Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??  (läst 15816 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j-t

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #10 skrivet: mars 14, 2016, 18:30:37:37 »
Jag byggde upp ett litet kar med lecablock som jag sen målade insidan på med flytande gummi, de och en stark dränkbar pump gör att jag inte kan översvämma källaren.

Poolgiganten

Utloggad FlyHigh

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2016, 20:34:40:40 »
Lånar tråden lite då jag själv funderar på att flytta in pump och ev filter i garaget när det är byggt.

Kommer dock inte ha något avlopp pga för krångliga regler.
Frågan är om jag vågar chansa på att vattnet letar sig ut via garagedörren eller om jag skall satsa på någn form av invallning och pump likt j-t's lösning?

Backspolning tänkte jag lösa med en slang som jag rullar ut när det behövs.

Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #12 skrivet: mars 14, 2016, 20:46:25:25 »
Jag har en 200-liters tunna som jag bakspolar till för att sen tömma den i en lite saktare takt som brunnen klarar av. Tar lite längre tid men fungerar. Brukar fylla den 2-3 ggr beroende på hur smutsigt vattnet är, avslutar med 200 liter rinse.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #13 skrivet: mars 14, 2016, 21:19:26:26 »
Jag byggde upp ett litet kar med lecablock som jag sen målade insidan på med flytande gummi, de och en stark dränkbar pump gör att jag inte kan översvämma källaren.

Nja, men den där dränkbara pumpen verkar ha en kapacitet långt under vad poolpumpen kan leverera ? Så om man har maximal otur och får en jätteläcka på trycksidan så lär det väl svämma över ändå ? Nu är förstås småläckor mycket vanligare än katastrofala rörbrott eller liknande så i de allra flesta fall lär väl pumpen klara det.

Utloggad Erica

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #14 skrivet: mars 14, 2016, 21:22:56:56 »
Lånar tråden lite då jag själv funderar på att flytta in pump och ev filter i garaget när det är byggt.

Kommer dock inte ha något avlopp pga för krångliga regler.
Frågan är om jag vågar chansa på att vattnet letar sig ut via garagedörren eller om jag skall satsa på någn form av invallning och pump likt j-t's lösning?

Om du har fall mot garagedörren så kan du ju ordna en liten utloppsport/kanal så att dörren inte dörren täpper till det helt. I vårt fall ordnade vi en liten ränna under dörren till maskinrummet och satte en liten plastflik, Den hindrar att det blåser in men lär helt klart ge efter om det kommer en massa vatten.
Backspolning tänkte jag lösa med en slang som jag rullar ut när det behövs.

Utloggad j-t

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #15 skrivet: mars 15, 2016, 08:56:36:36 »
Nja, men den där dränkbara pumpen verkar ha en kapacitet långt under vad poolpumpen kan leverera ? Så om man har maximal otur och får en jätteläcka på trycksidan så lär det väl svämma över ändå ? Nu är förstås småläckor mycket vanligare än katastrofala rörbrott eller liknande så i de allra flesta fall lär väl pumpen klara det.

I mitt fall så klarar den dränkbara pumpen av 14,4 kubik i timmen medan min poolpump ligger på 11,5 kubik i timmen så det är inga problem. De som många även missar är att det är inte hela poolen som kan läcka in utan bara till underkant av breddavloppet dvs när poolpumpen börjar suga in luft, i mitt fall ca 3 kubikmeter vatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #16 skrivet: mars 15, 2016, 13:46:06:06 »
Du skall ha enormt tur om ens delar av vattnet läcker ut innanför din invallning, men visst är det möjligt.
Du har i alla fall gjort ett försök.
Min erfarenhet är att det ofta sprutar lite varsomhelst om/när det börjar läcka ordentligt, t.ex. om ett rör skulle gå av eller en limning lossa så kommer nog en stor del att åka någon annanstans än rakt ned på golvet.

Men som sagt, du har i alla fall gjort ett försök.
Själv har jag bara gjort en låg invallning som är "öppen" mot golvbrunnen som ligger 1.5 meter vid sidan om pump och filter, det kan klara ett mindre läckage, men inte mer, och bara om det droppar eller rinner rakt ned.
Skulle det bli ett större läckage, som t.ex. när backspolningsslangen gick av för mig för ett par år sedan, så sprutar det vatten i hela förrådet!!!
Inte bara i förrådet förresten, jag fick skura halva tvättstugan också då den dörren stod öppen...
Tur det bara gick 10 sekunder innan jag slängde mig över stoppknappen.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #17 skrivet: mars 15, 2016, 16:02:19:19 »
Intressant lösning det där med dränkbara pumpen , men jag skulle nog själv inte våga och det även om den pumpen klarar större flöde än vad poolpumpen ger , av 2 anledningar varav den ena är självupplevd och det är ett poolfilter som sprack uppefrån o ner , då kommer det mkt mer än 10-12 m3/h o det på en jävla gång, fullständig explosion av vatten.

Värdet på vad poolpumpen klarar av är väl beräknat när det finns ett filter som motstånd på trycksidan , spricker detta kommer pumpen att pumpa betydligt mer vatten eftersom tryckmotståndet nästan helt kan försvinna, då blir det svårt att jämföra om den dränkbara hinner få undan vattnet.

Ena lösningen jag skulle våga mig på inomhus är om jag hade en riktigt brunn i samma utrymme

Utloggad Erica

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #18 skrivet: mars 15, 2016, 17:52:11:11 »
I mitt fall så klarar den dränkbara pumpen av 14,4 kubik i timmen medan min poolpump ligger på 11,5 kubik i timmen så det är inga problem. De som många även missar är att det är inte hela poolen som kan läcka in utan bara till underkant av breddavloppet dvs när poolpumpen börjar suga in luft, i mitt fall ca 3 kubikmeter vatten.

Nej det där stämmer väl inte helt. Vad det gäller din pumpkapacitet så är nog poolpumpens angiven vid normalt mottryck, inte om den går mot öppen ledning. Länspumpar däremot brukar anges efter vad de presterar med inget mottryck alls.Vad det gäller hur mycket som kan läcka ut vid en ev. läcka så kan det bara PUMPA ned till den gräns du sa, alltså skimmerkanten, men det kan ju RINNA efter det, tills du kommer ned till inloppsmunstyckena (om du nu inte garderat dig med backventiler till dessa). Sedan förutsätter det ju att du inte har något bottenavlopp. I vår pool finns ett sådant, teoretiskt kan alltså hela poolvolymen komma ut om vi skulle få en rejäl läcka i maskinrummet. Vi fick en superläcka när vi byggde poolen - en skarv brast på en fyrtumsledning. Det kom rejält med vatten minst sagt. Men det hände när vi var där och byggde, så vi fick stoppat flödet innan några våldsamma mängder vatten runnit ut. Och det som kom rann ut i trädgården, så det blev inga skador.

Utloggad j-t

SV: Vågar man ha poolpump och sandfilter inomhus??
« Svar #19 skrivet: mars 15, 2016, 21:24:47:47 »
Ska man helgardera sig så måste pump och filter stå i ett vattentätt kärl som kan rymma den volymen vatten som skulle kunna komma in, om man har bottenventil så kan de det då bli jobbigt eftersom du skulle kunna behöver en tom pool till... En poolpump utan mottryck kan leverera mer ja, inte det dubbla men iaf 50% till och då blir det jobbigt för min länspump, men den är uppmätt till 14,4 med nuvarande setup så mitt spill hade inte varit så stort som det skulle kunna vara, förutsatt att det läcker nedåt och inte uppåt med tryck. Min setup har en vp som högsta punkt in i poolen så enda vägen det kan rinna är från utloppet.

Min ursprungliga ide var att ha ett kubikmeter kärl och sen ha allt där i med bottenventil och en form av duschdrapperi runt de så att inget skulle kunna stänka utanför i större volymer men det hade varit väldigt opraktiskt att serva elendet, tänkt dig själv att krypa ned sidan om och sätta sig där, det var inget alternativ. Tillslut så så handlar det trots allt om riskkalkyler och sannolikheten för att någon ska gå galet och vad du gör i de scenarierna som har hög sannolikhet.

Med golvbrunnen så är jag ganska trygg i min lösning, är den 100% säker och garanterar att inget vatten kan läcka in, nej det är den inte men alla scenario täcks in utom de med väldigt låg sannolikhet så jag känner mig trygg i den. Dessutom så finns det värre saker som kan läcka in i huset än rent och fint poolvatten, bara att torka upp de och avfukta, så länge vi inte talar om multipla kubik...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag