Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom granulat  (läst 8366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

011joose

  • Gäst
011joose
Brom granulat
« skrivet: juni 09, 2020, 03:23:42:42 »
Någon som vet var man kan köpa brom granulat ?

Poolgiganten

Utloggad Johan Landin

SV: Brom granulat
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2020, 12:24:38:38 »
Menar du tabletter, pulver eller patroner (Spa frog)?

Utloggad Lassse

SV: Brom granulat
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2020, 19:12:37:37 »
Granulat = pulver

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #3 skrivet: december 20, 2020, 21:35:00:00 »
Ja, det här är rejält underligt. Sverige verkar ha extremt lite produktalternativ i bromsektionen. Allt som säljs är i princip bromtabletter. Men för att få igång en bra brominbank behövs bromgranulat om man inte vill stå och smula bromtabletter (som innehåller dichlor). Går man över till forum i US disktueras detta överallt och det finns mängder av produkter.

Jag har inte greppat varför bara halva bromkonceptet kommit till Sverige. Verkar som att dk är närmaste land att vända sig mot. Galet.

Utloggad Telekiter

SV: Brom granulat
« Svar #4 skrivet: december 21, 2020, 09:42:16:16 »
Jag använde tidigare just Bromtabletter i dispenser och fick, precis som du säger, hacka sönder några bromtabletter efter vattenbyte för att få upp Bromhalten lite snabbare. Jag la "smulorna" (i mitt fall delade jag bromtabletterna i 4-6 delar, typ) i en liten behållare med hål i som fick hänga ner i badet i två dagar efter vattenbyte. Tycker dock det funkade alldeles utmärkt göra det. Det var trots allt bara var 4:e månad så jag upplevde det inte som nått problem. Men om man måste byta vatten ofta blir det ju inge kul hålla på med det förståss.

Jag förstår inte det där med "dichlor" i bromtabletterna, kan du förklara det? Jag trodde nog att Bromtabletterna inte innehöll klor.

/Urban.

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #5 skrivet: december 21, 2020, 22:16:11:11 »
Hej!

Det stämmer. I stort sett alla bromtabletter innehåller klor (BROMO-KLOR-5,5'-DIMETYLHYDANTOIN). Syftet är att få hjälp med oxideringen, vilket kloret hjälper bromet med. Problemet är väl just att klor tillsätts trots att man tror sig köra bara brom. Därtill blir det lite dubbelt med att oxidera separat även om det verkar vara tanken. Jag läste en klok formulering i ett USA-forum: Kör du bromtabletter i ett spabad är din primära källa till desinficering klor till dess att bromidbanken byggts upp.

Jag har läst igenom det mesta i detta forum relaterat till brom och aktivt syre. Alltifrån folk som tror de överdoserat när de i själva verket verkar underdoserat, till allergiska reaktioner (som jag själv inte tror har med själva bromet att göra).

Det finns väldigt lite information om den bromidbank man måste bygga upp på rätt sätt. Det är här granulatet kommer in (som i många fall bara innehåller brom). Det gör att man kommer upp i 15-30 ppm snabbt, vilket blir banken (som för övrigt inte kan mätas). Därefter chockar man med valfri oxidering så att man når en bit över 10 ppm. När oxideringen gjort sitt går bromet tillbaka i banken (det brom som inte bundits till något). Till skillnad mot klor som inte återgår på samma sätt. USA-forum är full av denna information och det beskrivs rätt utförligt. Även hyfsad tydlighet från tillverkare och leverantörer. Där säljs också sodium bromide som snabbt får till den här bromidbanken. I Sverige kör vi med svindyrt bromsalt istället vilket jag själv förstått inte är samma sak (iaf inte om man tittar på doseringen i ett spa).

Problemet med att krossa tabletter (som jag också gjorde för några dagar sen) är att du får ut rätt rejäla mängder klor. Det gör att det blir extrema brom/klorvärden under flera dygn eftersom allt klor i tabletterna aktiverar allt brom i tabletterna omgående. Jag har hållit på i 2 dagar nu och börjar väl närma mig 10 ppm, från att ha varit uppe en bit över 20. Bortkastad tid och onödigt slitage på badet.

I de fall folk kommer upp i höga värden, för att sen gå ner på nära noll, har det att göra med att bromidbanken inte finns där. Granulat skulle hjälpa till enormt här.

Jag har gått igenom de flesta leverantörer i hela Sverige och är tveksam till att de vet vad de säljer. En leverantör visste inte om att tabletterna han sålde hade dichlor i sig. Nån bank verkade han inte känna till heller. Som jag ser det säljer de flesta leverantörer 50% av en komplett lösning. De flesta kunder får igång tabletterna efter några veckor (men inte alla). När det sker är nog allt ok men det är orimligt länge. Med bromgranulat kan du ju vara igång med systemet relativt omgående. Därtill är det lätt hänt att man förbrukar mer brom än vad tabletterna ger ifrån sig. Samma sak där. Då kan man snabbt lägga i extra granulat. Förbrukar du mer brom än vad tabletterna ger dig kommer du aldrig få stabila värden. Därtill finns egentligen ingen anledning att chocka om man konstant lyckas ligga på 4-5 i bromvärde, förutsatt att man använder tabletterna med dichlor i sig. Anledningen till att man chockar ändå är för att skapa trygghet för de situationer där man via bad gått ner till otrygga nivåer.

En annan detalj jag hittar väldigt lite om är hur man ska bete sig för att inte chocka onödigt hårt. Chockar man ett vanligt spa med klor går nivåerna ner dagen efter och kloret förverkas. Att chocka Brombad med klor gör att bromvärdena sitter i längre, vilket gör att man gärna inte vill hamna på rejält höga värden vid chockningen. Värdena tar lång tid på sig att gå ner (man tappar 3 dagars bad)

Målet bör alltså vara att chocka till strax över 10 för att sen få det att gå ner till kring 4-5. Det har jag givetvis inte lyckats med än, eftersom jag granulerat 4 tabletter och fortsatt väntar på att nivåerna skall gå ner till rimliga nivåer. Därefter skall jag i med flottören och försöka stabilisera bromvärdet över tid.

Bromgranulatet och bromvätskan som finns i andra länder har missats helt här i Sverige. Oklart varför.

Anledningen till att jag vill gå över till brom är dess positiva egenskaper i spaets temperatur och pH-skiftningar. Brom klarar sig bättre än klor i spa. Om man lyckas med bra bromnivåer, har koll på banken och chockar en gång i veckan med aktivt syre i rätt mängd tror jag själv man har bra säkerhet kombinerat med minimalt slitage på poolen.

Slitaget är också något det står väldigt lite om på svenska forum och som de flesta bara viftar bort. Det känns lite dumt eftersom för hårt klorerade bad pajar locket. Locket och värmarna är det dyraste, i alla fall i den badtunna jag kör med.

Jag anser mig inte kunnig på något sätt. Däremot har jag gått igenom mängder av forum och försäljares rekommendationer och instruktioner. Därtill gått igenom en del studier kring aktivt syre och brom.

Kort summerat är det en soppa av bra fakta baserat på studier, blandat med rent och skärt bullshit om vartannat. De flesta upprepar dessutom varandra utan att ha referenser från studier eller annat. Jag själv är fortsatt osäker på en del detaljer men jag fortsätter gräva och läsa på.

Har för mig att du Urban i en annan tråd nämnde att du hällde i några skopor aktivt syre efter bad. Vad är en skopa i ditt fall? Vad har du för värden efter den/dessa skopor?

Som det ser ut måste jag dosera 3-4 ggr mer än vad leverantören rekommenderat för att nå de värden man bör nå när det gäller aktivt syre. Å andra sidan är det just denna leverantör som inte kände till kloret i bromtabletterna han sålde. Jag tar alltså hans info kring dosering med en nypa salt.

Jag har försökt hitta leverantörer som är sugna på att skicka bromgranulat till Sverige men det verkar knepigt. Kan verkligen tipsa om att läsa på en hel del om bromidbanken. Extremt intressant, om än lite rörigt och abstrakt.


En annan detalj jag både håller med om men som jag samtidigt ser som en risk: Att alltid dosera enligt instruktion utan att mäta efter.

Aktivt syre är ett bra exempel. Hade jag kört på enligt förpackning hade jag aldrig någonsin oxiderat överhuvudtaget. Nivåerna blev för låga för att ens få någon effekt. En utebliven oxidering kan väl vara lika illa som dålig desinficering. De hänger ju ihop.
« Senast ändrad: december 21, 2020, 22:44:42:42 av henlin431 »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Brom granulat
« Svar #6 skrivet: december 21, 2020, 23:47:33:33 »
Hej,
Du har helt rätt i att de flesta kopierar andra angående råd. Är dessa rätt?

Förstår din frustration. Vad ska man lita på? Gör man rätt? Det här är branschen i ett nötskal i detta land.
Tyvärr har du tolkat informationen fel om klor, brom och aktivt syre. Troligen alla andra också?

Dessa tre motverkar varandra. Vilket betyder att dessa inte tillsammans ger ett bättre resultat. Tillsammans ger de ett nollresultat för desinfektion och mätvärden.

Aktivt syre kommer alltid att förbrukas.
Har du klor eller brom kommer aktivt syre att motverka dessa.
Vidare om du använt brom och tillsätter klor kommer aldrig du ha klor som desinfektion.

Tyvärr luktar bundet brom mycket illa. Vidare är dessa mer ohälsosamma än biprodukter från klor.
Flera länder avråder från användning av brom som desinfektionsmedel.
Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #7 skrivet: december 22, 2020, 00:57:11:11 »
Hej!

Nej, troligtvis inte :)

Jag förstår inte riktigt. Om brom är den aktiva substansen för desinficering och aktivt syre är till för att oxidera, hur motverkar då dessa varann på ett dåligt sätt? Jag fick för mig att oxideringen fick bromaminerna att släppa taget om smutsen som de gängat med? Oavsett vad man oxiderar badet med.

När det gäller doften har jag ingen erfarenhet av bromdoften ännu men som jag förstått har man misslyckats om det luktar illa och det som bör göras är väl då att oxidera ordentligt, alternativt löpande?

När det gällde banken för brom försökte jag mig på ett räkneexempel.

för cirka 1500 liter vatten, omvandlat till vikt, skulle jag behöva 44 gram brom för att nå 30 ppm.

Om varje bromtablett (20 gram) har ett innehåll på kring 63% brom, bör jag (när jag granulerat 4 tabletter) ha frigjort kring 50 gram brom. Är jag fel ute? Det motsvarar lite drygt 30 ppm.

När det gäller ohälsosamma biprodukter för brom behöver jag läsa på ytterligare. Jag vet att de flesta jämför klor och brom och vad som generellt är bäst men det är rätt mycket att väga in. Som jag förstått är klor inte lika verksamt i högre temperaturer samt i verkar i ett smalare spann av pH. Restprodukter och information kring det har jag inte kommit över (ännu).

Anledningen till att jag inte gärna byter ut vattnet är att min alka är rejält hög, vilket verkar göra att pH ökar med i snitt 0,2 per dag. Halvkul att ständigt peta ner pH med pH-. Över tid verkar det blir mer stabilt men det tar flera veckor och det går åt en hel del pH-. Därtill älskar inte mina aluminiumanslutningar den behandlingen, vilket de vita utfällningarna vittnar om varje gång jag tillsätter pH-.

Förklara gärna vidare kring nollresultatet. Bromet och syret har ju helt olika syften? I de fall folk kör med brom som desinficering och aktivt syre efter varje bad trodde jag syftet var att oxidera så mycket smuts som möjligt så att bromet skulle behöva desinficera mindre i slutänden, och givetvis därtill aktiveras med hjälp av syret.


Mina frågor är givetvis båda många och dumma men enda sättet att lära sig är att ställa dom.

I övrigt har jag förstått att aktivt syre främst oxiderar, även om det också dödar bakterier. Dock inte i den takt som krävs för att kallas desinficerande. Stötte för övrigt på en leverantör som påstod att aktivt syre var världens bästa desinficering i poolmiljö. Det rimmade illa med allt annat jag läst.

Vart hittar jag för övrigt fakta som går att lita på? Om jag söker på farliga restämnen för klor lär jag hitta en hel del information. Letar jag samma för brom lär jag få lika många träffar där. Söker jag på utlägg om järnspettets alla rörliga delar lär jag hitta tonvis av information även om det.

Mitt i allt informationselände finner jag däremot allt jag kommer över intressant. Enda problemet är väl att jag numera läser mer än jag badar. En förhoppning (när mina bromvärden gått ner) är väl kanske att kombinera de två.






Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brom granulat
« Svar #8 skrivet: december 22, 2020, 15:23:18:18 »
Jag har provat några olika decinficeringsalternativ under årens lopp, men för mig står det klart att klor är enklast och mest beprövat.
Så länge vattnet ser bra ut, luktar OK och man har OK mätvärden så känns det mer säkert än de alternativ jag provat i alla fall.
Har dock aldrig provat Brom, mest för att jag helt enkelt inte fattade hur det skulle kunna fungera, lite som du nu också förklarar utifrån dina studier.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad henlin431

SV: Brom granulat
« Svar #9 skrivet: december 22, 2020, 18:15:20:20 »
Är säkert där det slutar för mig med men jag gillar att utreda alternativen rätt grundligt. Om det nu går.

Om någon kan utveckla vidare/hänvisa till studier som pekar på att restämnen från brom är farligare än restämnen från klor eller andra desinficerare, tas det tacksamt emot. Om ett land med betydligt större poolerfarenhet än Sverige använder brom brett är jag frågande till varför.

Med en sådan källa är jag frågande till hur brom kan vara godkänt även i Sverige.

När det gäller länder/land som valde att ta bort en del bromprodukter från hyllorna gällde det produkter kopplat till sodium bromide och saltbrominatorer som jag förstått det. Kopplat till gaser som kan skapas i en del av dessa brom-system. Brom som produkt i pool och spa (tabletter) är fortsatt godkända. Det är väl främst Canada som förbjöd detta. Vilken data de tagit beslutet baserat på är rätt otydligt, vilket också omnämns på många forum.

« Senast ändrad: december 22, 2020, 18:35:14:14 av henlin431 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag