VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenhet av Cranpool?  (läst 7007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mica

Erfarenhet av Cranpool?
« skrivet: juli 25, 2005, 16:24:23:23 »
Hej!

Jag och sambon sliter hårt med att vända upp och ned på hela radhustomten för att få plats med en pool, ny stenterrassering, staket, ljussättning, två altaner (130 kvm) mm.

Då vi har en oljeledning nedgrävd på tomten (på stället där poolen ska ligga) och vi inte kommer in med grävmaskiner så gräver vi förhand.... *puh, suck och stön*. Det kommer nog att ta sin tid, men om det bara slutar regna så ska vi nog vara klara med grävandet på en fyra - fem dagar (vi har grävt hälften redan).

Jo, poolen vi är inne på är en 6,3x3,7x1,37 ovanmarkpool från Transmekano av märket Cranpool.

Är det någon här på formumet som har en Cranpool? Det vore intressant att höra för- och nackdelar.
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Poolgiganten

Utloggad Peter

Re:Erfarenhet av Cranpool?
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2005, 20:22:13:13 »
Har byggt en likadan och är nästan klar med decket, har lyckats ganska bra tycker jag själv men hade jag byggt den en gång till hade jag inte gjort likadant. Nackdelen är väl plåtsargen ovanpå som är lite ful men nu när man är klar har man kommet på att den kan bytas ut och man kan göra lite som man vill, ska göra en egen sarg av tryckt virke. En mycket lättmonteran pool som jag är nöjd med. Ett tips!! köp Deluxpaketet så får du allt till din pool 8)

Utloggad Mica

Re:Erfarenhet av Cranpool?
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2005, 14:15:31:31 »
Hej Peter!
Håller med dig med ang toppsargen, den är hemsk. Min tanke var att byta ut den mot en träsarg. Det borde väl gå att ersätta den och skruva ner i "metallbrickan" som sitter ovanpå stöden. Då borde det ju bli lika stadigt som med plastsargen... eller?

Hur löste du det med plintar närmast poolen. Jag vill helst inte gräva mer i närheten av poolen och nu är det ju minst 30 cm fritt på utsidan av poolen. Hur har du löst stabiliseringen av däcket där, så att det inte sviktar? Tänkte ev. sätta stolpar som får vila på trädgårdsplattor och sen staga mot andra närliggande stolpar (som har betongplintar). Tror du att det håller?

Har du några bilder på hur poolen och altanen ser ut, så får du gärna dela med dig. *ler*
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Peter

Re:Erfarenhet av Cranpool?
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2005, 17:15:14:14 »
Det går hur bra som helst att byta ut sargen till vad man vill, det är bara att skruva i metallbrickorna funktionen blir densamma. För att få plintarna så nära poolen som möjligt. Jag vet inte hur mycket du ska sänka ner poolen, men ner i poolhålet ställde jag betongplintar på cementplattor 5cm tjocka och bultade stolpar 95x95 som jag i sin tur bultade underliggare 45x195 på. Därefter la jag golvreglarna på underliggaren. Jag har några bilder i burken, men vete fan hur jag ska göra, är inte så hamma på datorer ::)

Utloggad Mica

Re:Erfarenhet av Cranpool?
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2005, 18:53:02:02 »
Strålande! Då får det bli så. Det är glädjande att jag inte är ensam om att ha dessa tankar. Var på Transmekano idag och diskuterade bla. trädäcks-idén, men de var väldigt skeptiska... (förståss). Jag har svårt att se att det ska vara någon skillnad att ha träsarg kontra den medföljande metallsargen.

Har du Peter, eller någon annan tips om var man köper träsarg? Vet att Folkpool säljer 45x195 för 145:-/m, och ska även kolla Järfälla Bygg. Pahléns säljer kirisarg, men det är inte vad jag är ute efter.
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Fia

Re:Erfarenhet av Cranpool?
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2005, 19:58:50:50 »
När vi fick vårt poolpaket från Sv. Poolfab. så kom träsarg och annat virke från vår lokala handlare. Det kom leverarat en vecka innan själva poolpack. Jag tror att de beställer från närmaste virkeshandlare för att det blir för dyrt att skicka från Boden, så kolla med din närmsta virkeshandlare om du ska ha vanligt tryckat.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Peter

Re:Erfarenhet av Cranpool?
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2005, 21:28:50:50 »
Jag ska göra min med trallvirke 28x120 två stycken sidan om varandra, sen klyver jag samma trallvirke i 3-4cm längder och stoppar in mellan trädäck och sarg. Helt vanligt tryckt virke, samma som trädäcket. Detta blir ju ett helt golv men vid polen går däcket upp ca 5-6cm och så blir där en sarg ca 240cm. Att ersätta deras plåtsarg med trä blir bara stabilare, förborra genom trä och ner i plåtbrickan och så i med en rostfri skruv ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag