VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med dräneringspump (flottör)  (läst 1680 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_J

Problem med dräneringspump (flottör)
« skrivet: oktober 23, 2021, 15:23:32:32 »
Hej

Har en Elpumps CT3274S https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-011803/ som jag inte riktigt få till flottören på.
Som det är just nu så stänger den av sig så fort flottören står mer eller mindre 85 grader ut från pumpen och startar vid 100 grader det vill säga bara några centimeters höjdskillnad på vattennivån. Detta i sin tur gör att pumpen slår till i 10 sekunder för att sedan stå still i ~1,5-2 min och sen starta den igen.

Jag har laborerat med att korta sladden och förlänga den men inget hjälper så jag tror helt enkelt kulan i flottören rullar för lätt, någon annan som stört på detta problem med någon pump med extern flottör?

Fundera nu på en pump med integrerad flottör likt denna https://www.proffsmagasinet.se/tradgard-fritid/bevattning/pumpar/drankbara-pumpar/al-ko-twin-14000-premium-pump-1180078?channable=00a9e8736b7500313138303037387f&VAT=1&gclid=CjwKCAjw5c6LBhBdEiwAP9ejG-IVt5-M8gtm9QGh9H_-Bk5x4YaRMhAg3sP9X-PmMZwm5GlkxWqFkRoClw0QAvD_BwE någon som har synpunkter eller någon erfarenhet av just den pumpen?

« Senast ändrad: oktober 23, 2021, 17:37:37:37 av Fredrik_J »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Problem med dräneringspump (flottör)
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2021, 15:43:31:31 »
Använder sådan till att tömma överdraget , dvs ej behov av flottör, så jag bara tejpar den runt pumpen o sköter själv on/off

Utloggad TommyC

SV: Problem med dräneringspump (flottör)
« Svar #2 skrivet: oktober 24, 2021, 10:50:11:11 »
För Julapumpen anges Restnivå: 30-40 millimeter. För den dyrare pumpen hittar jag inte den uppgiften.

Känner någon till en pump som kan tömma nära allt så att det räcker med att ta upp det sista med en mopp. Jag tömmer med hävert vilket tar lång tid men det är ju inget problem. Det fungerar utmärkt men det blir 2-3 cm kvar när hävertverkan upphör. Det skulle räcka med en liten klen pump. Det får gärna ta en hel dag att pumpa ur de sista kanske 300 litrarna med pumpen. Annars kanske det skulle hjälpa att ordna något munstycke till häverten så att det blir en minimal glipa mellan munstycket och botten för att ta det sista  <hmm> Kanske kan räcka med att göra en adapter från trädgårdsslangen till en tunn böjlig slang och fixera denna mot botten. Har någon provat något liknande?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Problem med dräneringspump (flottör)
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2021, 13:01:02:02 »
30-40 mm?? Jag kör med biltena där blir kvar 2 mm!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan