CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rinner ur tappningsslangen (från filtret) fast inställd på filtrering.  (läst 4664 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad riumpendan

Första säsongen med pool. Har ett sandfilter med pump. Har kört pumpen en tag nu men la märke till idag att det rinner så sakteliga ur slangen som sitter till Rinse fastän filtret är satt till filtration. Konstant flöde. Som en kökskran på halvfart typ.
Är det normalt?
Har enskilt vatten och vill inte fylla på poolen hela tiden plus att där utloppet på slangen är blir det en pöl.

Har provat att höja slangen högt över poolkanten (hävert) men det rinner ändå.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Nej, det är inte normalt. Har inte själv råkat ut för det, men har läst om andra som har haft det. Har för mig att de har fått plocka isär centralventilen då de satt på pumpen med stängd ventil varav någon gummipackning lossnat. Det kan ju även ha gått sönder något.

Vad har du för sandfilter? Tillverkare och modell?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad riumpendan

Poolfilter 1015SF står det i manualen. Något tyskt tror jag.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad riumpendan

Japp!  O0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Tyvärr går jag bet på att hitta någon sprängskiss. Jag skulle kolla om det går att skruva isär.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

Vi har råkat ut för detta fel. Vad som hänt i vårt fall var att skräp lagt sig emellan centralventilens skivor så att de ej kom i full kontakt när man släppte upp handtaget efter vridning. Detta gjorde att vi förlorade mycket vatten. På ett dygn sjönk vattennivån med ca 20-25 cm. Eftersom avloppsledningen från filtret är fast kopplad till avlopp märkte vi inte att det fklöt vatten där, inget märktes mer än att vi tappade väldigt mycket vatten utan att vi hade någon synlig läcka.

Utloggad riumpendan

Ok, Erica. Tack.
Lät pumpen vara på under natten till idag och i morse hade nivån sjunkit med 2dm. :-(

Jag får göra som Erik säger, se om jag kan plocka isär den. Lustigt att detta hände strax efter att jag berättade för ungarna att det blir poolbad till helgen.
*gnällPÅ* Har tillräckligt att göra ändå. Suck *gnällAV*

Återkommer med resultat.

Utloggad Erica

Ev. kan du som en provisorisk lösning täta avloppsanslutningen. Då slipper du ju läckaget, men filtreringen kanske inte blir optimal, man vet ju inte var/hur det läcker över inne i ventilen.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
Detta har hänt mig en gång oxå.
Jag körde filtret i alla lägen och då åkte skräpet ut och det slutade läcka.
Du kan även trycka lite lätt på handtaget upp och ner några gånger med pumpen igång
OBS vrid INTE och tryck INTE ända ner när pumpen är igång.

Så förhoppningsvis är det bara lite skit som lagt sig i mellan och åker då ut 
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag