UV-lampa, värmare samt frostvakter.

// J

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag