CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inbyggnad/Belastning på sargkant.  (läst 7015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ringarn

Inbyggnad/Belastning på sargkant.
« skrivet: augusti 14, 2006, 20:28:19:19 »
Hej.

Jag kommer inom en snar framtid att bygga in vår pool (ovan mark) i ett trädäck och har lite funderingar om hur mycket belastning själva poolen (sargkanten) kan klara.

Med den lösning jag eventuellt kommer att använda så måste sargkanten bära upp halva belastningen från den/de personer som står på kanten.

Se bifogad skiss.

Finns det någon här på forumet som vet detta?

Finns det någon som har en liknande lösning eller kanske förslag på annan lösning?

Tack på förhand för svar.





Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Inbyggnad/Belastning på sargkant.
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2006, 21:31:34:34 »
Hej där,

Vad har du för pool? Jag tror att kvaliteten på poolen måste avgöra detta! Jag skulle personligen aldrig ha gjort så som du har tänkt! Vad händer om marken sjunker och tar med sig trädäcket! Trycket på poolvägen kommer då bli skapligt stort tillsammans med personer som står på den!

Kolla den här länken http://www.primastar.nu/PS_Pool_Info.htm

där ser du hur du borde bygga! Ställ en plint precis bredvid poolsargen istället! Du kan ju ändå låta den sticka ut över poolen om du vill! Jag har själv ställt mitt trädäck direkt på plattor på mark och sen 95*95 stolpar som grund!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inbyggnad/Belastning på sargkant.
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2006, 08:44:28:28 »
Håller med, jag tror det är att be om trubbel att använda poolstommen som grund för altanen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad de_rue

  • de_rue
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Almost there!!!
    • Visa profil
SV: Inbyggnad/Belastning på sargkant.
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2006, 09:07:43:43 »
Har en liknande lösning, men har valt att regla med tätt cc sedan ställt plintar väldigt nära poolvägg. Har sedan lagt regelverket 5 mm över poolräls och "kottlat" hela vägen runt poolen. Poolsargen hoppade jag över utan la direkt 28x120 direkt på regelverket. Det gör att belastnigen till 80% ligger på regelverket och den sista tåbiten skapar tryck på poolrälsen. Var själv lite orolig över detta när jag gjorde detta men efter allt är klart så kan jag säga att de inte är några som helst problem med denna lösning. Kan dock säga att jag inte skulle våga göra den lösning som du har på ritningen då det skapar obalans på poolväggen. Beror då på vad du har för poolvariant med de vanligaste ovanmarkpoolerna är inte kända direkt för att vara super stabila i poolväggen utan sviktar gärna vid allt för hög belastning.

Finns en bild på mitt bygge under tråden Utvärdering poolbygge. Har även powerpoint ritning på uppbyggnad regelverk om du vill kika på som kommer att ligga på min hemsida om poolbygget.

Lycka till med bygget

MVH

Niklas  O0
JOF POOL 4,5 m. Uppvärmning i hög grad av solen :-), räcker gott med 25 grader på sommaren.

Utloggad Ringarn

SV: Inbyggnad/Belastning på sargkant.
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2006, 10:33:57:57 »
Tack för era svar.

Poolen är en JF Storpool.

Meningen är att sargkanten endast ska ta upp halva belastningen från personer på poolkanten och inte bära upp trädäcket. Men visst är det, som ni påpekar, en risk med att däcket sjunker och då belastar sargkanten.

Kanske kan man lösa det problemet med en lös fastsättning av den "blå" plankan så att den bryts loss om belastningen blir bakvänd, dvs däcket belastar sargkanten.

Det bästa vore att låta trädäcket vara en bit ovanför sargkanten, som ni skriver, men eftersom vår pool ligger ca 70 cm ovanför däcket är det svårt med en sådan lösning.

Ni som har poolen ovanför trädäcket, hur har ni gjort? Har ni byggt utanför sargkanten och lämnat den helt obelastad?

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Inbyggnad/Belastning på sargkant.
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2006, 11:04:37:37 »
Hej igen,

Varför kan du inte ställa en plint under trädäcket och lägga trallen precis under sargkanten istället? Jag håller med om att det är snyggare med det omvända, att ha trall över hela! Å andra sidan så har jag sett många JF pooler som har bytt ut sin sargkant på trallkant istället! Riktigt snyggt!

Jag har både sett och klämt och stått på en JF och jag skulle inte belasta den om jag vore du!  :(

Du kan ju alltid om du ställer en plint under låta trallen sticka ut en liten bit över sargkanten, det borde den klara då ligger ju inte det direkta trycket på sargkanten! Även detta finns en bra beskrivning på hos primastar!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Ringarn

SV: Inbyggnad/Belastning på sargkant.
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2006, 11:59:45:45 »
Ok, det låter som en rimlig lösning.

Om jag har förstått dig rätt, Niklas, så skulle man kunna lösa det hela enligt bifogad skiss.

Det tar ju lite av ytan på trädäcket men å andra sidan får man en bra yta att ställa ölen på. :)

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Inbyggnad/Belastning på sargkant.
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2006, 13:18:05:05 »
Helt korrekt! Det borde fungera utan problem!

Om du kollar under bildgalleri och lundbergs bilder så ser du lite av hur jag har byggt! :) beroende på hur din nuvarande altan ser ut så skulle jag nog ha gjort ytterligare en avsats på som man kanske kan sitta på!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag