VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 5-6 kw poolvärmepump  (läst 15944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brandman17

SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #10 skrivet: april 12, 2010, 16:02:38:38 »
Tack Jan-banan!!

Självklart! Så gör jag ju. Kan jag då använda on/off ventilen till att styra flödet till pumpen (istället för bypass slinga?)

Tack så MKT för engagemanget!

Poolgiganten

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #11 skrivet: april 12, 2010, 16:35:44:44 »
Varsågod!
Du behöver inte styra flödet genom att justera de två ventilerna. Brilix tillåter fullt flöde genom värmepumpen (enligt LivingQuality). Det ger alltid bäst verkningsgrad att ha högt flöde. Försök inte optimera fram någon "ideal" temperaturdifferens mellan in- och utflöde.
Det är väl bara om man har en riktigt stark pump så att flödet riskerar att slita på värmeväxlaren som man kan vilja strypa med by-passen. Gör gärna så att rören till och från värmepumpen går en så rät väg som möjligt. I din skiss är det ju i princip 90-gradersböjar där både till- och frånlopp ansluter till "huvudflödet". Detta kommer ju att vara huvudvägen för vattnet och då är det bra att ha så lite strömningsförluster som möjligt.
Jag har själv en Brilix 90-modell som jag köpte för två år sedan. Har i stort fungerat bra. Men det finns en sak att se upp med. Det är lite dålig dränering genom bottenplåten (kanske fixat i 100:an?). När det samlas vatten sugs det upp i evaporatorn och leder lätt till stark isbildning även om omgivningstemperaturen är över 10 grader. Avisningen är otillräcklig. Det kan vara förnuftigt att köpa en värmeslinga avsedd för vanliga luftvärmepumpar och limma fast den i botten nära evaporatorn, så att vattnet inte fryser utan kommer undan.
Mvh
/Jan

Utloggad Brandman17

SV: 5-6 kw poolvärmepump
« Svar #12 skrivet: april 12, 2010, 21:12:29:29 »
Tackar!
Ska tänka på det där med rördragningen, det slog mig också att det blir kraftiga böjar..... Har du nån annan variant av anslutning att föreslå, med tanke på solpanelerna kanske tryckförluster borde tas med i beräkning?

Chrille

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag